Дороги будуть стояти 10 років без ремонту? Чого насправді ЄС хоче від України

Читать на русском
Автор
Не всі вміють прокладати дороги так, щоб вони стояли роками без ремонту
Не всі вміють прокладати дороги так, щоб вони стояли роками без ремонту. Фото https://www.facebook.com/darn.kievcity.gov.ua

Закон про публічні закупівлі має збалансувати питання ціни і якості

Верховна Рада готується до другого читання нової редакції закону "Про публічні закупівлі" №11520, який уряд підготував відповідно до Угоди про асоціацію з Євросоюзом. І найпринциповішим моментом у цьому документі є збалансування вартості товарів і послуг із якістю.

Про це в інтерв'ю "Телеграфу" розповіла заступниця міністра економіки Надія Бігун. Вона пояснила складність із впровадженням змін.

Більше читайте в публікації: "На виплати підуть мільярди": заступниця міністра економіки про "тисячу Зеленського", Національний кешбек і велике бажання ЄС".

— Проєкт закону містить багато змін. Але основний виклик, на який ми намагаємось відповідати цим законопроєктом, полягає у тому, що зараз в Prozorro основна процедура — відкриті торги і закупівля тільки за найнижчою ціною. Про цей момент нам вже багато років говорять європейці. Цей підхід зрозумілий і правильний, але мають бути не тільки відкриті торги за найнижчою ціною, — каже чиновниця.

За її словами, європейці від нас очікують впровадження додаткових складніших закупівельних інструментів і процедур.

— В новому законопроєкті є перелік нових процедур: відкриті торги з обмеженою участю, динамічні системи закупівель, інноваційне партнерство, конкурси проєктів для дизайну. Одночасно з цим ми підсилюємо застосування інструментів, які дозволяють змістити фокус з того, щоб купувати за найнижчою ціною до того, аби купувати баланс "якість-ціна". І враховувати [на держзакупівлях] цей баланс, — пояснює заступниця міністра економіки.

Вона додає, що особливо гостро це проявляється із недобудовами, занедбаними проєктами, по яких після зриву контрактів проводять повторні тендери, і в підсумку ціна може зростати в 10 разів.

— Або йдеться про таку низьку якість виконання договору, що через два-три роки вже все треба переробляти. Зараз цей ризик також не враховується. Наприклад, коли відремонтували станцію метро, а через два тижні почала плитка відпадати. Або це стосується будівництва доріг. Треба ж так навчитися робити дороги, щоб вони потім 10 років стояли. Потрібно закуповувати дороги з обслуговуванням. Це складніше, аніж просто закуповувати по найнижчій ціні, — каже Надія Бігун.

За її словами, Євросоюз давно почав відходити від практики, коли товар чи послуга купується за найнижчою ціною.

— Адже за великим рахунком це практика "купувати китайське" (в узагальнювальному сенсі, якщо звузити). Якщо рухатися тільки шляхом, мовляв, давайте будемо купувати найдешевше, то це означатиме, що в якійсь перспективі будемо завжди купувати "китайське". Якщо хочемо, щоб у нас не тільки дешеві [низькоякісні] пропозиції були, треба рухатися, щоб враховувати й інші фактори. Наприклад, чи повноцінно суб'єкт господарювання (учасник торгів. — Ред.) сплачує податки, чи уникає оподаткування, — підсумувала заступниця міністра.

Нагадаємо, "Телеграф" писав про сумнівні тендери київської влади.