Полювання на локомотиви: як захистити українські потяги та не дати росіянам покласти логістику
- Автор
- Дата публікації
- Автор
Росія намагається вивести з ладу залізничну інфраструктуру: чим це загрожує і чи врятують Україну вантажівки
Росія докорінно змінила стратегію ударів по українській залізниці — тепер ворог цілеспрямовано атакує не тільки стратегічні об'єкти, а й окремі поїзди. Генеральний директор "Укрзалізниці" Олександр Перцовський повідомив, що російські сили щоночі запускають 6-7 ударних дронів-камікадзе "Шахед", спрямовуючи їх на локомотиви.
"Телеграф" розповідає, чому окупанти перемкнулися на тяговий склад, як працюють нові дронові атаки та чи можна захистити залізницю від безпілотників.
Чому саме локомотиви стали головною ціллю
Влітку 2025 року росіяни почали застосовувати принципово нову тактику. Раніше у РФ не мали достатньо ресурсів, щоб витрачати безпілотник на один локомотив. Тепер можуть дозволити собі застосовувати "Шахеди" навіть для ураження окремих поїздів замість стратегічних об'єктів.
Перцовський заявив, що атаки, внаслідок яких постраждали десятки підстанцій, пов'язані з різким збільшенням кількості безпілотників великої дальності, що їх виробляє російський військово-промисловий комплекс. "Раніше у них просто не було достатньо ресурсів, щоб один бойовий безпілотник вистежив локомотив. Тепер вони можуть дозволити собі використовувати дрони для ураження окремих локомотивів, а не стратегічних цілей", — зазначив Перцовський.
Під ударами опинилися десятки підстанцій і залізничні вузли, зокрема Лозова, Синельникове та Козятин.
За словами Перцовського, у росіян дві основні мети: "посіяти паніку серед пасажирів" і "завдати удару по економіці загалом".
Політичний експерт та старший офіцер ЗСУ Віктор Таран пояснює логіку росіян: "Навіщо нам бити там 100, 200, 300 вагонів? Вибити один локомотив, і ці вагони ніколи не поїдуть".
Експерт підкреслює ключову роль залізниці у військовій логістиці: "Логістика, якщо так можна порівняти, це як судини в людини, по якій тече кров. Якщо логістика буде погана, то ми можемо програвати".
Україна успадкувала радянську систему, де армійська логістика планувалася через структуру залізниць. "Дороги були завжди погані", — зазначає Таран, нагадуючи про дві біди Російської імперії: "дурні та дороги".
Використовують два типи дронів: як б’ють по рухомому складу
Віктор Таран детально розповідає про механізм атак. Існує два типи дронів, які можуть ефективно атакувати поїзд:
"Або оператор дивиться і вибирає ціль, потім доганяє і падає зверху вниз. Або такі системи, як самонаведення зі штучним інтелектом", — пояснює експерт.
Автономні дрони летять у заданому напрямку, зависають у повітрі і чекають на ціль. Їхня камера працює, процесор аналізує і фіксує об'єкти. "Коли він бачить щось схоже, що в нього є в пам'яті, він підбирає збіг. Вони дивляться по контурах, по швидкості".
Після визначення цілі запускається система донаведення: "Він дивиться відстань, швидкість, враховує свою траєкторію і далі робота оператора вже не потрібна".
Захист локомотивів: від сіток до навісів
Через посилення атак "Укрзалізниця" почала захищати локомотиви антидроновими сітками, схожими на ті, що використовуються для танків. "Від балістики від ракет не захистить, а від дронів так", — коментує Таран.
Такий захист підходить для всіх типів локомотивів, включно з електричними. "Все одно удар дрон буде наносити зверху вниз. Тому треба думати, як себе захищати саме зверху", — підкреслює експерт.
Ексміністр транспорту Василь Шевченко розповідає про додаткові методи захисту: "Є дуже простий варіант — габіони, різних типів. Дорожчі, дешевші, вищі, нижчі, двоярусні".
Найдорожчий варіант — кардинальна зміна інфраструктури: "По великому рахунку, якщо дорогий сценарій, то це перенесення цих підстанцій під землю, бо контактна мережа, вона ремонтується, як і залізничне полотно, і ремонтується легше, ніж автомобільні шляхи".
Шевченко пояснює переваги залізниці: "Україна має так звані відбудовні потяги, які відновлюють все це. Мало того, на період, навіть коли є не дуже серйозні пошкодження, залізниця має мобільні тягові підстанції. Коли виключається, ставиться мобільна підстанція і ремонтується пошкоджена підстанція".
Загалом тактика нагадує дії росіян у Сирії, де через відсутність протиповітряної оборони вони безперешкодно атакували нафтові каравани. В Україні ситуація складніша через наявність ППО, тому росіяни змушені використовувати дрони замість авіації.
Чи можливо замінити залізницю автотранспортом
На питання про можливість переорієнтації військових поставок на автотранспорт Віктор Таран відповідає категорично: "Ніколи не замінить автомобільний транспорт потяг".
Експерт пояснює проблеми такої заміни: "Один танк — одна машина, ще один тягач. Де взяти 50 тягачів? І до того, це стає зручною ціллю для атаки. Караван, 50 машин. Швидкість каравану буде кілометрів 20-30. Його просто рознесуть".
Ексміністр транспорту підтверджує: "Руду ми точно не можемо перевозити автотранспортом, і метал. Тому що дороги будуть знесені в нуль".
Російська залежність від залізниці
Ексміністр транспорту зазначає цікавий факт: "Російська залізниця набагато більше залежить від стабільності роботи, ніж українська". РФ передала свої потужності китайцям, які возять товари через Росію в Польщу.
"Вугільники не могли вивезти вугілля, бо немає потужності залізниці. Руда — не можуть вивезти", — перераховує Таран проблеми російської логістики.
В Україні ситуація інша: "Сільськогосподарську продукцію перевозять вже автомобільним транспортом. У нас є альтернатива перевезення, тому що відстані менші й логістичні витрати менші".
Вартість відновлення та час ремонту
Локомотив General Electric коштує близько 200 мільйонів гривень. У 2018 році "Укрзалізниця" уклала контракт на постачання 30 вантажних локомотивів серії TE33A Evolution вартістю $4,68 млн кожен з ПДВ.
Наразі ремонт здійснюється на кількох основних базах, включно з депо "Подільськ" в Одеській області, "АрселорМіттал Кривий Ріг" та заводах "Укрзалізниці".
За оцінками Світового банку, приблизно 30% української залізниці перебуває в циклі "пошкодження-ремонт". При цьому у 2023 році АТ "Укрзалізниця" відремонтувала 86 локомотивів.
За словами експертів, час ремонту залежить від ступеня пошкодження. "Там може бути лампочки погоріли, а може бути згоріло все", — пояснює Шевченко. На період ремонту використовуються мобільні станції, тому "пасажири й транспортний потік навіть не помітять".
Водночас під час війни ремонт ускладнюється тим, що спостерігається дефіцит запасних частин для ремонту локомотивів. "Укрзалізниця" прагне залучити українських виробників до виготовлення запчастин, які раніше виготовлялися в Росії.
Нагадаємо, раніше ми писали про те, що Росія будує на фронті стіну з дронів-перехоплювачів.