В автобазі Верховної Ради з’явились люксові мінівени: хто купує броньовані елітні авто та витрачає мільйони на автопарк під час війни
- Автор
- Дата публікації
- Автор
А "донька" НАК "Нафтогаз" витратила майже мільйон євро на позашляховики
Автобаза Управління справами Верховної Ради вперше за час великої війни поповнилась новими автівками – чорними елітними мінівенами Mercedes-Benz V-Class 300 D. Після початку повномасштабного вторгнення органи державної влади та держпідприємства перестали купувати машини. Але така політика тривала недовго.
Держпідприємство, яке належить МОЗ, за останні кілька років купило 11 нових автівок. Після початку війни дочірнє підприємство "Нафтогазу" ("Нафтогазбезпека") замовило броньовані Toyota Land Cruiser 200 GX 4.5 L.
Нові авто купують навіть невеликі державні компанії (і найчастіше обирають саме Toyota Land Cruiser). Про те, на яких автівках їздять чиновники та керівництво держкомпаній, читайте в матеріалі "Телеграфу".
Найважливіше в тексті:
- Тільки на утримання автопарку для нардепів щорічно витрачають близько 120 млн грн.
- Навіть невеликі держпідприємства мають щонайменше одне елітне авто – для директора.
- Для чиновників купують нові автівки навіть під час великої війни. При тому люксові автівки – те, на чому легко можна було б заощадити в умовах повномасштабної агресії РФ і постійного дефіциту коштів.
- Найдорожчі автівки замовило дочірнє підприємство "Нафтогазу" (однак договір ще не завершено). Вони витратили майже 950 тис. євро на броньовані автомобілі.
Чиновники найчастіше обирають Toyota Land Cruiser. А в МОЗ люблять Skoda Octavia
Серед десятків держпідприємств, які знаходяться у відомстві МОЗ, є особливе. Це "Державний експертний центр МОЗ". За час великої війни це підприємство, за підрахунками "Телеграфу", оформило 11 автівок. У 2023-му чиновники купили новеньку Toyota Camry 2023 (зараз така автівка коштує близько 40 тис. доларів). А у 2024-му автопарк підприємства поповнився новими Hyundai Staria 2024 р. в. (зараз така машина коштує близько 45 тис. доларів). Всього за останні кілька років це ДП придбало:
Автівки, куплені у 2023 році
- Toyota Camry – рік випуску: 2023 – рік купівлі: 2023
- Skoda Octavia – рік випуску: 2023 – рік купівлі: 2023
- Skoda Octavia – рік випуску: 2023 – рік купівлі: 2023
- Skoda Octavia – рік випуску: 2023 – рік купівлі: 2023
- Hyundai Staria – рік випуску: 2023 – рік купівлі: 2023
Автівки, куплені у 2024 році
- Hyundai Staria – рік випуску: 2024 – рік купівлі: 2024
- Hyundai Staria – рік випуску: 2024 – рік купівлі: 2024
- Skoda Superb – рік випуску: 2024 – рік купівлі: 2024
- Skoda Octavia – рік випуску: 2024 – рік купівлі: 2024
- Skoda Octavia – рік випуску: 2024 – рік купівлі: 2024
Загальна ринкова вартість цих автівок – близько 14 млн грн.
Мільйони гривень витрачають на автівки "для начальства" не тільки великі ДП. "Телеграф", вивчаючи ситуацію в державних підприємствах аграрної сфери, виявив, що майже кожне з них має в автопарку не лише сільськогосподарську техніку, але й елітну автівку, на якій возять директора.
Наприклад, державне підприємство ДГ "Агрономія" у 2016-му купило новенький Toyota Land Cruiser 200. Зараз така машина коштує близько 43 тис. доларів. Керівник підприємства – Сергій Чмирь, якого підозрювали в пропозиції хабаря президенту Національної академії аграрних наук.
Toyota Land Cruiser – улюблена автівка багатьох високопосадовців. Наприклад, після початку війни, в червні 2022-го, Управління державної охорони (охороняє топчиновників, починаючи від президента) придбало два новеньких Toyota Land Cruiser (білого та сірого кольорів).
Працюючи в тому числі з директорами державних агропідприємств, доєднатись до клубу любителів Toyota Land Cruiser вирішив і в. о. гендиректора НАК "Украгролізинг" Роман Дзюба. Це державна компанія, яка надає послуги фінансового лізингу сільськогосподарської техніки та обладнання.
Дзюба кілька місяців тому підписав договір про купівлю майже за три мільйони гривень Toyota Land Cruiser Prado Premium. Детальніше про цю держкомпанію і про те, чому на неї звернули увагу правоохоронці, читайте в наступних публікаціях "Телеграфу".
Toyota Land Cruiser обирають також і газовики. "Нафтогазбезпека" (підприємство, яке входить в групу "Нафтогаз") вже після початку повномасштабної війни, у квітні 2022-го придбала броньовані Toyota Land Cruiser 200 GX 4.5 L на загальну суму в 950 тис. євро (за сім автомобілів), це в середньому по 6,5 млн грн за кожну автівку. Це найдорожчі легкові автомобілі, які купували держпідприємства за останні роки. Щоправда, на сторінці закупівлі сказано, що договір укладено, однак ще не завершено.
На яких автівках їздять народні депутати
Автобаза Управління справами апарату Верховної Ради не поповнювалась після початку великої війни аж до 2025-го. А у квітні цього року серед депутатських автівок з'явились три Mercedes-Benz V-Class 300 D 2023 року випуску. Це люксові мінівени, на яких з комфортом зможуть пересуватись народні обранці.
Отже, 24 квітня 2025-го в автобазі Верховної Ради з'явився чорний Mercedes-Benz V-Class 300 D 2023 з номерним знаком КА4946РВ. В той же день також оформили ще дві такі ж автівки з номерами КА4953РВ та КА4952РВ. При тому в документах зазначено, що відбулось реєстрація нових авто, привезених з-за кордону. Ринкова вартість одного такого автомобіля зараз – близько 100 тис. доларів. Отже, автопарк Ради поповнився автівками на загальну суму близько 300 тис. доларів.
До речі, для Верховної Ради покупка таких автівок – новинка. Раніше, впродовж багатьох років, для народних депутатів купували виключно Toyota Camry. В автопарку Ради вже понад 100 таких автомобілів.
Загальна кількість автівок в автопарку – 168. При тому частини з них вже давно не на ходу. Існування такого величезного автопарку викликає багато питань (як і необхідність його поповнювати елітними автівками). Бюджет автобази – близько 120 млн грн на рік. При тому абсолютна більшість народних депутатів має власні автівки.
Власний автопарк є й у Кабінету міністрів (Автопідприємство господарчо-фінансового департаменту КМУ). За час війни автопарк поповнився автомобілем Toyota Land Cruiser 2015 р. в. (чорний) – 16 червня 2022-го. Відбулась перереєстрація на нового власника. Всього у підприємства 65 автівок (автопарк давно не поповнювався). Щоправда, проблем з автівками в урядовців немає.
Приклад МОЗ показує, якщо у міністерства є власне держпідприємство, то ніхто не завадить купити та оформити на нього хоч з десяток нових автівок.
Детальніше про ефективність роботи згаданих підприємств та їх сумнівні видатки, читайте в наступних публікаціях "Телеграфу".
Далі буде…