Був приватною власністю: коли з’явився Деміївський трамвай і кому він належав

Читать на русском
Автор
Трамвай
Трамвай. Фото Колаж "Телеграфа"

У 1910 році Київ набув нової транспортної артерії, яка стала яскравим втіленням технічного прогресу початку XX століття.

На початку XX століття Київ переживав період активного зростання та модернізації. І однією з найяскравіших сторінок цього часу стала Деміївська трамвайна лінія, запущена в експлуатацію у 1910 році.

Її творцем та власником був відомий київський підприємець Давид Марголін. Саме він відіграв ключову роль у розвитку міського транспорту та впровадженні передових технологій.

Давид Марголін: піонер київського трамваю

Давид Марголін був не просто бізнесменом, він став справжнім новатором у сфері громадського транспорту Києва. У 1892 році під його керівництвом була побудована перша електрична трамвайна лінія у місті, яка стала однією з перших у Європі. За півтора роки вдалося прокласти 11 кілометрів колій та запустити вісім спарених вагонів. Сам Марголін часто пересувався містом на власному електричному вагоні, демонструючи особисте залучення до проекту.

Його заслуги були відзначені через десятиліття. 1992 року на честь століття першого київського електричного трамвая на Подолі було встановлено пам’ятник, неподалік будівлі "Київпастрансу".

Маршрут та технічні інновації

Деміївська гілка пролягала південними околицями Києва, з’єднуючи міст за Либідською площею з кінцевою точкою Великої Васильківської вулиці, нині район Голосіївської площі. З перших днів роботи лінія вирізнялася своєю технічною оснащеністю: трамваї працювали на електричній тязі, а рейки мали стандартну ширину колії, що дозволяло використовувати вагони німецького виробництва фірми MAN. Такий підхід був новаторським на той час і забезпечував високу надійність та комфорт руху.

Особливе місце в історії лінії займає розкішний люкс вагон, призначений для особистого користування самого Марголіна. Цей ексклюзивний транспорт вирізнявся вишуканою обробкою, включаючи м’які дивани, бар та дзеркала – справжнє втілення комфорту та статусу. Пізніше після націоналізації цей вагон став першим VIP-трамваєм, на якому перевозили офіційні делегації та проводили екскурсії.

Розширення та розвиток мережі

До 1913 року Деміївська лінія отримала два нових відгалуження: одне по вулиці Великій Китаївській, що сягає майже Лисої гори, та інше по вулиці Саперно-Слобідській, що веде до залізничної станції Київ-2 (сьогодні — Київ-Деміївський). Ці розширення значно покращили транспортне сполучення південних районів з рештою міста.

До 1926 лінія залишалася відокремленою і не була пов’язана з основною міською мережею через залізничний бар’єр. Будівництво мосту на початку вулиці Байкової у 1926 році дозволило прив’язати Деміївську гілку до центральних маршрутів, що підвищило зручність та популярність трамвая серед мешканців Києва.

Деміївська трамвайна лінія — це не просто транспортний маршрут, а символ технічного прогресу та підприємницького духу початку XX століття у Києві. Завдяки зусиллям Давида Марголіна ця гілка стала взірцем інновацій та покращила якість життя городян, залишивши помітний слід в історії столиці України.

Раніше "Телеграф" розповідав, як виглядав перший трамвай Києва. Поїздка від Подолу до центру займала приблизно 30 хвилин.