Потрібен план "Б": експерт розповів про проблеми з постачанням пального в Україну

Читать на русском
Автор
Удари Росії по Одещині Новина оновлена 23 грудня 2025, 14:11
Удари Росії по Одещині. Фото Колаж "Телеграф"

"Багато бензовозів не проїдуть": експерт про проблеми з об'їздом через Молдову

Вночі 23 грудня Росія під час масованого удару знову атакувала південь Одещини, а також інші регіони України. Агресор намагається відрізати регіон від решти країни, систематично пошкоджуючи критичну інфраструктуру. Зокрема, в останні дні ворог завдавав ударів по автодорозі М-15 Одеса — Рені біля Маяків.

Саме цим транспортним шляхом йде 50% всього пального в Україну. Про те, як ситуація вплинула на ринок та що треба зробити, аби не допустити дефіциту пального, у бліцінтерв'ю "Телеграфу" розповів Сергій Куюн, директор Консалтингової групи А-95.

Ключові факти з інтерв'ю:

  • З 1 січня в Україні мають підвищитись акцизи на паливо
  • Ціни на пальне не підвищаться
  • Уряду потрібно шукати альтернативні шляхи ввезення пального через західний та південний кордон.

Наскільки блокування мосту біля Маяків впливає на постачання пального в Україну?

— Безумовно впливає, адже через південні кордони надходить приблизно половина всього палива. Будь-які проблеми з логістикою одразу позначаються на ситуації. Зараз рух відновили, але росіяни точно не зупиняться. Треба працювати над планом Б і розробляти альтернативні маршрути через Молдову та Вінниччину.

Куюн Сергій
Сергій Куюн

Які конкретні дії має зробити держава для цього?

— Треба відпрацювати з молдаванами повний алгоритм перетину кордону. Це міждержавні відносини, є митні та прикордонні питання. Не можна просто ліквідувати проблему, зремонтувавши міст, і забути про неї. Уряд досить оперативно взявся за ситуацію, виявив вузькі місця і почав їх вирішувати. Проте зараз чиновники мають зробити свою роботу, щоб ця альтернатива працювала, навіть якщо вона не знадобиться.

маяки одеса
Міст через Маяки забезпечує єдиний шлях трасою Одеса-Рені

Чи зростуть ціни на пальне через цю ситуацію?

— Поки немає підстав для підвищення цін. Навіть гуртовий ринок трохи просів, що свідчить про нормалізацію. Попри всю ситуацію і навіть попри акцизи, які мають підвищитись з 1 січня, я не бачу передумов для зростання цін. У власників заправок є запас міцності. По дизелю і бензину пройдемо цей рубікон спокійно, без підвищень. А от зі скрапленим газом може бути інакше — там ціна може зрости на гривню-півтори, бо немає такого запасу міцності.

Чи може Молдова повністю замінити південний маршрут?

— Це просто інша дорога. Вона буде дорожчою і довшою, особливо для південних регіонів. Якщо подивитись на карту, виходить непоганий гак. Але вся ця логістика — це десь півтори гривні на літр. Паливо може трохи подорожчати тільки на Одещині, але не на десятки відсотків. Це абсолютно допустиме підвищення.

шляхи ввезення пального в Україну
Альтернативні шляхи ввезення пального в Україну для південних регіонів

Які проблеми виникають з об'їздом через Молдову?

— Всі побачили проблеми, особливо з митним оформленням. Інколи представники Молдови взагалі роблять неможливим проїзд. Треба готувати такий пакет документів, який у реаліях дуже складно зробити. Крім того, у молдован дуже суворі вимоги до технічного стану транспорту, багато наших бензовозів їм не відповідають і не зможуть туди поїхати.

А як щодо постачання через інші країни?

  • Румунія — це взагалі буде такий гак, що я не думаю, що хтось це розглядає. Швидше просто зменшиться потік з півдня, а більше постачатиметься через західний кордон. Хоча до Одеси через західний кордон теж дуже далеко їхати. Але возять же в Київ через західний кордон — це нормальна робоча історія. Викрутимося якось — після 2022 року вже нічого не страшно.

Нагадаємо, "Телеграф" раніше писав, що Росія жебрає пальне у Білорусі. Кремль сам себе загнав у пастку.