"Брудні" авто поза законом: чи зможуть українці купити європейські легковики за безцінь?

Читать на русском
Автор
2811
Регуляції Євросоюзу - надійне джерело автівок для України Новина оновлена 07 лютого 2024, 19:01
Регуляції Євросоюзу - надійне джерело автівок для України

В Україну можуть заїхати тисячі дуже дешевих машин.

Євросоюз анонсував революційне рішення. Там хочуть взагалі заборонити ремонт старих автівок. І, якщо це станеться, зрозуміло куди вони подінуться. "Наші перекупи будуть брати великі партії, особливо, якщо зі знижками. А вони можуть бути просто шалені. Це просто обвалить наш ринок потриманих авто", — каже керівник компанії Autoconsulting Олег Омельницький.

Це, звісно, не євробляхи. Але за ціновою пропозицією може бути щось схоже. Та ще й без проблем з "не тими" номерними знаками.

Коли почнеться тотальний розпродаж автівок, і за скільки можна буде купити легковика?

Старому там не місце

Як повідомляє Euroweeklynews, в ЄС мають намір уже найближчим часом ухвалити рішення про скорочення терміну служби автомобільного транспорту.

Єврокомісія внесла до Європейського парламенту та Ради ЄС новий регламент, який запроваджує поняття "залишковий транспортний засіб". Під цю категорію будуть підпадати автомобілі, у яких виникли збої в основних системах (двигун, коробка передач, гальма або рульове керування), і які вважаються старими (обговорюється планка в близько 15 років). Тобто, судячи з усього, мова йде про автівки, яким потрібен капітальний ремонт.

Але, після того, як транспортні засоби отримають статус "залишкових", їх буде заборонено піддавати значному ремонту, і вони, ймовірно, підуть на утилізацію.

Плани ЄС обмежити ремонт старих автомобілів повʼязані з тим, що з 2035 року в Європі буде не місце "брудним" автівкам з двигунами внутрішнього згорання, навіть новими.

Вийняток — транспортні засоби, які можуть працювати на синтетичному паливі.

Та європейська автомобільна реальність несподівана: наприклад, в Іспанії середній вік автомобілів перевищує 14 років, причому понад 47% з них старші 15 років. Середній вік автомобіля в Німеччині становить близько 10 років, у Франції — понад десятиріччя.

Тож європейська влада шукає спосіб позбутися цього старого й брудного автохламу.

Ідея з забороною на ремонти вже викликала суперечки, а кілька країн створили справжній "фронт" для захисту можливості використання синтетичного палива.

Є багато питань.

З одного боку, Єврокомісія начебто не збирається перешкоджати необхідному ремонту або заміні двигуна в стандартних автомобілях. Що й логічно, бо як же право власності.

З іншого боку, умови, за яких транспортний засіб буде вважатися "залишковим" (значні пошкодження, зварювання, спалювання, занурення або виявлення незворотних технічних дефектів) викликали занепокоєння серед майстів.

Бо коли стара автівка заїжджає на серйозний ремонт, то щось з перерахованого точно можна знайти. І як бути тоді — тільки на смітник?

Тобто, старі биті автівки в Європі стануть, як мінімум, ще більш проблемними, що посилить незручності для власників. А вони й зараз є, бо чім старша машина, тим важче пройти техогляд, а в деяких передбачені ще й додаткові податки.

Звісно, щоб все запрацювало, Єврокомісія спочатку має ухвалити рішення, а Європарламент — його підтримати. Після цього нові правила мають розглянути уряди країн- учасниць. І, якщо схвалять, — імплементувати вже в національне законодавство.

Зрозуміло, що навряд чи всі країни ЄС в один момент заборонять ремонтувати старі авто. Та деякі поборники чистого повітря й технічного прогресу, скоріш за все, цю ідею вподобають. Мова йде про Німеччину, Нідерланди, Францію та ін. Якраз з цих країн наші посередники завозять основні обсяги потриманих автівок.

Тож є велика ймовірність, що в Україну поїдуть і "залишкові" транспортні засоби.

Структура да динаміка імпорту автомобілів в Україну
Структура да динаміка імпорту автомобілів в Україну

Українські водії вже чекають

15-річні автівки в Європі й зараз коштують недорого. Наприклад, на mobile.de Volkswagen Golf 2009 року з бензиновим двигуном і пробігом майже 215 000 кілометрів продається за 4 800 євро, а за дизельний Citroen C4, що накатав більше 272 000 кілометрів, хочуть 1999 євро. За 9900 євро можна купити вже непоганий Mercedes. Для порівняння: на auto.ria схожий Volkswagen Golf можна знайти за 7-8 500 доларів, Citroen C4 — за 5-7 500, а ціни на Mercedes сягають 15-16 000 і більше.

І от якщо Європа "закрутить гайки" по старим авто, то цінники на них можуть просто обвалитися. Омельницький припускає, що вони можуть впасти у рази. Адже багато власників захоче продати 15-річні машини та ті, яким "підходить термін". Тобто, автівки можуть масово продавати від тисячі євро — тільки забирайте.

Звісно, наші посередники навряд чи пройдуть повз таку солодку пропозицію. Багато хто й зараз шукає биті чи несправні авто, щоб купити дешевше, потім відремонтувати в Україні (де невисокі розцінки на послуги СТО і багато вживаних дешевих запчастин) і потім вигідно продати.

В Україні 15 років для авто — не вік. "Ми й більш старі машини х Європи вигрібаємо, від 2000 року випуску", — каже Омельницький.

"До 90% продажів на вживаному ринку — авто вартістю до 8 000 доларів. Покупці вибирають машини під бюджет, і поки що ця тенденція незмінна. За невеликі гроші не звертають увагу ні на рік випуску, ні на пробіг", — додав керівник Інституту досліджень авторинку Станіслав Бучацький. За його словами, попит на вживані автівки зараз високий, попри війну.

Рівень автомобілізації в Україні порівняно невеликий — 300 транспортних засобів на тисячу жителів. Для порівняння: в середньому по Європі- 450, а у Польщі — 600 авто. Крім того, багато машин пошкоджено чи знищено через військові дії чи "прильоти". "Тому й купують авто українці досить активно: в середньому на місяць укладається понад 100 тисяч угод. З них 80 тисяч машин реалізується на ринку внутрішніх перепродажів і до 25 тисяч — імпортованих. Рівень продажів складає приблизно 80% від довоєнних обсягів. Це справжній феномен для воюючої країни. Навіть є дефіцит автівок — люди нерідко не можуть знайти на внутрішньому ринку те, що шукають, і замовляють машини з-за кордону, з Європи чи США", — розказує Бучацький.

Та й місце на ринку вже є. За словами Омельницького, порівняно з 2021 роком, помітно просів сегмент імпорту вживаних авто: з 514 000 до 220 000 у минулому році. Спад, окрім війни, пояснюється відміною нульового розмитнення у 2022 році та проблемами з логістикою.

Натомість росте ринок внутрішніх перепродажів: 850 000 авто в минулому році проти трохи більше 623 000 у 2022-му.

Тобто, наш ринок охоче прийме тисячі старих автівок з Європи. Особливо зі знижками.

Чи обваляться ціни?

Головне питання — що буде з цінами на "заборонені" європейські старі автівки в Україні? Бо, окрім ціни від європейського продавця, є ще розмитнення, що в середньому збільшує вартість авто на третину. Ціна може зрости й більш суттєво, бо митники не завжди вірять договору купівлі-продажу і вказаній в ній ціні, й можуть оцінити авто по-своєму (як правило, дорожче), та нарахувати податки вже на цю нову вартість.

Є ще й такий нюанс, що на авто з великими двигунами в Україні досить високий акцизний збір, тому завозити старі пікапи та джипи невигідно.

І яким буде наше законодавство на момент заборони старих авто в Європі, поки незрозуміло. Верховна Рада розглядає законопроєкт, який передбачає пропонує розмитнення автомобілів через Дію.

З одного боку, це може спростити процедуру ввезення автомобілів, як мінімум: виключить "експерименти" митників з оцінкою. З іншого, як зазначив Омельеицький, у новому законопроєкті є нюанси по розмитненню. "Прописано, що ціну на авто буде аналізувати нейромережа, і рахувати коефіцієнт зносу й базу для оподаткування. Чи буде цей метод ринковий, чи нову отримаємо завищену оціночну вартість, і, як наслідок, дороге розмитнення, поки незрозуміло. Та вже зараз можна прогнозувати, що виграють ті, хто буде розмитнювати авто в топових комплектаціях, бо нейромережа буде орієнтуватися на середні ціни", — додав Омельницький.

В цілому, ціни на старі автівки в Україні будуть залежати, насамперед, від попиту й пропозиції. І, якщо старих машин з Європи привезуть дуже багато, то ціни можуть посипатися — і на імпортовані авто, і на ті, що перепродуються всередині країни.

"До нас вже везли автівки — "втоплені" після повеней у Європі чи США, а також дизельні машини на хвилі "дизельгейту". І в ті періоди вони мали значний вплив на ринок потриманих авто й цінники. У випадку з 15-річними автівками з Європи все може бути ще яскравіше, адже мова йде про великий потік транспорту — тисячі машин. Якщо пропозиція різко виросте, ціни впадуть, будуть навіть у збиток продавати, аби продати", — каже Омельницький.

Експерти не виключають, що автівки можуть подешевшати, мінімум, на третину. Тобто той же Volkswagen Golf 2009 року в Україні може з’явитись вже не за 7-8 500 доларів як зараз, а за 4 900- 5 900. А якщо певних моделей завезуть аж надто багато, то можна розраховувати й на більш суттєве падіння ціни. Чи не вдвічі.