Крадені ровери з Європи заполонили Україну: хто обкрадає бюджет і заробляє мільярди

Читать на русском
Автор
Новина оновлена 08 жовтня 2025, 13:34

Як працює тіньовий бізнес на краденому транспорті

На OLX та інших платформах з продажу вживаних речей можна побачити сотні оголошень: "велосипед з ЄС", ціна — $500-1000. Реальна вартість таких моделей може досягати $5000-7000. Різниця пояснюється просто: ці велосипеди викрадені в Європі та завезені в Україну.

"Телеграф" з'ясував, як працює схема крадіжок, чи може митниця зупинити потік краденого товару і чому покупці ризикують, купуючи "вигідну" пропозицію.

Коли $600 за німецький CUBE — це не вигода, а кримінал: що продають на OLX під виглядом "велосипедів з Європи"

На OLX зараз можна знайти сотні оголошень з велосипедами, які продавці позиціонують як "привезені з ЄС". Деякі старі моделі коштують близько $100, але є й ті, що продаються за $500-1000.

Наприклад, брендовий німецький велосипед CUBE пропонують за менш як 7000 гривень. Якщо перевірити вартість такої моделі, то виявиться, що реальна ціна такого велосипеда в Європі може бути у рази більшою, навіть якщо він у поганому стані. Також якщо врахувати заробіток продавця та витрати на транспорт, такий велосипед аж ніяк не буде коштувати сім тисяч гривень.

Велосипед CUBE Curtis

Ось візьмем ще одне оголошення. Велосипед Cube Aim Pro оцінили у 12 000 грн. Новий такий у Європі коштує 600-700 євро, вживаний — від 300 євро (12 тисяч гривень). Тут теж виходить, що продавець на продажу нічого не заробляє, та ще й витрачається на перевезення.

Велосипед Cube Aim Pro продається за 12 тисяч гривень

На майданчиках можна знайти велосипеди з просто кричущою невідповідністю у ціні. Ось, наприклад, велосипед від BMC — преміальний швейцарський бренд, який продають всього за 3900 гривень. Це менш ніж 100 євро. Це ціна за дуже старий, повністю зношений або найпростіший китайський велосипед. Мінімальна очікувана ціна б/у (навіть старого 26" зношеного) на європейському ринку становить мінімум €250–€350.

Велосипед BMC Sportelite продають за 3 900 грн

Велика різниця в ціні пояснюється просто: ці велосипеди викрадають у країнах Західної Європи і продають в Україні. Покупець отримує дорогий велосипед за мізерну ціну, але цей товар має кримінальний слід. З таким велосипедом краще не їхати до Європи — там він може перебувати в розшуку. Велосипеди можуть красти безпосередньо українці або купувати вже вкрадений товар, наприклад, у румунських ромів чи інших посередників.

Оголошення про затримання українців у Європі з краденими велосипедами регулярно з'являються у пресі. До прикладу, у 2021 році польська преса повідомляла, що поблизу Познані затримали двох громадян України, котрі викрали велосипеди щонайменше на понад 1,5 тис. євро. Їм загрожувало до 10 років в'язниці. У них виявили та вилучили також частини розібраних велосипедів.

Повідомлення польської поліції

У 2023 році у Польщі також затримали двох українців (29 та 41 рік) за численні крадіжки велосипедів у Сілезькому та Малопольському воєводствах. Поліцейські вилучили 11 велосипедів загальною вартістю понад 50 000 злотих (понад 10 000 євро). Зловмисники перебувають під вартою.

Наприкінці жовтня 2021 року у готелі в місті Лілль (Франція) під час Чемпіонату світу з велотреку UCI у команди Італії було викрадено 22 високопродуктивних велосипеди марки Pinarello загальною вартістю близько 600 000 євро. Серед них були й золоті велосипеди олімпійських чемпіонів. Викрадені велосипеди були знайдені під час масштабного рейду в Румунії, спрямованого проти мережі наркоторгівлі та організованої злочинності. Підозрюваних затримали саме тоді, коли вони намагалися продати деякі з крадених велосипедів. У ході обшуків було виявлено 21 із 22 викрадених велосипедів.

А у травні цього року німець, велосипед якого було викрадено в Берліні, знайшов його на ОЛХ. При чому продавцем був популярний магазин у Києві під назвою Veloman. Чоловік звертався до небайдужих з проханням допомогти у поверненні велосипеда.

"33% податків, але митниця завищує ціну": як легально ввозять велосипеди і чому це не завжди вигідно

Як крадені велосипеди потрапляють в Україну

Як у коментарі "Телеграфу" пояснив представник однієї з фірм, які займаються гуртовими поставками вживаних велосипедів з Європи, офіційне ввезення велосипедів — процедура відносно проста, але коштовна.

За його словами, товар можна оформити по-різному. Якщо це гуртова закупівля, то в документах може бути написано просто: "велосипед міський вживаний, 43 штуки". Продавець вказує інвойсну вартість (загальна сума коштів, зазначена в інвойсі (рахунку-фактурі), яку покупець має сплатити продавцеві за поставлені товари)— наприклад, 10-20 євро за штуку для найпростіших старих міських велосипедів.

Далі потрібно підготувати всі документи для митниці: фактуру, експортну декларацію, провести оплату через банк. Якщо партія коштує до тисячі євро, можна розрахуватися готівкою.

Розмір податків на велосипеди — разом 33% від інвойсної вартості. Але є нюанс: навіть якщо ви чесно купили старі велосипеди в Німеччині по 10 євро за штуку, митниця може не прийняти таку ціну. У такому разі інвойсна вартість штучно підіймається.

"Ви їх купуєте по 10 євро за штуку, але ця вартість замала для розмитнення, тому ціна велосипеда буде підніматися до 45 євро за штуку, або до 30 євро, залежно від того, як митниці цінують велосипеди", — пояснює співрозмовник. Дорогі велосипеди, за словами нашого співрозмовника, завозяться за таким же принципом.

Як обійти митницю: по одному велосипеду, підроблені документи і "свої люди" на кордоні

Щодо того, як велосипеди ввозять нелегально або без сплати податків, експерт був обережний у відповідях. Є люди, які мають можливість часто перетинати кордон. Теоретично вони можуть привозити велосипеди поодинці, не декларуючи їх. Ще один спосіб — завищення або заниження вартості в документах, підроблені інвойси.

Крадені велосипеди можуть провозити з підробленими документами або просто приховувати від митного контролю. Митники не завжди перевіряють кожен велосипед у партії — можуть взяти вибірково 2-3 штуки — якщо все по документах збігається — далі просто не перевіряють.

Коли велосипед за 90 тисяч продають за 20: чому це сигнал тривоги і про що мовчать продавці на OLX

Експерт наводить простий приклад, який має насторожити покупців. Якщо велосипед, який у дилера коштує 90 тисяч гривень, хтось продає за 20-25 тисяч як однорічний — це ненормально.

"Цьому точно є якась причина. Не буває казкових цін ні в Європі, ні в Україні", — підкреслює експерт.

За його словами, якщо ціна занадто низька, то велосипед або вкрадений, або його вартість максимально занизили при перетині кордону.

Митниця може перевірити реальну вартість велосипеда за каталогами та сказати: у вас тут такий велосипед повинен коштувати 100-120 тисяч гривень, а ви його ввозите за 60 тисяч. Тоді базову ціну піднімають. Деколи продавці здирають розпізнавальні знаки велосипеда і ввозять дорогі бренди під виглядом дешевих "китайців". У деяких випадках водії-перевізники з прикордонних регіонів мають "своїх" на кордоні, які закривають очі на порушення.

Що відповіла Держмитслужба: 7 порушень, 7,5 мільйона гривень і жодної статистики по вживаних велосипедах

Державна митна служба України у відповіді на запит видання повідомила кілька важливих фактів. По-перше, окремого коду товару для велосипедів, які були у використанні, в Українській класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності не існує. Тому вести окрему статистику саме по вживаних велосипедах митниця не може.

Держмитслужба надала загальну статистику імпорту велосипедів за січень-серпень 2025 року. Найдорожчий велосипед, який офіційно ввезли в Україну за цей період, коштував 12 212 євро.

З 1 січня по 31 серпня 2025 року митниці виявили 7 порушень митних правил під час незаконного ввезення велосипедів і електричних велосипедів. Загальна сума конфіскованого товару — понад 7,5 мільйона гривень.

Відповідь митниці на запит

У митниці фактично підтвердили основні способи незаконного ввезення, про які нам говорив співрозмовник:

  • недекларування товарів, які переміщують громадяни (виявлено 3 факти);
  • переміщення з приховуванням від митного контролю, використання тайників, підроблені документи, неправдиві відомості про найменування, вагу або кількість товарів (виявлено 3 факти);
  • недекларування комерційних партій товарів (виявлено 1 факт).
Випадки порушень правил митниці

Випадки виявлення митницею велосипедів, які намагались ввезти в Україну з порушеннями, — поодинокі. У серпні 2025 року на митному посту "Красноїльськ" митники виявили незаконне перевезення на понад 3,5 мільйона гривень. Водійка, яка поверталась з порушеннями, намагалась ввезти 15 спортивних велосипедів іноземного виробництва марки "Scott" в розібраному стані. Проте де вона їх взяла, не повідомлялось.

У 2024 році на львівській митниці виявили контрабанду запчастин до велосипедів на пів мільйона. Мешканець Тернопільщини віз запчастини у пасажирському мікроавтобусі.

Китай проти Європи: хто насправді наповнює український ринок велосипедами і скільки це коштує

За даними Держмитслужби, абсолютний лідер імпорту велосипедів в Україну — Китай. За січень-серпень 2025 року з Піднебесної офіційно завезли 237 547 звичайних велосипедів (98% ринку) та 1251 електровелосипед. Загальна вартість поставок — близько 14,4 мільйона доларів.

У першу п'ятірку увійшли також Тайвань (2118 велосипедів), Індонезія (908), Іспанія (265), В'єтнам.

Середня ціна китайського велосипеда — близько 59 доларів. Електровелосипед з Китаю в середньому коштує 211 доларів.

Для порівняння: крадені велосипеди з Європи на OLX продають за 500-1000 доларів, хоча їхня реальна вартість може сягати 5000-7000 доларів.

За даними митниці, найбільше податків стягують з імпорту з Китаю. ПДВ — найбільша складова: для Китаю це 129 257 тисяч гривень за звичайні велосипеди. Акциз відсутній для звичайних велосипедів, але є для електровелосипедів. Іспанія та деякі європейські країни мають пільги — для них діє нульове мито.

Відповідь митниці на запит "Телеграфу"

Як крадені байки з Європи перетворюються на "вигідні пропозиції" в Україні

Велосипеди з Європи продають в Україні

Проблема крадених велосипедів з Європи, які потрапляють до України, має ознаки налагодженого тіньового бізнесу. Масштаб проблеми великий: у Німеччині, до прикладу, у 2020 році обсяг страхових виплат за викрадені велосипеди сягав рекордних 110 мільйонів євро.

Крадені велосипеди продають в Україні у п'ять разів дешевше за їхню реальну вартість, але навіть при цьому злочинці залишаються з великим прибутком.

Велосипеди везуть переважно "бусиками"-перевізниками. Також, за нашою інформацією, щоб уникнути проблем на кордоні, їх часто завозять у розібраному вигляді, під виглядом запчастин. Рами з ідентифікаційними номерами ховають, а інші частини видають за запчастини. Аналогічним чином везуть і побутову техніку з Європи — щоб привезти вживану пральну машинку, можуть відкрутити чи відрізати електричний кабель або шланг, і видають за поламану.

Чому покупці ризикують: що загрожує тим, хто купує крадений велосипед, і як не потрапити в пастку

Щоб не купити крадений велосипед, експерти радять:

  • бути обережними з ціною: надто низька ціна на нову або майже нову дорогу модель — перший сигнал тривоги;
  • вимагати документи, які підтверджують легальне походження;
  • перевіряти ідентифікаційний номер (серійний номер): існують українські та міжнародні ресурси, де можна перевірити велосипед на викрадення;
  • купувати у перевірених магазинах, а не "з рук".

З краденим велосипедом краще не їхати до Європи — там він може перебувати в розшуку, і це створить проблеми власнику.

Нагадаємо, раніше "Телеграф" розповідав про нові правила на митниці. Новий документ також пом'якшує покарання за деякі порушення митних правил.