Харківське шосе перетворять на автомагістраль безперервного руху: кияни б'ють на сполох

Читать на русском
Автор
18033
Активісти критикують запланований ремонт за відмову робити наземні переходи. Фото Колаж "Телеграфа" Новина оновлена 25 серпня 2025, 13:00
Активісти критикують запланований ремонт за відмову робити наземні переходи. Фото Колаж "Телеграфа"

Черговий інфраструктурний проєкт в столиці викликав питання мешканців

Мешканці двох районів столиці, через які проходить Харківське шосе, можуть залишитися без дерев, однак зі жвавою трасою під вікнами. Варіант його реконструкції, який просуває столична влада, викликав хвилю обурення: громадськість називає очікуваний результат небезпечним, антиекологічним та таким, що нехтує правами людей з інвалідністю.

До кінця серпня триває прийняття заявок від фірм, які мають ресурси та бажання капітально відремонтувати Харківське шосе. В комунальній корпорації "Київавтодор" наголошують: реконструкцію цієї вулиці, що сполучає проспекти Соборності та Леоніда Каденюка з проспектом Миколи Бажана, останній раз виконували 38 років тому. Відтоді дорожнє покриття значно зносилось, на ньому утворились тріщини та напливи, що ускладнює рух. Тож виникла необхідність оновити проїжджу частину, а разом з нею й тротуари, зовнішнє освітлення, дощову каналізацію та підземні пішохідні переходи. І все це під час війни.

Відповідний проєкт вартістю 1,4 млрд гривень був розроблений та пройшов експертизу, за даними порталу Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, ще у грудні 2023 року.

Й вже тоді місцеві мешканці та активісти критикували певні проєктні рішення, зокрема, розширення дороги. Наприклад, на частині Харківського шосе в межах Дарницького району, планується додати до наявної проїжджої частини 20,5 метрів завдяки технічним тротуарам. А на ділянці від вул. Вірменської до буд. №156 на Харківському шосе ширшою дорога має стати на 23,5 метри й задля цього під знос підуть дерева. В технічній специфікації до проєкту зазначено, що йдеться про сотню зелених насаджень. Як відзначає у ТГ-каналі урбаніст і мешканець району Єгор Бондаренко, це в цілому недопустимо через і до того погану ситуацію з озелененням в цьому житловому масиві. А також через те, що дорога фактично наблизиться до будинків, відповідно мешканці "відчують на собі збільшену загазованість повітря".

В цих точках, на думку активістів, мали б з'явитися наземні переходи

В "Київавтодорі" у відповідь на зауваження активіста наполягають: розширення проїзної частини збільшить пропускну спроможність, а, значить, зменшаться затори. Як наслідок нижчими будуть і викиди шкідливих газів, тобто розширення дороги, навпаки, матиме позитивний екологічний ефект для прилеглих територій. На додачу в комунальній корпорації запевнили: замість тих дерев, що знесуть, висадять інші, тож нібито й приводу для хвилювань у місцевих мешканців не має бути.

Сотня дерев стане жертвою капітального ремонту

Ширина дороги та дерева, якими пожертвують заради додаткових метрів, це не єдині мінуси, на які звертає увага громадськість. Наприклад, ГО "Пасажири Києва" відзначає: відсутність світлофорів та лівих поворотів на ділянці від вул. Привокзальної до Дарницької площі – це плюс 2,5 км перепробігу для автівок. А ще наголошують, що заїзд до вул. Березневої зі сторони вул. Привокзальної здійснюватиметься через паркінг поза межами червоних ліній вулиць. Це порушує чинні містобудівні та землевпорядні норми, правила дорожнього руху та створює загрозу безпеці пішоходів.

Кияни пояснюють на прикладах, чому відбійник часом більше зло

– В "Київавтодорі" відмовляються робити те, що передбачено чинними нормами, при цьому роблять те, без чого можна було б обійтись, – наголошує своєю чергою в розмові з "Телеграфом" співзасновник ГО "Пасажири Києва" Олександр Гречко. – Наприклад, передбачили встановлення відбійників, які в цьому випадку непотрібні. До того ж в порушення рішення Київської міської ради, наказ Департаменту транспортної інфраструктури, ДБН В.2.3-5-2018 "Вулиці та дороги населених пунктів" в корпорації відмовляються облаштувати регульовані наземні переходи.

Де саме "компенсують" знищені дерева в Київавтодорі не пояснюють

Співрозмовник відзначає, оскільки Харківське шосе є магістральною вулицею загальноміського значення регульованого руху, це передбачає такі переходи біля усіх зупинок громадського транспорту. Йдеться зокрема про п'ять "точок": вул. Празька — Податкова інспекція; бул. Ярослава Гашека; ж/к "Мега-Сiтi" (Інститут хімії високомолекулярних сполук НАН України); вул. Сімферопольська та Міська лікарня №1. З відповіді на звернення організації до КМДА випливає, що замовник робіт комунальна корпорація "Київавтодор" змін в проєкт вносити не планує. Аргументація цього така: в зазначених місцях є підземні переходи.

А щодо їхньої безбар'єрності пояснюють наступне: два такі переходи – біля запинок "Вул. Сімферопольська" та "Міська лікарня №1" вже є пандуси. Підземний перехід Біля ЖК "Мега-Сіті" облаштують ліфтами. А ще на двох "точках" – біля зупинок "Вул. Празька" та "Бул. Ярослава Гашека" – відсутня технічна можливість влаштувати пандуси або ліфти через інженерні мережі. Крім того, для дублю-переходу по землі потрібна "накопичувальна площадка для пішоходів", а такий вид робіт можливий при реконструкції або новому будівництві.

На думку киян не можна робити місто комфортним виключено для автомобілістів

- Як бачимо, у питанні наземних переходів "Київавтодор" посилається на те, що при капітальному ремонті вони мають залишити параметри вулиці без змін, – звертає увагу Олександр Гречко. – Але це не заважає їм передбачати в тому ж проєкті розширення проїзної частини разом зі знесенням значної кількості дерев. Натомість відсутність наземних переходів і світлофорів робить фактично Харківське шосе автомагістраллю безперервного руху. Ще у 2022 році Київська міська рада ухвалювала рішення, що всі наявні підземні та надземні (у вигляді пішохідних мостів – Авт.) переходи, і їх понад 250, повинні мати дублі. Потім Департамент транспорту КМДА затвердив перелік з 49 місць, де наземні переходи мають з'явитися першочергово. І там серед інших є й Харківське шосе, а саме зупинка біля ЖК "Мега Сіті".

В переліку точок, де мали б з'явитися переходи-дублі, є Харківське шосе

Наразі виглядає так, що "Київавтодор" при проєктуванні орієнтується перш за все на потреби автомобілістів. Вони наполягають, що наземні переходи це нібито не так безпечно для пішоходів і це зупинятиме рух транспорту. Такий самий аргумент і застороги лунали при облаштуванні переходу через Хрещатик (праворуч від вул. Прорізна біля ст. метро), та цього не сталось. Зате сотні людей ним користуються, – відзначає співрозмовник.

До речі, в повідомленні про оголошення тендеру на капремонт Харківського шосе "Київавтодор" зазначає: "проєктні рішення по об’єкту були розглянуті всіма зацікавленими громадськими організаціями". Та з огляду на наведені думки активних киян виходить, що жодну пропозицію від них комунальники не почули й не врахували. Попри це активісти впевнені, що до початку робіт ще можна вносити корективи. А стартувати капітальний ремонт може не раніше вересня, й те у випадку, якщо відбудеться конкурс, призначений на 1 вересня.

Як повідомляв "Телеграф", громадські активісти звинуватили КМДА в ігноруванні стандартів безбар'єрності при ремонті шляхопроводу у Деснянському районі та пішохідного мосту в Голосіївському району.