Ціна на масло в Україні може різко змінитись: виробники назвали ключові фактори
- Автор
- Дата публікації
- Автор
- 1466
Експерти пояснили, чому масло може навіть подешевшати замість очікуваного подорожчання
На тлі блекаутів та прогнозів про різке зростання цін на продукти в соцмережах активно обговорюють майбутнє подорожчання масла — деякі експерти називають цифру в 30-40%. Але чи дійсно варто готуватися до цінового шоку, чи це чергова хвиля паніки без реальних підстав?
"Телеграф" з'ясував у виробників молочної продукції, які фактори насправді впливають на ціноутворення масла в Україні, чому європейський ринок грає ключову роль і чи варто українцям скуповувати масло в запас.
Європа диктує ціни: масло дешевшає вдвічі
Замість очікуваного подорожчання експерти молочної галузі прогнозують стабілізацію цін, а в окремих категоріях — навіть їхнє зниження. Україна є частиною глобального ринку, тому коли ціни падають у Європі, вони знижуються і в нас.
"Три місяці тому масло було 8 євро за кілограм. Це я кажу про гуртові ціни. Зараз 5", — розповів у коментарі "Телеграфу" Арсен Дідур, виконавчий директор Спілки молочних підприємств України.
За словами експерта, обвал європейських цін створює прямий тиск на український ринок. Це означає, що українські виробники втратили можливість заробляти на експорті, а на внутрішньому ринку з'явилася надлишкова пропозиція. "Зараз наші заводи купуються на 40 євроцентів за молоко. Той же спот в Європі досягає вже 30 євроцентів. Тому зниження буде. А якщо буде зниження на сировину, то буде зниження і на готову продукцію", — пояснив Дідур механізм ціноутворення.
Три причини, чому масло не подорожчає
Перший фактор — обвал експортних цін у Європі. Через падіння вартості молочної сировини в ЄС українські виробники не можуть продавати свою продукцію за вищими цінами на експорт. Це змушує їх орієнтуватися на внутрішній ринок, де конкуренція тримає ціни під контролем.
Другий фактор — європейський імпорт. Сергій Вовченко, голова наглядової ради АТ "Молочний альянс", у коментарі "Телеграфу" пояснив, чому українським виробникам складно конкурувати. "При нижчій ціні в Європі, ще ж треба враховувати, що 30% вартості молока дотує Євросоюз. Таким чином, вони можуть продавати дешевшу продукцію", — зазначив експерт.
Це означає, що якщо українські виробники спробують підняти ціни на масло, ринок просто заповниться дешевшою європейською продукцією. Вовченко підтвердив цю тенденцію: "Сьогодні на ринку 60-64% сирів у торгових мережах — це імпорт, в основному польський. А чому? Тому що дешевше".
Третій фактор — купівельна спроможність українців. Виробники чітко розуміють: якщо вони піднімуть ціни занадто високо, споживач просто не купуватиме продукцію. "Реально за цей рік десь відсотків на сім підняли всього-на-всього ціни протягом року", — розповів Вовченко про молочну продукцію загалом.
Скільки може коштувати масло після подешевшання
Арсен Дідур прогнозує, що масло може подешевшати приблизно на 10%. "Я думаю, що зниження ціни на 10 відсотків масла реально", — зазначив виконавчий директор Спілки молочних підприємств.
За його словами, це стосується всіх видів масла — і 82-відсоткового, і 73-відсоткового, і навіть бутербродного з меншою жирністю. "Жир роблять масло різної жирності. І 82, і 73, і 62 теж бутербродне. То воно все буде коштувати менше", — пояснив експерт.
Блекаути підвищують витрати, але не змінять тренд
Хоча масштабні блекаути цієї зими дійсно створюють виробникам молочної продукції серйозні виклики, як зазначив Арсен Дідур, "практично всі мають генерацію, щоб приймати молоко та охолоджувати його", а великі підприємства мають навіть когенерацію.
Проте збільшення собівартості через дорогий газ і генератори не спричинить різкого подорожчання масла. Причина проста: споживання може впасти через виїзд частини населення за кордон, а конкуренція з дешевшим європейським імпортом не дозволить піднімати ціни.
"Блекаути, росіяни розбомбили й продовжують бомбити нашу енергетику. Таким чином підвищувати ціну нема куди", — констатував Сергій Вовченко. За його словами, "реально продажі знизилися" порівняно з минулим роком, тому зростання цін було б нелогічним.
Що радять експерти
Днями заступник голови Всеукраїнської аграрної Ради Денис Марчук спрогнозував зростання цін на молочку у разі тривалих відключень до 30%. Проте виробники молочної продукції одностайні: паніка навколо майбутнього подорожчання масла є необґрунтованою. "Я не бачу, звідки у вас інформація про те, що буде подорожчання. Дмитро Марчук — він більше аграрій, тому я боюся, він просто не орієнтується у ситуації", — зазначив Арсен Дідур.
Експерти радять не скуповувати масло про запас — продукт має обмежений термін зберігання, а реальні ціни швидше знизяться, ніж зростуть. Замість цього варто стежити за європейськими тенденціями: якщо ціни на молочну сировину в ЄС продовжать падати, українські споживачі отримають вигоду у вигляді дешевшої продукції.
"Ми прогнозуємо, що найближчі пів року ціни збільшуватись не будуть. І очікуємо зниження їх (цін, — Ред.) на молочну продукцію", — підсумував Дідур.