"Київський веловокзал" імені Кличка, або Що не так із парковками біля головного залізничного хабу країни
- Автор
- Дата публікації
- Автор
- 2041

На Вокзальній площі біля Центрально залізничного вокзалу в Києві немає жодного місця, де можна було б припаркуватися. Зате побудовані велодоріжки, якими їздять лише патрульні велополіцейські
Ви не повірите, але Вокзальну площу в Києві знову, вже вкотре за останні роки, чекає перебудова. Згідно з офіційним повідомленням на сайті київської влади, наразі розпочато пересадження рослин із зеленої зони у центрі площі з метою облаштування там паркінгу, нібито у відповідь "на зростаючі транспортні потреби міста".
Абсурдність ситуації у тому, що у жовтні 2024 року київська влада своїми непродуманими рішеннями сама спровокувала проблеми з паркуванням біля Центрального залізничного вокзалу (ЦЗВ), які тепер і намагається "розрулити".
"Телеграф" вивчив ситуацію на Вокзальній площі, поспілкувався з людьми — водіями і навіть поліцейськими, — аби дізнатися що вони думають про те, як впорядковано транспортні потоки і місця для паркування біля ЦЗВ.
"Все для людей"
"З новим 2024 роком!" Такою останньою новиною радо зустрічає нас у травні 2025 року офіційний сайт КП "Київтранспарксервіс". Це, власне, усе, що потрібно знати про те, як згадане київське КП, відповідальне за паркування в Києві, реагує на потреби містян.

Наразі саме "Київтранспарксервіс" проводить роботи щодо облаштування нових паркомісць замість одного з останніх там шматочків зелені. На переконання комунального підприємства, "новий простір дасть змогу значно зменшити навантаження на прилеглі вулиці, покращити логістику для особистого й громадського транспорту та створити більш комфортні умови для пасажирів".
Але звідки, власне, взялося згадане "навантаження на прилеглі вулиці" разом із "погіршенням логістики"? Все дуже просто. У жовтні 2024 року у Кличка вирішили "модернізувати" вокзальну площу і реалізували там низку нововведень для "упорядкування транспортних потоків".

Ось що зробили в результаті:
— Загородили стовпчиками під’їзд безпосередньо до вокзалу, внаслідок чого пасажирам з вантажем доводиться чимчикувати через кілька смуг, якими інтенсивно рухається транспорт.
- Закрили рух від Вокзальної площі через вулицю Вокзальна. Як наслідок – якщо ви заїхали на ЦЗВ з вул.Петлюри, на єдиний офіційно діючий біля вокзалу паркінг – вам потрапити зась.
- Влаштували велосипедні доріжки вздовж тротуару по обидва боки вул.Петлюри, де раніше могли поставити авто і відвідувачі Центрального залізничного вокзалу, і автостанції "Київ".
- Заборонили звичайним автовласникам ставити автомобілі на діючій колись платній автостоянці поблизу виходу ст. метро "Вокзальна". Паркуватися там наразі можуть лише власники якихось міфічних посвідчень, що працюють в навколишніх будівлях.
- Аби перевіряти ці посвідчення поставили постійний пост поліції, який щокілька секунд завертає бажаючих заїхати на цю стоянку.
- Заборонили виїзд автомобілів (це недавнє нововведення) у напрямку вул.Петлюри із платної стоянки автовокзалу "Київ".
- На виїзді з вул.Вокзальної на вул. Петлюри і на розворотах самої Вокзальної площі, встановили дорожні знаки, які прямо суперечать одне одному і здоровому глузду.

Як це все могло допомогти створити більш комфортні умови для пасажирів – не розуміє ніхто. Адже тепер на Вокзальній площі немає жодного місця, де можна було б припаркуватися без проблем.
Паркування на вокзалі: Mission Impossible
Раніше звичним місцем паркування для тих, хто приїхав на авто зустріти своїх близьких із поїзда, були або платна стоянка поблизу метро, або узбіччя вздовж вул.Петлюри. Автомобілі там стояли "ялиночкою", і не заважали руху іншого транспорту. Зараз по вул.Петлюри по обидва боки дороги зробили велодоріжками і відгородили делінеаторами. Навіть за великого бажання – поставити там автівку неможливо.

Взагалі, чого зараз багато на Вокзальній площі та її околицях – так це згаданих оранжевих стовпчиків, що створюють атмосферу якоїсь "тимчасовості" та "нервовості". А також постів поліцейських, котрі сприяють тій самій атмосфері.
Вивчаючи питання, як зараз справи з можливістю запаркувати авто перед вокзалом, підходимо до одного з таких постів. Це саме той пост, який контролює, аби "небажані" автомобілісти не заїжджали на стоянку біля виходу з метро. Один поліцейський активно працює на дорозі, інший сидить в машині. Відриваємо його від перекусу, представляємося, і чемно цікавимося: де зараз можна поставити машину, наприклад, якщо приїхали зустріти пасажирів з поїзда?

"Тут – ніде, — лаконічно відповідає поліцейський. – Єдина парковка (показує рукою) на виїзді на вулицю Вокзальна".
За його словами, інші доступні варіанти — поставити на платній стоянці автостанції "Київ". Або спробувати знайти місце десь на Жилянській чи прилеглих вулицях. Тобто за кілометр від вокзалу.

Цікавимося – хто може ставити машини на стоянці біля метро, в’їзд на яку вони контролюють. Виявляється — тільки працівники місцевих підприємств.
Питаємо, чи можна якось зараз під’їхати до самого входу у залізничний вокзал, якщо, наприклад, у вас об’ємний вантаж, і отримуємо відповідь, що встановлені там стовпчики не демонтуються, відтак найближчий до вокзалу розворот – перманентно перекритий.
До речі за ідеєю модернізаторів від київської влади – цей шматок дороги мав би стати розширенням для пішохідної зони. Але, за нашими спостереженнями, пішоходи чомусь заходять туди неохоче, мабуть, некомфортно почувають себе в оточенні стовпчиків.

На кінець розмови питаємо у поліцейського його враження щодо нововведень, зокрема і щодо необхідності тут постійного посту поліції. Той очікувано радить звернутися до київської влади і Кличка, "які це все придумали".
Стоянка не для всіх
Вивчаємо ситуацію на єдиній перед вокзалом "офіційній" стоянці, яку порадив нам поліцейський. Вона наразі також суцільно обгороджена стовпчиками та заповнена автівками, значна частина з яких таксі. Підходимо поспілкуватися з водіями, аби дізнатися їх враження щодо ситуації з парковками перед вокзалом. Ті охоче діляться враженнями.
Отже, по-перше, за словами таксистів, ця остання діючи нині на всю площу стоянка – аж ніяк не рятує становище. Значну частину дня вона забита вщент. Окрім того – багато водіїв, які за звичкою заїжджають на вокзал "класичним" маршрутом, тобто з вулиці Петлюри, не знають, що потрапити на цю стоянку не зможуть, адже в’їзд на неї з Вокзальної площі не передбачено. Потрібно об’їжджати через вулицю Скоропадського (колишня Льва Толстого, — ред.).

Відтак, якщо ви, наприклад, привезли родича на поїзд, то для того, щоб залишити тут авто – вам доведеться зробити коло у кілька кварталів. А за нинішнього трафіку – це може бути й півгодини. Тобто доведеться аби ризикувати запізнитися на поїзд, або шукати де приткнути машину, ризикуючи бути оштрафованим, або ставити її на прилеглих вулицях, якщо знайдете місце.
Площа абсурду
Взагалі складається враження, що у питаннях паркування та автотрафіку на Центральному залізничному вокзалі київська влада замість допомогти, умисне все робить тільки на гірше.
Наприклад, свіжа ініціатива розширити парковку на місці зеленої зони, з якої ми почали матеріал. Виявляється, що відповідні роботи, за словами таксистів, розпочалися зовсім не зараз, як каже київська влада, а ще місяць тому. У результаті існуючу там невелику стоянку на кілька десятків машин закрили, але за весь цей час жодного руху щодо якогось будівництва – не помітно. І увесь цей місяць людям паркуватися взагалі ніде.

Або історія з дорожніми знаками. За порадою співрозмовника ми на власні очі переконалися, що і перед виїздом з вулиці Вокзальна на вул.Петлюри, і при виїзді з Вокзальної площі туди ж – стоять однакові знаки "поступися дорогою".

"Тобто, це по-перше, ризик транспортних пригод. А, по-друге, за бажання поліцейські, яких тут тьма, можуть спокійно "впаяти" порушення будь-кому із учасників, хто їм не сподобається. Я вже кілька разів був свідком подібних історій. Але це ще не все. Ви цікавилася знаками на тих двох розворотах на Вокзальній площі, де дозволено рух приватного транспорту, і де зараз усі абсолютно авто висаджують пасажирів, яким потрібно на поїзд? Сходіть поцікавтеся. Адже кожна така висадка, по суті, також порушення ПДР", — розповідає таксист.

Перевіряємо – і справді, на двох внутрішніх розворотах площі (вони єдині, де дозволено рух приватного транспорту) стоять знаки "Зупинку заборонено". А діючі ПДР говорять, що зупинка для висадки пасажирів або розвантаження там дозволена лише автомобілям таксі. Виходить, що усі інші автівки, яки там зупиняються, автоматично стають порушниками.
Та найбільше, звичайно, співрозмовники шоковані ідеєю зробити велодоріжки вздовж вулиці Петлюри.
"Я за день бачу на цих доріжках максимум двох-трьох велосипедистів. В основному – це кур’єри, які доставляють їжу. Та й взагалі, це "доріжки в нікуди", адже вони обрізані невеликим шматком від вулиці Жилянської до вокзалу. Звідки на них взятися велотрафіку – незрозуміло. У нас тут є місцевий жарт, що з подачі Кличка маємо нині "Центральний веловокзал". Правда, чомусь, без велосипедів", — розповідає таксист.
Справді, за увесь час, поки ми готували репортаж, велодоріжками так і не проїхало жодного велосипеда. Втім – ні, дещо лукавимо. Один таки був – патрульної велополіції, яка якраз виписувала штраф автовласнику, що мав сміливість припаркуватися на кілька хвилин на узбіччі вул.Петлюри, де стовпчики ще не починаються.

"Ну, може для цього вони ці велодоріжки й придумали", — сміються хлопці-водії яким ми переповіли це спостереження.
До речі, ми спробували порахувати кількість делінеаторів, які наразі встановлені на Вокзальній площі і вздовж велодоріжок, але після першої сотні збилися з ліку. А кожен стовпчик, між іншим, вартує від кількох сот до двох тисяч гривень.
З валізами по сходах
Взагалі, про питання притомного паркінгу коло Центрального залізничного вокзалу в Києві назріло вже дуже і дуже давно. Такий паркінг, що мав би вмістити до 600 автівок, колись навіть почали споруджувати вздовж вул.Вокзальної (наразі сама вулиця – є дахом цього паркінгу, ред.). Та проєкт не можуть реалізувати вже чверть століття – начебто, на заваді стояли суперечки з орендатором ділянки щодо прав на землю.
Журналісти КИЇВ24.live, які два роки тому вивчали це питання, розповідали про певні корупційні схеми навколо цього паркінгу, зав’язані на зрадника Андрія Деркача. Але згадували, що договір оренди ділянки мав закінчитися у 2025 році.
Наразі відомо, що у вересні 2024 року Київрада розірвала договір з компанією-орендатором, і з лютого 2025 року ділянка, на якій мали звести паркінг, у реєстрі записана за Київрадою. Та щодо якихось планів робіт щодо продовження там будівництва – поки нічого не чути.
Водночас точно відомо, що прямо зараз щось дуже схоже на паркінг для потреб ЦЗВ роблять замість вже частково знесеного занедбаного ринку, розташованого біля Вокзальної площі. Ринок справді був у невтішному стані, і давно потребував реакції київської влади. Але паркінг?

Вибір місця, якщо цей паркінг справді планують зробити для тих, хто привозить пасажирів – тут явно не дуже. Адже воно розташоване в низині, і аби дістатися до вокзалу – потрібно піднятися кілька десятків метрів сходами. А тепер уявіть, що потрібно подолати цей шлях з валізами. Також досить цинічно в цьому контексті виглядають і парковочні місця для інвалідів, які вже облаштовані в межах цього паркінгу…

Підсумовуючи зауважимо, що згаданий репортаж був написаний виключно з точки зору проблеми паркування в межах Вокзальної площі. В урбаністів, які стали ініціаторами спроби перетворення цієї площі на "більш дружній" для пішоходів та пасажирів громадського транспорту простір (наприклад з ГО "Пасажири Києва), можуть бути власні контраргументи.
Але те, що існує проблема з паркомісцями для цілої групи киян, яким потрібно залишити машину коло вокзалу – на 10 хвилин, на добу, чи навіть просто зупинитися для висадки, навряд чи будуть заперечувати навіть вони.
Відтак, київській владі варто подумати не лише над відведенням під паркінг місця, що містить зелені насадження, а й над альтернативними варіантами. Наприклад, зробити загальнодоступною "парковку для своїх", яку зараз доводиться цілодобово контролювати поліції. А цим "своїм" відвести місце, наприклад, там де зараз будується паркінг замість ринку.
Або прибрати явно непотрібні нікому велодоріжки і повернути безкоштовні паркувальні місця вздовж вулиці Петлюри, що буде зручно не лише для відвідувачів ЦЗВ, але й для тих, хто приїжджає на сусідню автостанцію. І, зрештою, зробити щось з недобудованим паркінгом під вул.Вокзальною.
Як бачимо – варіантів удосталь, потрібно лише включити у цьому питанні тверезий підхід.