В Україні закривають лазівку для порушників військового обліку: подробиці з Ради
- Автор
- Дата публікації
- Автор
- 16178
В Раді вважають, що заброньований має залишатися в державі
Наприкінці жовтня Верховна Рада вирішила використати ресурс тих чоловіків, хто вирішив сховатися від призову по мобілізації. Нардепи прийняли закон, яким дозволили тимчасове бронювання для працівників критично важливих підприємств, які мають проблеми з військовим обліком (знаходяться у розшуку, або й взагалі не мають документів). Їм дали 45 днів бронювання, щоб розв'язати всі проблеми з законом. В теорії, це повинно було б вирішити питання гострого браку кадрів на підприємствах ОПК.
Втім, після ухвалення цього закону нардепи зіткнулися з іншою проблемою: "експрес-бронювання" може стати зручною схемою, щоб виїхати за кордон. Відтак, в парламенті був зареєстрований новий законопроєкт, що забороняє залишати країну навіть заброньованим. В чому полягає логіка таких обмежень, та які схеми існують на бронюванні? На ці питання в бліцінтерв'ю "Телеграфу" відповіла одна з його авторок, нардепка від "ЄС", членкиня комітету з нацбезпеки і оборони Ірина Фріз.
Що треба знати
- 45-денна бронь стала лазівкою, якою порушники військового обліку можуть користуватися, щоб виїхати за кордон через фіктивні відрядження чи відпустки.
- В Раді пропонують заборонити виїзд заброньованим, якщо вони раніше порушили закон про військовий облік — щоби зупинити корупційні схеми.
- Міноборони та Генштаб виступали проти 45-денної броні, попереджаючи, що вона може перетворитися на інструмент легалізації ухилянтів.
"Заброньований має залишатися в державі"
– Пані Ірино, поясніть логіку законопроєкту? Чому необхідно обмежувати виїзд заброньованих за кордон?
– Логіка в тому, щоб чинне законодавство не давало можливості (через наявну колізію), створювати схеми, які будуть використовувати бронювання як можливість для ухилянтів виправити свої відносини з законом і виїхати за кордон.
– А які тут можуть бути схеми?
– Треба встановити відповідний запобіжник. Ті, хто порушив законодавство про військовий облік, зараз отримали можливість (бронювання на 45 днів для сплати штрафу), в тому числі, виїжджати за кордон через оформлення відряджень чи відпусток. З точки зору членів комітету нацбезпеки, оборони та розвідки, якщо людина є дійсно критично необхідною для роботи на підприємствах оборонно-промисловго комплексу, то до кінця дії воєнного стану вона має залишатися в державі. Навіть попри те, що вона сплатила штраф і врегулювала свої відносини з законом.
– Чому це так актуально стало?
– Ви знаєте, що у відкритих джерелах "гуляла" інформація з приводу 1,5 мільйонів людей, які не оновили свої дані попри встановлені чіткі терміни в законодавстві. Але ті, хто порушив законодавство про військовий облік, хочуть, можуть і потрібно, щоб працювали в ОПК. Та значна частина людей, через нечистоплотних ділків (що мають "зв'язки" з критичними підприємствами ОПК) може скористатися можливістю, щоб отримати бронювання і втекти з країни. Тобто цей запобіжник встановлюється виключно для тих, хто порушив військовий облік. Він не стосується тих, хто був заброньований і чесно оновив свої дані та не має жодних претензій з боку правоохоронних органів. Тобто є легально заброньованою людиною, яка дійсно може потребувати закордонних відряджень в рамках роботи на підприємстві.
– Та все ж таки, наприклад, людина зараз має проблеми з законом, але вона влаштовується на роботу, бронюється, виплачує штраф і вирішує всі проблеми. Така людина в майбутньому матиме можливість виїхати за кордон?
– Виключно ті, хто порушив законодавство про військовий облік, але є необхідними для ОПК, вони зараз отримали можливість на 45 днів мати бронювання, щоб сплатити адміністративний штраф. Відповідно далі, за чинним законодавством, ця категорія осіб зможе і виїжджати за кордон.
Ту ще справа в тому, в який спосіб було прописано закон про ці 45 днів бронювання. Переліку критичних підприємств, визначених Кабміном, станом на зараз ще немає. Я його не бачила в жодній постанові. Тобто має бути складений новий перелік критичних підприємств. Близько трьох тижнів тому Мінстратегпром визначав, що таких підприємств більше 900. І ми маємо ситуацію, коли нечистоплотні ділки можуть використовувати алгоритм бронювання як схему, щоб в корупційний спосіб просто заробляти гроші на порушниках.
"Закон про заборону виїзду за кордон влада не прийме"
– А чи потрібен країні в принципі фундаментальний закон, який би поставив крапку в питанні заборони виїзду чоловіків за кордон? Щоб це регулювалося не постановою Кабміну та прикордонною службою в ручному режимі, а був саме закон, як це, власне, і передбачено в Конституції.
– Я думаю, що такого закону не буде.
– Чому?
– Тому що ця тема є чутливою для влади. Це ж політична тема. Так само, як і з встановленням чітких термінів служби, влада не готова йти на такі кроки. Навряд чи вони зараз будуть вносити на рівні закону якісь комплексні обмеження. Більш того, і наш зареєстрований законопроєкт може бути заблокований.
Разом з тим, варто наголосити, що Міноборони і Генштаб виступали проти алгоритму бронювання на 45 днів. Вони на той час усвідомлювали, що це може набути форм схем, щоб ухилянти легалізували себе і мали можливість вільного виїзду з держави.
"Виїзд хлопців 22 роки не був помилкою"
– Дозвіл на виїзд хлопців до 22 років, на вашу думку, був помилкою?
– Ні. Я не вважаю це помилкою.
– Поясніть?
– Так, я бачу хвилю новин, що у нас бізнес почав потерпати і таке інше, але ж ці люди не підпадали під мобілізацію до 24 років включно.
По-друге, з 24 років людина мала або пройти відповідну базову військову підготовку, або визначитись щодо подальших своїх дій. Та в даному контексті рішення було ухвалено, але відтерміновано в часі. Це і призвело до збільшення кількості людей, яка поїхала. Та частина людей, яка підпадає під цю категорію (хлопці до 22 років, — Ред.) Нарешті отримала можливість приїхати до своїх родин і домівок. Такої можливості вони не мали, коли діяла відповідна заборона. Якщо б робилося все вчасно і адекватно викликам, ми б не мали певного сплеску [виїзду] який отримали після ухвалення цього рішення.
– Цифра у 100 тисяч хлопців, які виїхали після ухвалення дозволу, що її наводять закордонні ЗМІ, це релевантна цифра?
– Не можу підтвердити, адже від ДПСУ ми не можемо отримати інформацію, щодо відповідної кількості [тих, хто виїхав]. Ми можемо тільки аналізувати цифри західних медіа, та чи вони релевантні… Бажано, щоб ДПСУ давала адекватні цифри.
– Так, до 22 років це не мобілізація, але ж рішення повинні прийматися стратегічно, з думкою про майбутнє. Зараз не призов для 22-річних, а через три роки вже призов.
– А от для цього, в тому числі, потрібно змінювати ідеологію єдиного марафону, який має бути заточений на мотивацію людей йти захищати Україну. Якщо потік добровольців вже скінчився, то тут має працювати державна машина, яка б чітко і усвідомлено рухалася до збільшення [мотиваційних] пакетів для військовослужбовців. Зміна інформаційної політики, яка була б спрямована до заклику на захист Батьківщини, а не те, що ми спостерігаємо в ЗМІ: "бусифікація" ТЦК. Тобто викривлена сама картинка того, чим є захист Батьківщини. І в цьому винна влада, в першу чергу.
– А чи немає ініціатив в комітеті, Міноборони, Генштабі, повернути все назад? Я спілкувався зі "слугами" і навіть вони кажуть, що виїзд до 22 років був помилкою.
– Станом на зараз, на комітеті, під час обговорення цього питання не було зауважень з боку Міноборони, що це потрібно скасовувати.