"Всесезонка", зимові шини та штрафи за літню гуму: розвінчуємо головні міфи українських водіїв
- Автор
- Дата публікації
- Автор
Підготовка автомобіля до зими включає не лише заміну шин, а й комплексну перевірку всіх систем
Перші заморозки завжди стають несподіванкою для українських водіїв. Хтось встигає вчасно перевзутися, а хтось продовжує їздити на літній гумі, сподіваючись на "єврозиму". Проте експерти категоричні: це не просто ризик, а пряма загроза безпеці.
"Телеграф" розповідає, коли саме потрібно міняти шини, які штрафи загрожують за несезонну гуму, чому ""всесезонка"" не завжди вихід і як правильно підготувати автомобіль до холодів. А ще – чому ціни на шиномонтаж злетіли, та що робити з реагентами на дорогах.
Правило +7°C: коли настав час перевзуватися
Шиномонтажник з великим досвідом Віталій Миколайович чітко визначає момент заміни. "Коли середньодобова температура повітря у нас плюс 8-10 градусів. Не має значення, це жовтень чи листопад", – пояснює експерт.
При цьому страхові компанії у договорах КАСКО часто прописують конкретні терміни. "З 15 жовтня до 15 квітня ти повинен бути на зимовій гумі. Не має значення, яка погода, плюс 30 на вулиці чи мінус 30", – додає Віталій Миколайович.
Автоюрист Олександр Швець підтверджує, що законодавчої вимоги щодо конкретних дат немає. "В правилах дорожнього руху взагалі щодо сезонності шин існує примітка тільки, що за умови, коли слизька дорога, шини повинні відповідати дорожньому стану покриття", – каже Швець. Проте, застерігає юрист, якщо водій потрапить у ДТП через несезонну гуму, притягнуть за порушення іншого пункту правил.
Чим ризикує водій на літній гумі взимку
Найбільша небезпека літньої гуми на морозі – втрата еластичності. Досвідчений водій пояснює: при температурі нижче +5°C літні шини твердіють і поводяться як ковзани.
Автоюрист Олександр Швець розвінчує міф про "несуворі зими". "Коли людина попробувала, що таке взимку їздити на зимовій гумі і що таке їздити взимку на літній гумі, вона відчуває різницю. У неї спрацьовує інстинкт самозбереження, а не там якісь виконання законодавчих норм", – наголошує Швець.
При екстреному гальмуванні різниця стає критичною. Віталій Миколайович наводить приклад із шипованою гумою: "Шипована гума збільшує у 1,5-2 рази гальмівний шлях і на льоду, і на асфальті. Якщо у звичайної зимової гуми на асфальті буде гальмування 10 метрів, то у шипованої – до 15-20 метрів". А літня гума взимку поводиться ще гірше.
Кому треба перевзуватися в першу чергу
- Особливу увагу до заміни шин мають приділити кілька категорій водіїв. Насамперед – новачки за кермом. Їм бракує досвіду, щоб відчути момент втрати керованості.
- Власники автомобілів із заднім приводом також у зоні ризику. Досвідчений водій радить: "На передній привід кращу за якістю гуму – назад. На шиномонтажі дивляться, яка пара збереглася краще. Ту, що краще – ставимо назад. Бо якщо гальмуватимеш, на гіршій гумі зад може занести вбік".
- Важкі позашляховики та водії, які часто їздять за місто, потребують особливо якісної зимової гуми. Автоюрист Олександр Швець уточнює: "Якщо ви їздите на полювання або живете в лісі десь, і дороги ніколи не чистяться, то зовсім інші вимоги треба до гуми".
Штрафи та правові аспекти
Наразі прямого штрафу за несезонну гуму в Україні немає. Проте Олександр Швець попереджає: "В правилах дорожнього руху взагалі щодо сезонності шин існує примітка тільки, що за умови, коли слизька дорога, то шини повинні відповідати стану дорожнього покриття. Тобто, штрафувати за це не можуть, але є вимоги, загальні вимоги, коли забороняється експлуатація транспортних засобів. Тобто, якщо стоять шини зимові взимку, але вони лисі, от тоді якраз і отримаєте штраф".
Мінімальна глибина протектору для легкових автомобілів – 1,6 мм. "Міряється найменша глибина. Якщо через порушення розвалу-сходження з'їло бік гуми, то поміряють цей з'їдений бік і скажуть, що експлуатувати не можна", – пояснює Швець.
Проте вже найближчим часом штрафи за несезонну "гуму" таки можуть з'явитися. У Верховній Раді зареєстрований законопроєкт №11029, який передбачає штраф 1700 гривень за використання несезонних шин. При повторному порушенні – від 3400 до 8500 гривень плюс позбавлення прав на 3-6 місяців.
"Всесезонка": вихід чи економія на безпеці?
Шиномонтажник Віталій Миколайович вважає всесезонні шини компромісом. "Якщо рахувати окремо літню і зимову гуму – виходить у 1,5 рази дорожче. "всесезонка" становить десь 75% цієї суми. Мінус постійний шиномонтаж", – каже експерт.
Проте він застерігає: "В основному всесезонну гуму ставлять на буси – рейсові, міжміські перевезення або вантажоперевезення. Легкові чи на джип – я не знаю".
Автоюрист Олександр Швець додає важливий нюанс: "В нас навіть невеликий вибір "всесезонок". Це більше стосується американців. У них автомобілі зі Штатів, там люблять їздити на "всесезонці". Але клімат України інший, тому експерти радять не економити на безпеці.
Шипована гума: чому вона не для нас
В Україні шиповані шини законом не заборонені, але експерти категорично не рекомендують їх. Віталій Миколайович пояснює: "У нашому кліматичному поясі – однозначно ні! Її навіть зараз ніде не купиш. Продають зимову гуму під шип, де закладають спеціальні місця".
Головна проблема – збільшений гальмівний шлях.
При екстреному гальмуванні шипована гума збільшує у 1,5-2 рази гальмівний шлях і на льоду, і на асфальті, –
Автоюрист Олександр Швець уточнює правовий аспект: "Вона передбачена в правилах дорожнього руху, отже, люди можуть використовувати її". Проте обов'язкову раніше позначку "Ш" скасували, оскільки сучасні шипи інші за конструкцією.
Комплексна підготовка: не тільки шини
Автоюрист Олександр Швець, як досвідчений автолюбитель, ділиться чек-листом підготовки. "Міняю всю ходову, ремонтую, передивляюся. Роблю розвал-сходження, ставлю гуму і міняю двірники. Це мінімум, який впливає і на комфорт, і на безпеку", – каже Швець.
Акумулятор – критично важливий елемент. На морозі його ємність падає, тому варто перевірити заряд і клеми.
Склоомивач потрібен незамерзаючий, розрахований на температуру нижче за прогнозовану. Гальмівна система потребує особливої уваги. Віталій Миколайович застерігає:
Занос при аварійному гальмуванні залежить не від гуми, а від системи гальмування, стану колодок, супортів.
Тому перевірка обов'язкова.
Освітлення взимку працює довше через короткий день. Щітки склоочисників краще міняти щосезону.
Захист кузова від солі та реагентів
Найбільша загроза для автомобіля взимку – це солі та реагенти на дорогах. Автоюрист Олександр Швець радить: "Як мінімум, мийте хоча б раз на тиждень. Солі ж куча, куди ж без цього".
Реагенти вбиваються у всі щілини: кузов, гальмівні диски, гумові елементи. "Під струменем потужним вимивається більше. Можливо, застосовувати воски, щоб не так прилипало", – додає Швець.
Експерт наголошує на регулярності:
Не чекайте цілу зиму на брудній машині. Під колісними арками земля буде змиватися водою з коліс, але реагенти залишаться всюди.
Гумові ущільнювачі дверей та замки потребують обробки силіконовими засобами, щоб не примерзали. Воски чи керамічні покриття створюють захисний шар на лакофарбовому покритті.
Правила зимового водіння
- Основне правило – відповідність швидкості стану дороги. Автоюрист Олександр Швець пояснює: "Прийоми їзди повинні відповідати навикам людини, стану транспортного засобу і дорожній обстановці, щоб безпечно керувати".
- Дистанція взимку має бути вдвічі більшою, ніж влітку. Гальмівний шлях збільшується через погіршене зчеплення.
- Мости та естакади – найнебезпечніші ділянки. Вони промерзають першими, і на них утворюється ожеледиця раніше, ніж на звичайній дорозі.
- Системи ABS та ESP допомагають, але не замінюють обережність. Досвідчений водій застерігає: "До двох років стажу треба їздити не швидше 70 км/год. Багато нюансів, які допускаються, поки ти не потрапив у ДТП".
Чому зросли ціни на шиномонтаж
Приватники, які орендують гаражі та бокси, за пів року підняли ціну на 10-15%. Віталій Миколайович пояснює дві причини:
Керівництво гаражних кооперативів піднімає їм вартість електрики. Плюс подорожчали витратні матеріали.
Тягарці для балансування коліс – одноразові. "Навесні поставили, а восени зрізали, бо колесо балансується по-новому", – уточнює експерт.
Загальний цінник зріс на 15-20% порівняно з минулим сезоном. Перевзування 13-го радіуса коштує близько 920-980 гривень, а 17-18-го – від 1300 до 1800 гривень. Тому експерти радять не зволікати до останнього, коли утворюються черги й можна не встигнути вчасно підготуватися до холодів.