Соратник Залужного пояснив, які уроки Генштаб ЗСУ виніс із перших місяців війни

Читать на русском
Автор

Коли заходить мова про відповідальних, всі одразу втрачають до питання інтерес

Хоча українська розвідка "проспала" повномасштабне вторгнення росіян у лютому 2022-го, українське командування винесло низку уроківз перших місяців повномасштабної війни з Росією, які вплинули на стратегію Збройних сил. Але реалізувати вдалося одиниці з десятків пропозицій.

Про це в інтерв’ю "Телеграфу" розповів колишній радник головкома ЗСУ Валерія Залужного (з 2021) Віктор Назаров. Він пояснив, який з елементів управління військами вдалося змінити.

Більше читайте у публікації: "Влада порушила негласну домовленість з військовими, — генерал Назаров про тиск на Залужного, "здачу" півдня і переговори з РФ".

— По-перше, повинна бути чітко визначена відповідальність політичного та військового керівництва. Хто відповідає за війну, хто — за забезпечення. Було кілька спроб зробити це в Україні, ще до війни десь починаючи з 2021 року, а може і раніше, — каже генерал-майор ЗСУ.

Він нагадав про горезвісний законопроєкт 4210, де була пропозиція підпорядкувати головнокомандувача ЗСУ міністру оборони, а не виключно президенту як зараз.

— Я був на багатьох робочих нарадах, присвячених опрацюванню цього законопроєкту. Коли ти ставиш питання, хто за що буде відповідати, одразу втрачають інтерес, і зникає бажання далі займатися цим питанням. Цей законопроєкт з істотним правками пройшов перше читання, але в цілому не прийнятий, — каже генерал Назаров.

Друге питання — система управління ЗСУ і силами оборони загалом. Вона має бути чітка та зрозуміла, а ще й прозора. Повноваження, відповідальність, підзвітність цивільного і військово керівництва повинні бути чітко прописані. Але цього як не було три роки тому, так нема і зараз, пояснює ексрадник головкома ЗСУ.

— Якщо говорити про деталі, то структура і склад ЗСУ не відповідають характеру застосування і завданням, які виконуються, які б мали виконуватися. Плюс повністю була зруйнована система колишніх військових комісаріатів. Тобто вони стали ТЦК, але не набули спроможності. Плюс відсутність бази даних військовозобов’язаних, відсутність автоматизації. А якщо нема обліку, то й не буде розуміння, як на ці процеси впливати, — каже військовий.

Він додав, що з початку війни почали порушувати питання — відновлення, зміни системи управління Збройних сил. І тільки на третьому році війни один з елементів, і то не повністю, був прийнятий — перехід на корпусну структуру. Але це одна десята частина з того, що пропонувалося.

Нагадаємо, раніше генерал Назаров пояснив "Телеграфу", чому не варто шукати винних серед військових і цивільних за провали у ході війни.