Мільярдний "розпил" на Дегтярівському мосту у Києві: ЗМІ дізнались вартість ремонту і показали докази
- Автор
- Дата публікації
- Автор
![Дегтярівський міст](https://telegraf.com.ua/static/storage/thumbs/428x240/4/44/318877d4-2aa5a8a2238676cf38ac7ce07ceee444.png?v=0568_1)
Журналісти назвали причетних
У кошторисі реконструкції Дегтярівського шляхопроводу в Києві за 920 млн знайшлися завищені ціни будматеріалів: "Ростдорстрой" намалював найвищу ціну асфальту в Україні. Вдвічі дорожче виявилась арматура, а спеціальна смола – втричі дорожче від цін Польщі.
Про це повідомляє видання "Наші гроші". Журналісти отримали у своє розпорядження кошторис комунального "Київатодору" на реконструкцію Дегтярівського шляхопроводу вартістю 920 млн грн. Кошторис не був оприлюднений під час тендеру у системі "Прозорро", відтак "Центр протидії корупції" подав запит на його розкриття.
"ТОВ "Ростдорстрой" 1 червня 2023 року отримало підряд на реконструкцію шляхопроводу в складі транспортної розв’язки на перетині вулиць Дегтярівської та Олександра Довженка. Це той самий шляхопровід біля станції метро "Шулявська", на якому у вересні під час монтажу впали балки. Наприкінці грудня міст вже відкрили для проїзду автомобілів", — йдеться у матеріалі.
Що цікаво, локальні кошториси і підсумкову відомість ресурсів не опублікували одразу. Тому на момент тендеру журналісти не мали змоги порівняти ціни будматеріалів із ринковими цінами. Нині ж замовник надіслав відомість ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта будівництва.
У ній найбільша сума 155 млн грн іде на поліуретанову смолу Sika Icosit KC 340/45 по 2 841 грн/кг, або $78 (тут і далі ціни вказано з ПДВ). Востаннє на торгах така смола траплялась "Нашим грошам" до повномасштабного вторгнення. У вересні 2021 року КП "Дніпровський електротранспорт" замовило ремонт трамвайних колій із нею по 2 158 грн/кг, або $81. Але це ніяк не пояснює, наскільки така ціна є ринковою через рідкісне застосування цієї смоли в Україні. Відповідно в ексклюзивних постачальників є можливість встановлювати свої розцінки для проєктів, де обирають цей будматеріал. Для порівняння: в Польщі така смола продається по 67–116 злотих, або по 651-1 119 грн/кг, що у 2,5 раза дешевше від розцінки "Київавтодору".
На асфальт у кошторисі відведено 115 млн грн. Формально ціни відповідали моніторингу "ДерждорНДІ" (нині "Національний інститут розвитку інфраструктури", або "НІРІ") на той період.
Наприклад, крупнозернистий щільний асфальтобетон типу А марки 1 на бітумі БМПП 50/70-60 в кошторисі був по 7 195 грн/т. Червневий моніторинг показував, що в Київській області середня ціна крупнозернистого щільного асфальтобетону типу А марки 1 на бітумі БМП (БМК) становила 7 181 грн/т.
![](https://telegraf.com.ua/static/storage/thumbs/428-*/c/f0/356ce118-a94db0b2cddb4448ed4dfefae99b8f0c.png?v=9461_1)
Але виявилось, що для червневого моніторингу дані про ціни цього виду асфальту по Київській області подавало лише ПП "Київшляхбуд", яке входить в ту саму групу "Ростдорстрой", яка й отримала підряд із такими цінами асфальту.
![](https://telegraf.com.ua/static/storage/thumbs/428-*/5/9a/3cc52b54-0c2a404432d206e054a8db3e5077a9a5.png?v=9340_1)
Ба більше, ціна "ростдорстроївців" тоді виявилась на 20% вищою від цін такого асфальту в інших регіонах, де ціни для моніторингу подавали й інші виробники. При цьому значно нижчі ціни такого асфальту декларували навіть у Дніпропетровській і Сумській областях, які знаходяться ще далі від щебеневих кар’єрів, з яких везуть сировину для виготовлення асфальту.
Крім того, 29 млн грн ішло на гарячекатану арматурну сталь періодичного профілю класу А-ІІІ та гладку класу А-1 різних діаметрів по однаковій ціні 63 435 грн/т. Того ж дня, 1 червня Служба відновлення Миколаївщини замовила "Ростдорстрою" ремонт дороги, врахувавши в інвесторський кошторис таку сталь по 35 468-42 184 грн/т, що на 33% дешевше. У липні на торгах по укриттю на Київщині вона коштувала 34 447-36 925 грн/т, а у вересні "Укренерго" оприлюднило ціни будівництва захисту підстанцій від "шахедів" по Україні: арматура А-ІІІ діаметром 20-22 мм була врахована по 36 570 грн/т. Це на 42% дешевше від "Київавтодору".
![](https://telegraf.com.ua/static/storage/thumbs/428-*/0/c2/55c24696-f64d6a85d92ae44bdc687c084c194c20.png?v=9527_1)
Ще 13 млн грн припадало на природній рядовий пісок по 585 грн/куб. м. Кількома днями раніше, у травні "Київавтодор" замовляв ТОВ "Автомагістраль-Південь" іншу розв’язку з піском по 510 грн/куб. м, що на 13% дешевше. А в липні фірма-постачальник підтвердила "Нашим грошам" свою готовність продати його по 435 грн/куб. м, що на 27% дешевше.
Крім того, щебенево-піщану суміш С5 на суму 7 млн грн врахували по 1 088 грн/куб. м, що майже відповідає моніторинговій середній ціні на Київщині в 1 043 грн/куб. м. Але у травні в "Автомагістралі-Південь" вона коштувала 984 грн/куб. м, що на 10% дешевше. А в липні "Наші гроші" продзвонювали її у постачальника по 615 грн/куб. м, що на 43% дешевше.
За даними системи "E-Data", станом на кінець лютого 2024 року "Київавтодор" заплатив за цей міст "Ростдорстрою" 313 млн грн.
Бенефіціарами одеського "Ростдорстрою" через австрійську компанію "Юттема АУ ГмбХ" є Євген Коновалов і Юрій Шумахер – депутат Одеської міськради від партії "Довіряй ділам" мера Одеси Геннадія Труханова. Директором фірми є Олексій Андрюшин. Фірма зайняла третє місце у Топ-30 шляхових підрядників у 2022-2023 роках із сумою 8,54 млрд грн.
Та сама "Юттема АУ ГмбХ" також є засновником вищезгаданого "Київшляхбуду", який надавав "ДерждорНДІ" ціни асфальту по Київщині.
Нагадаємо, що у Києві 30 вересня обвалився міст Дегтярівського шляхопроводу, що знаходився на реконструкції. Тоді на аварійному мосту впали одразу кілька прольотів, проте, за попередньою інформацією, обійшлося без постраждалих.