Дешеве автопаливо зникне: Кабмін знов змінив правила гри на ринку нафтопродуктів

Читать на русском
Автор

Україна забороняє "брудні" бензин та дизель стандартів Євро-3 та Євро-4

Кабмін вчора, 23 січня, фактично заборонив використання автопалива стандартів нижчих за Євро-5. Постанова вступає в дію після публікації. І скоріш за все, це відбудеться за кілька днів.

Паливо стандартів Євро-3 і Євро-4 було заборонено і до 24 лютого 2022 року. Але після вторгнення країна зіткнулась з дефіцитом палива. Тому уряд знизив планку, та дозволив реалізувати паливо не лише Євро-5, а й більш низького рівня. Тоді послаблення вводили до закінчення воєнного стану.

Війна ще триває, та Кабмін вирішив, що з паливом в країні все вже гаразд, тож можна закручувати гайки. Постанова Кабміну вступить у силу після офіційного опублікування, тобто, вже зовсім скоро.

Бензин на дизель Євро-3 та Євро-4 — це найдешевші види палива, тож водіям варто готуватися до цінових сюрпризів.

Підвищили планку

Про заборону продажу палива Євро-3 та Євро-4 повідомив у своєму Телеграм представник уряду у Верховній Раді Тарас Мельничук. Він зазначив, що 23 січня Кабмін вніс зміни до Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, зокрема, в частині відновлення дії вимог щодо якості пального на рівні не нижче Євро-5.

Текст самої постанови уряду поки що не оприлюднений. Та її проект є на сайті Міністерства енергетики. Він дуже короткий. Вказано, що виключається пункт про дозвіл виготовлення й обігу в Україні палива Євро-3 та Євро-4, прописана заборона реалізації етилованого бензину. Ця заборона у тому числі, діє і для забезпечення ЗСУ. Таким чином, технічні вимоги повертаються до тих, що прописані в європейських директивах.

Як зазначено в пояснювальній записці, послаблення по паливу вводилися у березні 2022 року, і тоді в цьому була необхідність, "враховуючи критичну ситуацію, що склалася через руйнування нафтобаз, , нафто- та газопереробних заводів, а також блокування традиційних шляхів постачання нафтопродукті внаслідок збройної агресії".

Але ситуація стабілізувалась. Тому послаблення можна відміняти. Це, буцім-то, "запобігатиме реалізації неякісних нафтопродуктів".

Чи зміниться щось для водіїв, та як "нова стара" заборона на "брудні" бензин та дизель вплине на паливний ринок?

"Смерть для двигуна"

Паливо стандартів Євро-3 та Євро-4 погано впливає на двигуни авто, випущених після 2000 року. "Якщо коротко, може дуже суттєво скоротитися час безремонтної експлуатації. Поломки залежать від домішок у паливі, вони можуть відрізнятися від партії до партії, Наприклад, якщо багато сірки, страждає паливний фільтр, а як багато бензолів, то то взагалі смерть для двигуна", — пояснив "Бізнес-Телеграфу" керівник спеціальних проектів НТЦ "Психея" Генадій Рябцев.

До того ж, як тільки в 2022 році знизили планку по паливу, ресурс Євро-3 і Євро-4 почали виробляти міні-НПЗ. Оцінити об`єми реалізації такого ресурсу дуже важко. Але, за даними Рябцева, він продається не лише через дрібні заправки, а й у великих мережах.

"Насправді, ніхто не перевіряє, що нам продають під виглядом бензину та дизелю. Державного контролю за якістю палива зараз практично немає. Є підозри, що те, що нам продають по 50 гривень як "звичайний" бензин та дизель, то й є оті Євро-3 та Євро-4", — говорить Рябцев. Тому, як тільки нова постанова Кабміну вступить у силу, сегмент найдешевшого палива в теорії має взагалі зникнути з продажу. Що може стати неприємним сюрпризом для економних водіїв.

Та чи згорнуть "розпродаж" на практиці — питання відкрите. "Для цього потрібна не лише постанова, а й державний нагляд. Якщо його не відновлять, то все залишиться, як є", — вважає Рябцев.

В паливних мережах від продажу "брудних" бензину на дизелю відхрещуються. "Ресурсу Євро-3 та Євро-4 взагалі дуже мало в Україні. І той іду на потреби військової техніки, а не на АЗС. Тож для водіїв нічого не зміниться", — пояснив "Бізнес-Телеграфу мережі "БРСМ-Нафта" директор зі стратегічного маркетингу Олександр Мельниічук.

Для Укрнафти й армії?

Більш жваво на профільному ринку заборона "брудного" палива обговорюється в контексті перерозподілу сфер впливу. "Паливо Євро-3 та Євро-4 виробляють, в основному, вітчизняні міні-НПЗ. Вони конкурують за сировину з державною "Укрнафтою", яку влада намагається перетворити на "паливного монстра". Тому малих виробників хочуть вичавити з ринку", — каже власник мережі "Прайм" Дмитро Льовушкін.

Скільки в Україні працюючих міні-НПЗ , хто де,та скільки виробляє палива — інформація закрита (що й зрозуміло в умовах війни). За даними Льовушкіна, легально працює біля 10 підприємств, усього — приблизно 25. Та ці цифри постійно змінюються.

На етапі жорсткого паливного дефіциту влада ввімкнула для міні-НПЗ зелене світло — країні потрібне було паливо, будь-яке. Та згодом "малюки", особливо ті, що не платять податків, почали відверто дратувати. Ще влітку минулого року тимчасова слідча група з економічної безпеки взялася за розслідування щодо ухилення від сплати податків на ринку пального. "Спостерігаємо зростання тіні до 10-15% по ринку, розквіт міні-НПЗ та "бочки" для реалізації", — зазначав тоді нардеп Ярослав Железняк.

А нинішнє підвищення планки по паливу — ці ще один удар по міні-НПЗ. Цього разу вже технологічний. За словами Рябцева, далеко не всі міні-НПЗ можуть виробляти паливо стандарту Євро-5. "Все залежить від обладнання та сировини. Якщо купують газовий конденсат, то його зіпсувати важко, а от нафта — то сировина на менш якісного палива", — зазначив Рябцев.

В Україні є близько 2 млн тонн сировини для автомобільного палива на рік. Цей ресурс продається на аукціонах. І, якщо міні-НПЗ не будуть на нього претендувати, "Укрнафта" зможе отримувати сировину дешевше. "За рахунок цього вона навіть зможе знизити цінники на своїх АЗС, принаймні на якийсь час. І потіснити на ринку інші мережі економ- та середнього класу. Таким чином, буде "Укрнафта" для бідних та "зелені" (так на ринку називають мережі ОККО й WOG — "БТ") — для багатих. А всі інші крихти підбиратимуть", — розмірковує Льовушкін.

Втім, в пояснювальній записці до проєкту постанови Міненерго натякнув ще й на контрабанду російської нафти, яка може прямувати на виробництво палива Євро-3 та Євро-4.

В документі говориться, що ще влітку 2023 року було засідання РНБО, за результатами якого Кабміну доручили вжити заходів щодо обходу санкцій у паливно-енергетичному комплексі. Згадується також про забезпечення якісним паливом військових. Якихось додаткових подробиць автори проєкту не розкривають.

Ще восени минулого року були пропозиції маркувати паливо для ЗСУ. "Таким чином хотіли виявити шляхи надходження неякісного ресурсу. Адже, якщо старі вітчизняні танки у цілому не надто вимогливі щодо палива, то західна техніка на поганому дизелі може і не поїхати", — додав Рябцев.