В українських підручниках написали історію вторгнення Росії: чому це викликало скандал (оновлено)
- Автор
- Дата публікації
- Автор
- 2205

Історики застерігають: вивчати війну без карт і реальних історій — неефективно. Що ще не так із новим підручником?
Новий підручник з історії України для випускників від видавництва "Ранок" став причиною активних обговорень у професійному середовищі. Історики, освітяни та політики висловлюють застереження щодо змісту та доцільності включення подій, що сталися зовсім нещодавно.
Починаючи з кінця березня 2025 року, в українських школах розпочали роздавати нові підручники з історії для 11 класу. Ці видання одразу потрапили під шквал критики. Однією з перших публічно висловила свою думку історикиня Марія Воротило. Вона звертає увагу на те, що до НМТ залишилось лише два місяці, а школярам фактично доводиться вивчати нові теми "з коліс".

Суперечливі моменти
Найбільше обурення викликало те, що підручник охоплює події аж до 2024 року. За словами Воротило, серед істориків існує негласне правило – не аналізувати професійно події, яким менше п’яти років. Адже бракує об’єктивності, повної інформації та розуміння наслідків.
А в українському контексті – це ще й емоційно чутливі теми, які безпосередньо зачіпають учнів.
"Важко говорити про Ірпінь із дітьми, які самі тікали звідти у 2022 році. Про Салтівку – з харківськими школярами. Учні з півдня здебільшого мовчать і не хочуть нічого коментувати", – пояснює історикиня.

Брак контексту і карт
Ще одне зауваження – відсутність наочності. Підручник згадує конкретні населені пункти: Попасну, Золоте, Кремінну, Гуляйполе, але не демонструє, де вони знаходяться. Це ускладнює сприйняття матеріалу.
Людські історії замість сухих фактів
За словами Воротило, у книзі бракує реальних історій: про загиблих цивільних, волонтерів, митців в окупації, військових. Наприклад, генерал Валерій Залужний згадується лише у підписі під фото, а про генерал-майора Дмитра Марченка, який захистив Миколаїв, – лише одне речення.
"Війна — це не тільки хронологія боїв. Це ще й особистості, які надихають", – підкреслює Воротило.
Нардепка Ірина Геращенко закликає не "впарювати політику" школярам та не фальсифікувати історію. Вона обурена тим, що у підручнику немає згадки про провали на старті повномасштабного вторгнення, арешти бойових командирів чи соціальні труднощі.
Генеральна директорка Музею Голодомору Леся Гасиджак піддала сумніву кваліфікацію авторів. Її дивує, що серед укладачів підручника є журналіст і сценарист, а не дипломовані історики.
На хвилю критики відреагував генеральний директор видавництва "Ранок" Віктор Круглов, яке видало підручник. Ось основні тези:
- Жодного політичного тиску. Підручники створюють освітяни відповідно до програми МОН, без вказівок "згори". Автори — досвідчені спеціалісти, а підручники проходять багатоступеневу перевірку.
- Вибір фото — свідомий. Те саме "легендарне" фото, яке викликало обурення, стало символом боротьби й було обрано авторським колективом. Видавництво підтримало цей вибір.
- Тема війни — необхідна. Видавництво свідомо включило розділ про повномасштабне вторгнення, вважаючи, що про це потрібно говорити вже зараз — і на уроках, і в суспільстві загалом.
- Співавтор — не випадкова людина. Акім Галімов — автор історико-документальних проєктів — долучився як співавтор через свій проєкт "Реальна історія", який надає цінні інтерактивні матеріали.
- Карти та інфографіка з’являться згодом. Детальні матеріали будуть додані у майбутніх редакціях, коли історики зможуть об’єктивно систематизувати події.
- Критика має бути конструктивною. Представник видавництва наголосив, що ненормативна лексика у дискусії про освіту — неприйнятна.
- Видавництво має моральне право писати про війну. "Ранок" — харківське видавництво, співробітники якого особисто пережили обстріли, евакуацію і втрати.
- Відкритість до діалогу. Видавництво готове до конструктивного обговорення змісту підручників і до вдосконалення навчальних матеріалів на основі фахових зауважень.
Позиція видавництва "Ранок"
Оновлено. Видавництво "Ранок" звернулося до "Телеграфу" з уточненнями.
"Хочемо відповісти на деякі закиди щодо нашого підручника "Історія України. 11 клас". По-перше, у ньому відсутні будь-які наративи чи прояви російської пропаганди. Ми чітко зазначаємо, що цю війну почала Росія, а мета її агресії — знищення української державності та української нації. Прикро, що не всі змогли зрозуміти контекст та розрізнити причину від привода.
По-друге, додати розділ про повномасштабне вторгнення в підручник для одинадцятикласників — це наше свідоме рішення. Ця тема залишається актуальною для нас, і, як би нам усім не було від цього боляче, про це потрібно говорити, зокрема й на уроках у школі, зокрема й на уроках історії.
По-третє, ми ретельно відбирали ілюстративний матеріал для нашого видання. Кожна ілюстрація підручника повинна доповнювати його текстовий матеріал, допомагати якнайповніше розкривати тему. Це основний критерій під час вибору світлин для всіх розділів підручника.
Ми усвідомлюємо, наскільки важкою є тема війни для багатьох людей і як важливо правильно доносити цю інформацію в той час, коли наша боротьба за незалежність ще триває. Команда видавництва "Ранок", більша частина якої мешкає та працює в Харкові, розуміє це як ніхто інший. Карти воєнних дій, детальні інфографіки та схеми, додаткові фото та факти — усе це з’явиться в підручниках пізніше. Як хтось правильно зауважив, це має бути тільки тоді, коли вся інформація буде опрацьована та систематизована істориками.
Ми вдячні за турботу про якість освіти українських дітей. Видавництво відкрите до аргументованого фахового обговорення питання контенту підручників та шкільних програм з історії. Це один із найважливіших предметів у шкільній програмі. Бо це наука не тільки про наше минуле, а й про теперішнє, про зв’язок між ними. А той, хто його розуміє, безперечно, зможе будувати і майбутнє."
Раніше "Телеграф" писав про те, що початок навчального року школярів у Новій українській школі (НУШ) ознаменувався гучним скандалом через нові підручники "Української мови" до 7 класів. Адже у них видавництво зобразило карту України без Криму.