Треба жорсткіше карати за СЗЧ: нардеп про "бусифікацію", хабарі в ТЦК і зарплати в ЗСУ
- Автор
- Дата публікації
- Автор
Повісток може стати більше
Проблемні питання мобілізації все більше поляризують суспільство, а в соцмережах ширяться ролики "бусифікації". Чи можлива в Україні мобілізація "здорової людини", або ж в нинішніх реаліях поповнювати лави ЗСУ є змога тільки радикальними методами? Як виглядає тіньовий ринок немобілізації і що врешті буде з зарплатами тих, хто вже в армії? На всі ці питання в інтерв'ю "Телеграфу" відповів нардеп від фракції "Слуга народу", член комітету ВР з нацбезпеки і оборони Руслан Горбенко.
Чотири рівні проблематики
– Пане Руслане, від депутатів постійно лунають ідеї, як покінчити з "бусифікацією". Хтось пропонує радикально підвищувати грошове забезпечення військових, хтось запровадити нові пільги, тощо. Але наразі це все не працює, адже жодна з таких ідей так і не була реалізована. Чому? Ви ж на комітеті спілкуєтесь з Генштабом, військовим керівництвом. Їх просто все влаштовує? Чи не влаштовує, але немає механізмів змінити ситуацію?
– Проблематика на фронті – нестача особового складу. І тут багаторівневе завдання, не тільки для Генштабу та Главкому, а й взагалі для всієї країни.
По-перше, у нас близько 300 тисяч кримінальних справ щодо дезертирства і СЗЧ. І тут питання до правоохоронців: що вони роблять з цими дезертирами і СЗЧ? Чи повертаються ці люди, в якій кількості? Насправді повертаються і, скоріш за все, кількість тих, хто повернувся [з СЗЧ] перевалила за 50% від усієї кількості кримінальних справ. Це добре. Та для того, щоб в майбутньому такого не було, треба точно впроваджувати законодавчі зміни щодо покарання.
– А саме? Про які зміни ви кажете?
– Ми бачимо, як ворог карає. Ворог розстрілює (тих, хто йде з армії, — Ред.) Якщо брати наших військових командирів, то вони мають волю і бажання, щоб… "підбадьорити" трохи тих людей, які зневажають армію і біжать з лав ЗСУ. Які ці ідеї? Арешт рахунків, арешт майна. З правоохоронного комітету пропонували збільшити терміни покарання (наразі, в умовах воєнного стану, за СЗЧ передбачене позбавлення волі на строк від 5 до 10 років, — Ред.) Пропозицій дуже багато. Треба сідати з Генштабом і вирішувати, за що будуть голоси, а за що ні. Бо у Раді ж є прихильники "партії СЗЧ", а є прихильники "партії перемоги", але у жодної з цих груп немає більшості.
Другий рівень – ситуація справедливості. Умовно півтора мільйони людей: чиновники, правоохоронці, працівники сектору безпеки, які не приймають участі у бойових діях, вони заброньовані. Оборонно-промисловий комплекс. Також всі робітники заброньовані. Є така критична інфраструктура, яка також має право бронювати 50% своїх співробітників. І тут треба розбиратися: чому кількість робітників по деяким підприємствам зростає, а обсяг робіт, послуг для ОПК, не збільшується. І це прогалина, де можуть ховатися, умовно ухилянти.
Третя складова проблематики – я особисто пропонував законопроєкт щодо дозволу на виїзд студентам, які навчаються за кордоном і мають контракт з цими навчальними закладами. Зрозуміли такі пропозиції інакше. Дозволили всім хлопцям до 22 років виїжджати. На економіку це вже має вплив. Ми маємо мінус 5% робочих рук. Це така популістська помилка нашого уряду. Це питання важливо було обговорювати з парламентом, Генштабом, військовими, тому що вони не розуміють, як їм зараз пропонувати рекрутинг 18-24, коли хлопцям дозволяють виїжджати на полуницю в Польщу. А там зарплати більші, ніж у нас, тому грошовим забезпеченням цих контрактників ми прямо вже так зацікавити не можемо.
Четверта складова – реформування війська. У нас було створено багато бригад, окремих батальйонів. Командний состав, роти забезпечення, ремонтні роти, там наповненість 70-80%. А якщо взяти піхотну роту, то там наповненість максимум 10-20%. Тобто ми вже бачимо потенціал в самому війську, якщо буде перерозподіл, або об'єднання бригад. Чому, наприклад, з двох бригад не зробити одну дійсно боєздатну, яка буде наповнена, як мінімум, на 90%. І військові можуть самостійно вирішити ці питання.
Чому взагалі формувалися ці нові бригади? Тому що Захід обіцяв наповнити їх технікою, але допомога на 45% в цьому році зменшилась. Танкових наступів ми не передбачаємо. Тому можна зробити таке політично-військове рішення щодо об'єднання і підвищення боєздатності бригад. Так, командирам це буде не цікаво. Ефективний командир піде на підвищення, а не ефективний…
Крім того, дуже важливо підняти питання: а хто є зараз в ТЦК? Це ветерани. Окей. А чому збільшуються роти охорони ТЦК? Вони ветерани чи ні? Вони мають досвід ведення бойових дій, чи ні?
Підвищення зарплат військовим – шукаємо гроші
– Зараз триває бюджетний процес. Чи бачите ви в бюджеті 2026 року підвищення зарплат військовим? На це закладені кошти?
– В першому читанні бюджет на 2026 рік проголосований. Там якраз була правка, щоб дати завдання уряду щодо збільшення грошового забезпечення сектору безпеки на майбутній рік. Побачимо, чи зможе уряд знайти кошти до другого читання і з яких джерел їх брати.
– А справді, з яких джерел? Що уряд тут зможе вигадати?
– Ми бачимо вже прецедент, коли наші західні партнери давали нам допомогу у сумі 6 мільярдів євро, і ці гроші направлялися на виплату грошового забезпечення до кінця 2025 року. Тобто з 2022 року наші партнери відмовлялися фінансувати армію, а зараз вони почали вже це робити. Тому якщо будуть вдалі перемовини, то джерело буде.
Зараз ми маємо мінімалку – 20 тисяч гривень. Розуміємо, що її треба підвищити, як мінімум, до 30 тисяч. Мінімум! Щоб підвищити на ці 10 тисяч, то це потрібно знайти в бюджеті на 2026 рік 120 мільярдів гривень. Що для цього потрібно? Є пропозиція підвищити мита на китайські та індійські товари. Це не ноу-хау. Просто беремо приклад США. Якщо ми підвищимо мита на 10-20%, це якраз і будуть додаткові 120 мільярдів гривень надходжень, які ми зможемо направити на ЗСУ.
"Чорний" ринок немобілізації
– Ваш колега по парламенту Дмитро Разумков оцінював тіньовий ринок немобілізації, тобто хабарів, в 100 мільярдів гривень на рік. Такі розрахунки близькі до реальності?
– В 2024 році правоохоронці проводили обшуки і заарештували керівників Бучанського і Бориспільського ТЦК. Які хабарі там знайшли? 300 тисяч, мільйон. У керівника ТЦК Одеської області знайшли 6 мільйонів. Математично якщо порахувати, то 136 районів, середні хабарі були, умовно, керівник області – 6 мільйонів, керівник району – мільйон. 136 районів, це 136 мільйонів гривень, плюс 24 області це 144 мільйони. Ну це точно не 100 мільярдів. І це минулі ж роки. Зараз, з повною відповідальністю я можу сказати, що випадків хабарництва в ТЦК зменшилось, як мінімум, в 10 разів. Звісно, прайс піднявся, але бодікамери зробили свій вплив. В 2025 році випадків, щоб хтось щось взяв… я навіть і не чув.
Повісток буде більше
– Можливе обєднання "Резерв +" з податковими базами та реєстрами виборців. Це покращить ситуацію з мобілізацією?
– Повісток будуть виписувати більше, адже інформація зявиться у повному обсязі, особливо по реєстрації ПІН. Тому я думаю, що у ТЦК буде повна база. Проблема інша – знайти цих людей. Хтось виїхав за кордон, хтось заброньований, або чомусь отримав інвалідність у 25 років. Кожну ситуацію варто розбирати індивідуально.
Та мобілізація як йшла, так і буде йти. Тут треба збільшувати чисельність складу ТЦК, а це варто робити завдяки демобілізованим. Крім того, [демобілізовані] військові завжди питають: а чому вони не можуть бути поліцейськими? Людина провоювала три роки і хоче залишитись працювати в секторі безпеки і оборони, наприклад в МВС. А ті хлопці [в структурі МВС], які мають бронь, підуть [воювати]. І тут є пропозиції від депутатів і військових, щоб в майбутньому на відповідальні посади призначали учасників бойових дій.