Українці платили за оборудки в державних енергокомпаніях з власної кишені, – звіт слідчої комісії ВР
- Автор
- Дата публікації
- Автор
- 2231
Внаслідок підвищення тарифів громадяни "перегодували" державні енергетичні компанії на мільярди, які потім невідомо куди поділися
На фоні голосного корупційного скандалу в "Енергоатомі" дещо поза дужками лишилося питання – а як же було забезпечено той потужний потік грошей державної енергокомпанії, який потім так вправно "освоювали" причетні до оборудок? Виявляється, за усе це "корупційне свято", скоріше за все, доплачували звичайні українці — за рахунок підвищення тарифів.
Такий висновок можна зробити зі звіту тимчасової слідчої комісії ВР, яка досліджувала порушення в енергетичній сфері протягом останніх років.
Скільки українці "переплачували" "Енергоатому"
Висновки звіту розвінчують міф, що прості українці начебто недоплачують основним виробникам електроенергії, серед яких і НАЕК "Енергоатом". Виявляється, коли ще у 2023 та 2024 роках НКРЕКП встановлювала ціни на електроенергію, то робила вона це без належного обґрунтування, орієнтуючись на комерційні ціни, а не на економічно обґрунтовані, як передбачено законодавством.
У результаті ці маніпуляції забезпечили "Енергоатому" можливість отримати надприбутки, у тому числі коштом звичайних громадян.
"Встановлений Кабінетом Міністрів України рівень цін на електричну енергію для населення у травні 2024 року не лише відповідає економічно обґрунтованому рівню відповідно до законодавства, а й забезпечує для АТ "НАЕК "Енергоатом" додаткові нерозподілені залишки прибутку та амортизації у розмірі 0,99 грн/кВт-год, що становить близько 49 млрд грн на рік", — вважають автори звіту.
При цьому за 2023—2024 роки "Енергоатом" заробив близько 78 млрд, частина з яких, судячи з висновків ТСК, потім невідомо куди поділася.
"Ефект від підвищення цін на електроенергію у 2023–2024 роках у сумі 88 млрд грн отримали безпосередньо АТ "НАЕК "Енергоатом" (78 млрд грн) та ПрАТ "Укргідроенерго" (10 млрд грн), без будь-якого обґрунтування та плану щодо подальшого використання зазначених коштів для АТ "НАЕК "Енергоатом" — йдеться у звіті ТСК.
Ну а зараз, після "Міндічгейту", зрозуміло, що частина цих коштів, отриманих від підняття тарифів, якраз і могла осісти в кишенях осіб, причетних до виявлених НАБУ оборудок.
Ціни на газ збільшили шахрайським шляхом?
Аналогічна історія і з газом – основний державний видобувальник, АТ "Укргазвидобування", навіть за умови продажу за цінами ПСО (спеціальні обов’язки держпідприємств постачати енергоресурси для населення та деяких інших сфер за пільговою ціною. — Ред.), отримував цілком пристойні багатомільярдні прибутки, якими згодом не зрозуміло як розпорядився.
"Загальна сума нерозподіленого залишку прибутку та амортизації АТ "Укргазвидобування", отриманих від реалізації природного газу за державними регульованими цінами у період дії ПСО у 2015–2024 роках, перевищує 195 млрд грн", — йдеться у звіті ТСК.
Цікавий момент у звіті про те, як саме "Укргазвидобування" разом з "Нафтогазом", якому воно належить, "вибивали" у держави підвищення тарифів. Як нагадують автори звіту, збільшення тарифів вимагалося під реалізацію так званої програми "20/20".
"Програму збільшення видобутку газу АТ "Укргазвидобування" до 20 млрд куб. м до 2020 року ("Програма 20/20" або "Стратегія 20/20") прийнято за ініціативою менеджменту НАК "Нафтогаз України" (Коболєв А.В.) та АТ "Укргазвидобування" (Прохоренко О.В.), як обґрунтування кратного збільшення цін на природний газ для потреб населення", — зазначається у звіті.
Але попри збільшення тарифів, програму було катастрофічно провалено. При цьому менеджмент згаданих державних компаній ще й "замилював очі", вказуючи у звітах за деякі роки обсяги збільшення видобутку, якого реально не було.
"Незважаючи на стратегічну важливість виконання завдання з видобутку природного газу, "Програма 20/20" була повністю провалена… У 2018 році менеджментом НАК "Нафтогаз України" шляхом шахрайства (у визначенні відповідно до Міжнародних стандартів аудиту) було завищено обсяги валового видобутку внаслідок завищення (приписок) нормованих виробничо-технологічних витрат природного газу, що додавались до обсягів товарного газу", — йдеться у тексті звіту ТСК.
Хитрість "Нафтогазу", або Як повісити власні прорахунки на державу
Попри значні обсяги прибутків і маржу, яка давала можливість підприємствам групи "Нафтогаз" непогано заробляти навіть при виконанні ПСО, компанія останніми роками намагалася "збити" з держави близько 100 млрд гривень, як компенсацію за продаж газу населенню. Та висновки ТСК свідчать, що ця заборгованість, яку "Нафтогаз" у судовому порядку вимагає з власного акціонера Кабміну, могла бути створена штучно. Річ у тому, що керівництво "Нафтогазу" спрямовувало на забезпечення потреб, пов’язаних з ПСО, дорогий імпортний газ. У той час, як для цього було достатньо об’ємів газу власного видобутку, який був значно дешевший навіть за ціни, обумовлені ПСО.
"Загальна сума компенсації за виконання АТ "НАК "Нафтогаз України" спеціальних обов’язків на ринку природного газу у 2022 та 2023 роках у розмірі 96,58 млрд грн не видається обґрунтованою для виплати з державного бюджету. Протягом 2023 року (на той час керівником компанії був Олексій Чернишов. — Ред.) АТ "НАК "Нафтогаз України" здійснювала закупівлю імпортованого природного газу з перевищенням вартості над ринковими цінами (цінами TTF) на суму понад 145 млн євро та в подальшому включила ці завищені витрати до компенсації економічно обґрунтованих витрат на придбання імпортованого природного газу. Зважаючи на вплив АТ "НАК "Нафтогаз України" на розроблення проєктів нормативно-правових актів щодо умов виконання ПСО на ринку природного газу, в Україні заздалегідь було створено механізми з корупційними ризиками щодо можливості закупівлі імпортованого природного газу за завищеними цінами з одночасним відшкодуванням таких завищених витрат за рахунок коштів державного бюджету", — йдеться у звіті ТСК.
Зауважимо, що сьогодні українці в річному вимірі сплачують за електроенергію приблизно 7—10 тисяч гривень на рік (розрахунки при тарифі 4,32 грн за 1 кВт-год та споживанні до 200 кВт-год на місяць, залежно від типу лічильника).
Та днями Нацбанк оприлюднив прогноз, що після завершення опалювального сезону 2025—2026 років тарифи на комунальні послуги будуть збільшуватися. Регулятор очікує поступове приведення частини цін до економічно обґрунтованих рівнів у зв’язку з необхідністю відновлення після значних втрат, які понесла українська енергетика внаслідок ворожих атак. З таким підходом не згоден голова ТСК Олексій Кучеренко, який вважає, що поточний тариф покриває всі витрати, як це і зазначено у звіті комісії.
Дискусія щодо того, якими мають бути тарифи для населення, виникає не вперше, кожна зі сторін має свої аргументи, "Телеграф" готовий надати слово усім учасникам процесу.
А тим часом редакція продовжить розбирати цікаві кейси зі звіту ТСК з енергетики, не перемикайтеся.