Записатися до сімейного лікаря стало складніше: відповіді на 7 поширених питань

Читать на русском
Автор

"Телеграф" пояснює в чому причина та хто має право на безоплатну медичну допомогу

Медична система в Україні зазнає значних змін через наслідки війни. Багато лікарів були вимушені виїхати з країни, а переселенці змінили місця проживання.

Водночас в рамках медичної реформи впроваджуються нові електронні системи запису до лікарів. Ці зміни, на перший погляд, прогресивні, також несуть з собою нові виклики та незручності для пацієнтів, які звикли до усталених способів отримання медичних послуг.

Як дізнатися про актуальні зміни у своєму медичному закладі та що робити, якщо бажаний лікар виявляється недоступним, пояснює "Телеграф".

1) Як дізнатися що моя лікарня перейшла на нову систему?

Для пацієнтів найпростіший спосіб дізнатись, з якою системою працює конкретний медичний заклад — зателефонувати до реєстратури. На жаль, поки що не існує єдиного публічного дашборду (зручна інтерактивна панель — Ред.), яка б надавала таку інформацію.

Річ у тім, що українська система онлайн-запису до лікарів є досить розгалуженою та різноманітною. Закон зобов'язує всі медичні заклади забезпечити електронну реєстрацію. Проте реалізація цього процесу поки що різниться через нерівномірність розвитку інформаційних технологій у медичних установах.

Найпопулярнішими платформами для онлайн-запису в Україні є "Helsi" та "Health24". Раніше був також застосунок "МедІнфоСервіс", але він вже не функціонує. Крім цих двох, в Україні є й інші, менш поширені системи електронної реєстрації.

Вибір конкретної системи для певної лікарні залежить від рішення керівництва медичного закладу. Наприклад, у Львові переважно використовують "Helsi", а в Черкасах, Кропивницькому, Одесі та Миколаєві — "Health24". В деяких містах пацієнти можуть обирати з кількох доступних систем.

Загалом, процес цифровізації охорони здоров'я в Україні активно просувається вперед. Разом з розвитком е-урядування через "Дію", медична галузь також переходить на електронні сервіси.

Втім, наразі немає єдиної державної програми, яка б регулювала ці системи. Держава створила електронну систему охорони здоров'я України, але передала функцію доступу до неї приватним компаніям, щоб стимулювати конкуренцію та покращення сервісів.

Таким чином, ІТ-компанії змагаються між собою і пропонують різний функціонал для лікарень. А лікарні здебільшого обирають систему, яка буде найзручнішою для їхніх лікарів.

2) Які райони Києва вже перейшли на "Health24"?

Найактивніше змін з системами онлайн-запису до лікарів зазнає Київ. Тривалий час кияни звикли записуватися через мобільний додаток "Helsi". Але віднедавна деякі медичні заклади столиці, зокрема консультативно-діагностичні центри в Голосіївському, Святошинському, Подільському та Оболонському районах, почали переходити на використання системи "Health24".

Це одна з причин незручностей для пацієнтів, адже тепер вони вже не можуть записатися до лікарів цих закладів через додаток "Helsi". Натомість їм потрібно опановувати роботу з новою системою "Health24". Деякі медзаклади навіть спеціально виділяють консультантів, щоб допомагати пацієнтам у переході на нову платформу.

Наразі ситуація в різних районах Києва є різною. Голосіївський район вже повністю перейшов на "Health24", Святошинський район наразі завершує цей перехід, а Оболонський частково використовує нову систему.

Питання про те, чи всі райони столиці зрештою будуть працювати лише з "Health24", поки що не відоме. Адже медичні заклади мають право самостійно обирати, з якою саме електронною системою записів вони хочуть працювати. Тож у найближчому майбутньому в Києві, ймовірно, співіснуватимуть обидві платформи — "Helsi" та "Health24".

3) Як дізнатися, що мій лікар звільнився?

Згідно з правилами, медичний заклад, в якому працював ваш сімейний лікар, протягом місяця зобов'язаний повідомити пацієнтів про його звільнення. Це буде зроблено у спосіб, зазначений у вашій декларації (зазвичай це телефонний дзвінок). Також така інформація може бути розміщена всередині медичного закладу, вебресурсах або у додатку вашої медичної системи (наприклад HELSI).

Зрештою вам мають запропонувати варіанти нових лікарів, з якими можна буде підписати декларацію.

"Зараз звільнення лікарів не є рідкістю, адже вони часто не затримуються на своїх місцях довго через перевантаження, а також через невисокі зарплати, що стає основною причиною плинності кадрів", — ділиться з "Телеграфом" один з сімейних лікарів столиці.

4) Що робити, якщо в медзакладі немає вільного лікаря?

В електронній системі охорони здоров'я наразі зареєстровано 347 192 медичних працівників, з них 122 957 – лікарі спеціалізованої медичної допомоги та 25 325 лікарів первинної медичної допомоги (сімейних лікарів, терапевтів та педіатрів). Про це повідомляє пресслужба НСЗУ журналістам "Телеграфу"

Відповідь Національної служби здоров'я України на запит видання "Телеграф" /Телеграф

У сімейних лікарів існують чіткі нормативи щодо максимальної кількості пацієнтів на одного лікаря. Так, терапевти можуть обслуговувати до 2000 пацієнтів (з можливістю додаткових 10-20%). А сімейні лікарі, які працюють також з дітьми, можуть мати максимум 1800 пацієнтів.

Зараз в деяких медичних закладах навантаження на окремих лікарів може сягати понад 2000 пацієнтів. Тож якщо в бажаному медичному закладі немає вільного спеціаліста, з яким можна було б оформити декларацію, пацієнта можуть тимчасово скерувати до чергового лікаря або перенаправити до іншого медзакладу, де є доступні фахівці.

5) Чи впливає місце проживання на вибір лікаря?

Важливо знати, що місце проживання пацієнта не впливає на можливість підписання декларації. Це означає, що внутрішньо переміщені особи (ВПО) мають такі ж права на медичну допомогу, як і постійні мешканці.

На сьогодні в багатьох лікарнях значна частка пацієнтів — саме ВПО. Це, до речі, одна з причин, чому медичний персонал стикається з додатковим навантаженням.

Проте варто зазначити, що в умовах війни наявність декларації для внутрішньо переміщених осіб не є обов’язковою. За бажанням ви можете звернутися до будь-якої лікарні, якщо та здатна забезпечити необхідне лікування.

Безоплатно ви матимете можливість отримувати направлення до лікарів вузької спеціальності або на обстеження, паперові або електронні рецепти, базові тести або аналізи, щеплення тощо.

6) Чи можна підписати декларації з кількома лікарями?

Ні, ви можете підписати декларацію лише з одним лікарем. Цей лікар стане вашою довіреною особою у більшості питань щодо здоров'я. Якщо ви вирішите укласти декларацію з новим лікарем, попередня декларація анулюється автоматично.

У інших випадках декларація, підписана з вашим сімейним лікарем або терапевтом, є безстроковою. Вона діє до тих пір, поки ви не вирішите укласти декларацію з іншим лікарем.

Тобто, якщо ви є переселенцем і раніше мали іншого сімейного лікаря за місцем проживання, то на новому місці ви маєте повне право підписати декларацію з новим лікарем.

Що стосується дітей, декларація з педіатром діє до 18 років. Після цього потрібно обрати сімейного лікаря або терапевта.

7) Як потрапити до вузькопрофільного спеціаліста і чи можна це зробити без направлення?

Якщо у вас немає декларації, ви безоплатно зможете звернутися до лікарів первинної медичної допомоги — педіатра, терапевта чи сімейного лікаря. Це ви можете зробити звернувшись у реєстратуру або скориставшись певною медичною системою, як-от "Helsi" та "Health24".

Фахівці первинної медичної допомоги можуть оцінити ваш стан здоров'я або здоров'я вашої дитини і вирішити, чи потрібно направити вас до вузькопрофільних лікарів.Таке е-направлення також відкриває доступ до реабілітаційних послуг, обстежень та аналізів. Однак, якщо пацієнт не має декларації з сімейним лікарем, то потрапити до вузькопрофільного спеціаліста через державну систему буде важче — можливо тільки в приватному порядку через оплату послуги в касі.

В той самий час є певні лікарі, до яких ви можете звернутися і без направлення (їхні послуги покриває Національна служба здоров’я України). До таких спеціалістів належать акушери-гінекологи, психіатри, наркологи, стоматологи, фтизіатри, а також лікарі, які спостерігають за пацієнтами з хронічними захворюваннями.

Електронне направлення не потрібне також якщо пацієнту потрібна екстрена медична допомога. Вона надається безкоштовно всім пацієнтам, незалежно від наявності направлення чи декларації.