"Прокляття Булгакова". Які проблеми можуть чекати на Джонні Деппа через "Майстра і Маргариту"
- Автор
- Дата публікації
- Автор
Спроба повернутись на Голлівудський олімп може закінчитися для актора новим судом
Джонні Депп не злякався кинути виклик самому дияволу. Точніше — Воланду: старіючий секс-символ узявся продюсувати й знімати першу голлівудську екранізацію роману Михайла Булгакова "Майстер і Маргарита". Депп, який ніколи не уникав "містичних" ролей із потойбічним присмаком (чого вартує лише його посмертна подорож у "Мерцi" Джима Джармуша), може дуже здивуватися, коли зіткнеться із спротивом російської нечистої сили.
"Прокляття" роману добре знайоме пострадянським кінематографістам, а повчальна історія югославського режисера Александара Петровича доводить: дія булгаковської книги поширюється й на країни колишнього соцтабору. Пригоди останньої на сьогодні російської екранізації в Америці свідчать, що в Голлівуді це "прокляття" теж цілком може спрацювати. У чому його суть і з якими ризиками може зіткнутися Джонні Депп найближчим часом — розбирався "Телеграф".
У середовищі кінематографістів "Майстра і Маргариту" давно називають "нехорошою книгою". Проєкти зривалися і заморожувалися, на шляху екранізацій виникали непереборні юридичні та політичні форс-мажори, актори хворіли до зйомок та помирали після, на майданчиках траплялися дивні історії. Володимир Бортко навіть кликав на знымальний майданчик священника — освятити перед початком роботи. Як відомо, не допомогло.
Власне, цей доволі слабкий, але розпіарений серіал 2005 року став рекордсменом за "нехорошістю". Журналісти нарахували аж 18 смертей акторів, задіяних у проєкті. І йшлося не лише про літніх Кирила Лаврова чи Іллю Олейникова. Олександрові Абдулову було всього 54, Владиславові Галкину — ще менше. І помирали вони за дивних обставин — як той же Галкін чи Олександр Чабан, який зіграв невелику роль слідчого.
"Погану" традицію екранізацій "поганої книги" започаткував радянський режисер Юрій Кара, який на початку дев’яностих вирішив перенести на екран роман, який чиновники від культури за радянських часів просто не допустили б до виробництва. Не злякавшись нечистої сили, режисер зв’язався з іще ненадійнішими партнерами — "новими росіянами".
Невдовзі після завершення картини, у 1994 році, продюсери з кооперативу "ТАМП" через суд відібрали в режисера негатив, заховали плівки в сховищі, після чого начальник служби безпеки кооперативу — той самий, хто й ховав плівку — раптово помер. Втім, гадаю, ви вже й так здогадалися. Негатив знайшли тільки через 15 років — і то не повністю.
Не менш показова історія трапилася з югославом Александаром Петровичем, який ще 1972 року створив першу повноцінну кіноадаптацію роману. За кілька днів прокату фільм зняли з екранів "із політичних причин" як занадто антикомуністичний. А самому режисеру довелося виїхати до Західної Німеччини, бо вдома він більше не мав роботи за фахом.
"Із політичних причин" постраждав і режисер останньої на сьогодні екранізації — росіянин Михайло Локшин. Після того як він відкрито засудив війну проти України, російська пропаганда спустила на нього всіх собак, і Локшину так само, як югославському колезі, довелося рушати на Захід — до Америки. Як сам Локшин розповів в інтерв’ю Vanity Fair, у Росії його ім’я прибрали навіть із постерів та промоматеріалів фільму. "Прокляття" Булгакова продовжує діяти?
Насправді "містичний" ореол навколо містичної книги зародився легкою рукою радянського режисера Володимира Наумова, який наприкінці шістдесятих домігся дозволу поставити фільм "Біг" за мотивами творів опального письменника. Він любив переповідати баєчку про те, як уві сні до нього нібито приходила вдова Булгакова і спершу принесла "від Міші" благословення на зйомку "Майстра і Маргарити", а згодом — "послання", що фільму не буде. Сприймати всерйоз таку типову кіношну застільну легенду, звісно ж, неможливо.
А от юридичні труднощі для Джонні Деппа можуть бути цілком реальними. Співпродюсерки Деппа — Світлана Міґунова-Далі та Грейс Ло, які заявляють про ексклюзивні права на екранізацію, заблокували вихід фільму Локшина в Америці. Російські продюсери подали зустрічний позов — і мають цілком реальні шанси позбавити Ло та Міґунову-Далі цих "ексклюзивних прав". А це означає для проєкту Деппа ризик затяжних судів та проблеми зі страховиками, а бюджет подібного фільму легко може стати захмарним.
Не забуваймо й про політичний контекст: хоча "Майстер і Маргарита" — найвідоміший російськомовний роман на Заході, далеко не всі на Заході в захваті від кривавої війни, яку Росія веде проти України. Намагання не допустити в прокат фільм режисера-опозиціонера робить Ло та Міґунову-Далі зручною ціллю для усього антитрампівського електорату. Схоже, Джонні Депп, чия кар’єра перебуває в найнижчій точці після скандального розлучення та низки відверто слабких ролей, знову поставив не на ту конячку.
Раніше "Телеграф" писав, що поїздка в Україну ледь не коштувала життя відомому фантасту Роберту Шеклі.