Ціна на популярний продукт злетить до свят, але не через блекаути: причини вас можуть здивувати
- Автор
- Дата публікації
- Автор
Гриби то дешевшають до 65 грн, то злітають до 120 грн за кілограм
Ціни на шампіньйони в Україні за останні три місяці пережили справжні гойдалки: від 65 до 120 гривень за кілограм. Виробники називають це нормою, але споживачі дивуються таким стрибкам. На тлі блекаутів та наближення зимових свят експерти прогнозують чергові зміни на грибному ринку.
"Телеграф" з'ясував у виробників шампіньйонів, чому ціни на гриби змінюються удвічі за кілька місяців, як відключення електроенергії впливають на собівартість продукції, чи буде подорожчання до Нового року та чи має сенс робити запаси печериць.
Від 120 до 65 грн: чому ціни впали майже вдвічі
Наразі гуртова ціна на шампіньйони коливається в межах 65-85 гривень за кілограм. Це суттєво менше, ніж три місяці тому, коли виробники продавали гриби по 115-120 грн. Таке різке зниження здивувало навіть учасників ринку.
Михайло, столичний перевізник грибів, в ексклюзивному коментарі "Телеграфу" розповів про динаміку цін:
Зараз ціни від 65 до 115. Три місяці тому було 115, навіть 120.
За його словами, основна причина падіння вартості – поганий компост та сезонний фактор.
Андрій Харченко, фермер із Житомирської області, підтвердив тенденцію:
Літом з виробництва ціна була 100-110-120 грн. Зараз за рахунок лісового гриба трохи просіла ціна — 80-70 грн.
Він наголошує, що коли на ринку з'являються лісові гриби, культивовані печериці автоматично дешевшають.
Утім, експерти попереджають: це тимчасове явище, і вже до Різдва ситуація може кардинально змінитися. Але про це – трохи нижче.
Компост вирішує все: 60% собівартості
Найбільший сюрприз для пересічних споживачів – структура собівартості шампіньйонів. Виявляється, електрика, на яку всі звалюють провину за подорожчання, займає лише другорядну роль.
Ігор Назар, директор ТЗОВ "РІО-ШАМПІНЬЙОН", в ексклюзивному коментарі "Телеграфу" розкрив головний секрет ціноутворення:
Компост – це є 60% собівартості. Зарплата займає десь 10%.
За словами експерта, в Україні працюють лише три великих заводи, які забезпечують усіх виробників компостом. Коли якість субстрату погана, на ринку автоматично з'являється дефіцит грибів, і ціни злітають. Саме це сталося влітку 2025 року, коли компост був неякісним.
Євген Саловський, фінансовий директор грибної ферми Fungi Farm, в ексклюзивному коментарі "Телеграфу" підтвердив цю інформацію:
Основний фактор змін ціни – це сировина. Якщо сировина погана, неякісна, то автоматично зменшується кількість продукції на ринку і вона стає в дефіциті. Оскільки якість компосту була низькою, то ціна була достатньо високою – близько 130 гривень за кілограм.
Генератори додають лише 10-20 грн до вартості
Всупереч поширеній думці, блекаути не є головною причиною подорожчання шампіньйонів. Хоча виробники змушені працювати на генераторах, це додає до вартості значно менше, ніж здається споживачам.
Ігор Назар пояснив ситуацію з електроенергією:
На сьогодні відключення не є такими тривалими, це 3-4 години. Кіловат електроенергії у "Львівобленерго" коштує 10 гривень. А дизель-генератор, коли працює, там ціна за 1 кВт близько 15 гривень. Так що це не є суттєво. Ціну на гриби ми не міняємо за рахунок того, що користуємося альтернативними джерелами.
На Західній Україні, де розташовані найбільші виробництва, відключення коротші та рідші, ніж у Києві чи на Житомирщині. Тому львівські та рівненські виробники мають конкурентну перевагу.
Андрій Харченко із Житомирщини підрахував свої витрати: "У мене в годину спалюється 6-8 літрів солярки. Мабуть, на відсотків 20 підвищує ціну продукції робота на генераторах". Але він наголошує, що не може підняти ціни, бо конкуренти із Західної України, де світло вимикають рідше, диктують нижчу вартість.
Євген Саловський дав чітку цифру: "Якщо 24 години не буде світла, то зараз це в нас тона дизельного пального піде. Це десь плюс 10 гривень на кілограм продукції".
Хто насправді керує цінами: АТБ та інші мережі
Виробники одностайні: ціни на шампіньйони визначають не вони, а великі торгові мережі. Це стало несподіванкою для багатьох споживачів, які звикли звинувачувати виробників у високих цінах.
Ігор Назар відкрито заявив:
Ціна іде від торгових мереж, скільки вони хочуть заробити. АТБ дає ціну на наступний тиждень для всіх постачальників, по такій ціні буде купувати. Так само формують ціни інші великі торгові мережі.
За словами експерта, виробники можуть або погодитися на умови мереж, або шукати інші канали збуту. Але оскільки мережі забезпечують стабільний попит, більшість виробників працюють саме з ними.
Андрій Харченко підтвердив цю схему:
Великі торгові мережі керують ринком. Є регіони, в яких не відмикають електрику, і вони продають по своїй ціні, так як в них генератори не задіяні. А ми вже підлаштовуємося під їх ціну. Ринок грибом перенасичений в Україні.
Перевиробництво чи дефіцит: парадокс українського ринку
Одна з найбільших загадок вітчизняного грибного ринку – поєднання перевиробництва з періодичним дефіцитом та високими цінами. Це здається нелогічним, але експерти пояснюють парадокс.
Андрій Харченко розповів про масштаби виробництва:
До війни було перевиробництво. Зараз менше, потому що десь 30% теплиць на консервації. Це Запоріжжя, Харків.
За його словами, багато виробників зі Сходу припинили роботу через війну.
Утім, навіть з обмеженими потужностями Україна виробляє достатньо грибів для внутрішнього ринку. Євген Саловський підтвердив:
Якщо у нас ситуація не зміниться, то, я думаю, наступний крок – залучення працівників із таких країн, як Непал і Бангладеш. Поляки вже залучають їх.
Ігор Назар спростував міф про лідерство України на світовому ринку: "На першому місці Польща. Ми десь в п'ять разів менше вирощуємо від поляків". За його даними, навіть Італія та Іспанія, де спекотний клімат, виробляють не менше грибів, ніж Україна.
Що буде з цінами до Різдва та Нового року
Усі опитані "Телеграфом" виробники погоджуються: перед зимовими святами ціни на шампіньйони традиційно зростають. Але масштаб подорожчання залежить від багатьох факторів.
Євген Саловський пояснив механізм святкового подорожчання:
Завжди там йде мінімальне підвищення чи середнє підвищення, тому що всі хочуть, а немає такої кількості. Перед Різдвом і перед Новим роком всі хочуть в 10 разів більше, але це нереально його зробити в 10 разів більше.
Андрій Харченко поділився досвідом минулого року: "Минулого року на новорічні свята ціни від виробника змінювалися незначно, тому що все було стабільно зі світлом. Це вже роздрібники підняли ціну".
Експерт попередив: якщо блекаути стануть тривалішими, ціни можуть зрости відчутніше. Але поки що виробники не планують різкого підвищення вартості.
Ігор Назар підтвердив сезонний характер подорожчання:
Ціна на гриби – це сезонне явище. Зараз споживання буде рости, відповідно, ціни підніматимуть всі.
Запасатися чи ні: експерти розставили крапки
Багато споживачів замислюються: можливо, варто купити шампіньйони зараз, поки вони дешевші, і заморозити на майбутнє? Виробники категорично проти такої ідеї.
Євген Саловський пояснив:
Це свіжа продукція у якої термін зберігання 5 днів, ну, 10 днів максимум. Тому це не вийде.
Ігор Назар висловився ще категоричніше:
Я вважаю, що немає сенсу запасатися. Гриби постійно є. Керують великі торгові мережі.
Експерти радять українцям не панікувати та купувати гриби за потребою. Навіть якщо ціни зростуть до свят, це буде тимчасове явище, а після Нового року вартість традиційно стабілізується.
Що визначатиме ціни найближчими місяцями
Підсумовуючи, експерти виділяють кілька ключових факторів, які впливатимуть на вартість шампіньйонів взимку. По-перше, якість компосту – якщо вона покращиться, ціни знизяться. По-друге, тривалість блекаутів – чим довші відключення, тим дорожчі гриби. По-третє, попит перед святами – він традиційно підштовхує ціни вгору.
Виробники впевнені: навіть у складних умовах війни та енергетичної кризи український ринок шампіньйонів залишається стабільним. Ціни коливатимуться, але критичного подорожчання, про яке говорять деякі експерти, не буде. Головне – стежити за акціями в торгових мережах та купувати гриби за потребою, а не про запас.