Київпастранс хоче витратити мільярд на тролейбуси, активісти вбачають нечесну конкуренцію та вимагають прозорості

Читать на русском
Автор
Новина оновлена 09 жовтня 2025, 12:11

Наступного тижня вирішиться питання, яка фірма постачатиме електротранспорт столиці

До кінця 2025 року комунальне підприємство "Київпастранс" має отримати 10 новеньких тролейбусів і ще 30 в наступному. Такі умови передбачає тендер на оновлення рухомого стану, проведення якого в останній момент перенесли з 8 на 13 жовтня. На думку громадських активістів, що відстоюють права пасажирів та моніторять роботу громадського транспорту, торги можуть пройти на неконкурентних умовах. До того ж вони кажуть, що придбання техніки не збільшить її кількість на дорогах, адже КП відчуває брак водійських кадрів.

"Телеграф" дізнався про подробиці тендеру та з'ясував, яких тролейбусів не вистачає столиці й що варто зробити, аби цей вид транспорту працював на повну потужність.

Чи дійсно Київ потребує нових тролейбусів?

Оновлення рухомого складу загалом та тролейбусного парку зокрема — це одна з цілей, заявлених у стратегічному плані розвитку КП "Київпастранс" на 2023-2025 роки. На момент розробки документа мова йшла про потребу в заміні 30-40% наявного транспорту. Адже тролейбуси вже пропрацювали понад 10-15 років, до того ж старі моделі високопідлогові, тобто достатньо незручні для пасажирів, не мають кондиціонування салону, системи відеоспостереження тощо. Придбанням сучасних моделей підприємство планувало досягти покращення якості пасажирських перевезень та зменшення впливу на екологію.

– Рівень загазованості в Києві дуже великий, особливо це відчувається влітку. І чим більше у нас транспорту, який працює на бензині та дизелі, тим гірше буде в столиці дихатися. Тролейбуси натомість не продукують шкідливих викидів під час руху, оскільки працюють на електричній тязі. Тому столиці, дійсно, було бажано розвивати тролейбусний рух і використовувати повноцінно велику тролейбусну мережу,

З урахуванням обмежених власних ресурсів "Київпастранс" покладався в придбанні нового транспорту більшою мірою на бюджет Києва, державні субвенції, а також кредити та гранти Європейського інвестиційного банку (ЄІБ) та інвестиції міжнародних партнерів тощо.

Партію двосекційних тролейбусів Київ придбав чотири року тому

Наприклад, у 2021 році місто придбало 15 "довгих" тролейбусів, а у 2023 році ЄІБ виділив 50 млн євро, яких мало вистачити за підрахунками "Київпастрансу" на 74 тролейбуси. Наскільки відомо, закупівля ще не проведена.

Модернізація транспорту заявлена в плані розвитку Київпастранса

А під кінець 2025 року стало відомо про наміри КП "Київпастранс" витратити 1 млрд гривень власних коштів на закупівлю нових тролейбусів. Цієї суми, згідно з заявкою на сайті Prozorro, повинно вистачити на 40 транспортних засобів. Тобто орієнтовано ціна одного мала бути на рівні 25,2 млн грн. (520 тис. євро в еквіваленті). Серед важливих характеристик в тендерних умовах зазначено рік випуску – "не раніше 2025 року", довжина від 11,9 до 12,7 м, тобто це мали б бути односекційні тролейбуси із місткістю 90-110 пасажирів.

Плюс заявлений низький рівень підлоги та наявність місць для інвалідних візків та дитячих колясок, що робить транспорт доступним для різних категорій пасажирів і відповідає загальному курсу на інклюзивність міського транспорту. Також тролейбуси мають бути обладнаний системою автономного ходу на відстань не менше 20 км. Останній пункт важливий з огляду на постійні обстріли столиці, бо робить тролейбуси незалежними від електромережі, яка може бути пошкоджена, або знеструмлена.

Активісти вбачають тендер під одного замовника: три тривожні фактори

Здавалось би організатори торгів передбачили всі моменти, аби на столичних маршрутах з'явився сучасний та комфортний транспорт. Але диявол, як це часто буває, криється в деталях, а саме в організації тендеру та вимогах до майбутнього переможця. Зокрема, на ознаки неконкурентних умов звернули увагу представники громадської організації "Пасажири Києва", а саме:

  • початково обмежений одним робочим тижнем термін прийому пропозицій;
  • авансова виплата у розмірі 70% від суми контракту до постачання першого тролейбуса;
  • умова про постачання не менше 10 одиниць транспорту до кінця року;
  • вища на 20-25% ціна у порівнянні з закупівлями аналогічних за характеристиками тролейбусів в інших містах: 520 тис. євро/одиниця у Києві, в той час, як Івано-Франківськ, Кременчук та Миколаїв купували за 400-430 тис. євро/одиниця.
Поставити 10 тролейбусів до кінця року можуть тільки виробники, що вже мають транспорт

Як наголосив голова ГО "Пасажири Києва" Олександр Рак, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію і призводять до дискримінації учасників. З огляду на це активіст подав скаргу на цей тендер до Державної аудиторської служби, отримав автоматичну відповідь, що буде розглянута можливість проведення моніторингу.

За сукупністю факторів виглядає, що закупівля підлаштована під одного якогось виробника, який вже має в наявності вже готові чи майже готові тролейбуси. Адже інакше неможливо виконати умови й забезпечити постачання до кінця року десяти транспортних засобів. Скоріш за все учасник в тендері буде один, відповідно, не варто очікувати, що ціна впаде,

Олександр Рак додав, що занадто високий відсоток передплати створює додаткові ризики. Існує вірогідність: постачання взагалі не буде здійснено, або буде не відповідати заявленим обсягам. Тим паче в столиці вже були такі приклади.

В принципі як таке авансування – це непогано, але в такому співвідношенні становить небезпеку. Компанія може просто отримати ці гроші й нічого не поставити, й повернути їх можна буде тільки в судовому порядку. У нас такі приклади є. У випадку з метро на Виноградар підрядник отримав авансові платежі у кілька мільярдів, а фактично виконав менший обсяг робіт,

Дефіцит водіїв — важлива проблема яку не врахували

Ще один ключовий момент, на який звертає увагу громадський активіст, це надання переваги при оновленні рухомого складу одиничним тролейбусам. Як відзначають в ГО "Пасажири Києва", КП "Київпастранс" постійно відчуває дефіцит водіїв. Зараз на сайті підприємства є оголошення про відповідні вакансії у всіх тролейбусних депо, крім того, тут готові й самі вчити кадри. Та з огляду на таку ситуацію, поява нового транспорту не збільшить його кількість на вулицях.

З одного боку немає наразі в країні виробника, що міг би до кінця року поставити десяток 18-метрових зчленованих тролейбусів. Такі випускала корпорація "Богдан", але вона збанкрутувала кілька років тому. Грають роль й умови закупівлі, якби постачання було б розтягнуто на рік, це б не завадило іншим виробникам підлаштуватися та зібрати такі тролейбуси. Але наразі КП вирішило закуповувати одиничні тролейбуси,

При цьому такі ж будуть постачатися в рамках придбання рухомого складу на кредитні кошти ЄІБ. Тим часом парк довгих тролейбусів, за словами голови ГО "Пасажири" вже давно не поповнювався. Що не є логічним в умовах нестачі водіїв.

Одна й та сама їхня кількість водії могла б обслуговувати більшу кількість пасажирів. Адже тролейбуси з двома секціями мають в півтора раза більшу пасажиромісткість ніж одиничні й більш комфортні в години пік. Проте "Київпастранс" закупить одиничні, відповідно, й очікування на якісні зміни не варто очікувати. Нові тролейбуси просто замінять ті, що працюють на маршрутах зараз, як це трапилось з раніше придбаними автобусами,

Тендер раптово перенесли – причини та перспективи

Напередодні торгів, що були заплановані на 8 жовтня в електронній системі закупівель з'явилось повідомлення про зміну термінів приймання заявок. КП "Київпастранс" подовжив його до 13 жовтня. Пояснення змін при цьому на Prozorro відсутні. Натомість активісти припускають, потенційний учасник, на якого зробили ставку в комунальному підприємстві міг просто не встигнути приготувати документи.

Також, припускають співрозмовники "Телеграфу", на це могли вплинути скарги/запитання від громадськості та виробників. Зокрема, в рубриці запитання з'явилося зауваження щодо нерівномірної фінансової відповідальності сторін. За порушення строків виконання умов договору прописаний штраф для продавця від 5 до 20% вартості товару. Натомість покупець, якщо невчасно за нього розрахується має заплатити лише 0,001% річних.

Громадські активісти впевнені, довгі тролейбуси кращий варіант для столиці

На думку авторів звернення така умова несправедлива, нерівноправна та порушує права постачальника. КП "Київпастранс" у відповідь запевнив, що розробив документ відповідно до вимог законодавства. Натомість представники громадськості сподіваються на реакцію Держаудитслужби та привертають увагу до необхідності перегляду підходу до оновлення тролейбусного парку.

Проблема в тому, що у 2016 році на маршрути Києва виходило 450 тролейбусів. Зараз вдвічі менше — орієнтовно 250. Натомість ми маємо величезну контактну мережу, яка не використовується наповну. Відповідно, існує необхідність в збільшенні кількості тролейбусів, але акцент все-таки треба робити на зчленовані тролейбуси. Поки що ми бачимо іншу картину і вважаємо, що поточний тендер є дискримінаційним за своїми умовами та "заточеним" під одного виробника,

"Телеграф" направив запит до КП "Київпастранс" з питаннями щодо вартості та характеристик тролейбусів, а також бачення, як буде покриватися нестача водіїв, та ознайомить з відповіддю читачів, як тільки вона надійде. Слідкуватиме наше видання й за перипетіями тендеру.

Як повідомляв "Телеграф", від початку повномасштабного вторгнення Київ отримав від партнерів десятки автобусів, але не всі вони вийшли на міські маршрути.