Ціни на таксі злетіли в космос після обстрілу: експерти розкрили принцип формування вартості перевезень в Києві

Читать на русском
Автор
684
Таксі Колаж: Телеграф Новина оновлена 13 жовтня 2025, 17:25
Таксі Колаж: Телеграф

Як агрегатори таксі заробляють на блекаутах, негоді та повітряних тривогах

У п'ятницю, 10 жовтня, у Києві стався транспортний колапс внаслідок російського удару по енергетиці. Через відключення світла частина трамваїв і тролейбусів не вийшли на маршрути, а на окремих відрізках метрополітену рух було тимчасово зупинено.Як наслідок — ціни на поїздки в сервісах Bolt, Uklon і Uber різко зросли — подекуди утричі.

"Телеграф" розбирався, що насправді стоїть за подорожчанням послуг таксі в українських містах і чому під час повітряних тривог та блекаутів вартість поїздки сягає космічних величин.

Сирена виє — таксі дорожчає

Взагалі проблема ця не нова. Кияни, як і жителі інших великих міст України, вже стикалися з шаленими цінами на поїздки під час масових відключень світла ще з жовтня 2022 року. І вона регулярно нагадує про себе, наприклад, під час повітряних тривог, коли у Києві закривають Міст Метро і дістатися з одного берега Дніпра на інший можливо тільки на авто. І поїздка з одного кінця столиці в інший може обійтися в тисячу гривень, а то й дві.

У метро Києва вранці стався колапс
Велике скупчення людей на станції метро

Окрім того, українці ще з літа масово скаржаться на різке подорожчання таксі навіть у "спокійні" години. Якщо ще кілька місяців тому середня поїздка, наприклад, Києвом, коштувала 150-200 гривень, то зараз за ту саму відстань доведеться заплатити 270-300 гривень.

Під час тривоги тарифи перевищують тисячу гривень
Ціни на таксі в Києві

При цьому офіційна статистика сервісів трохи інша: у жовтні 2025 року сервіс Uklon нібито підняв тарифи в Києві усього на 14%. Bolt збільшив ціни на 3-5%. У Львові таксі подорожчало найбільше — на 15-20%. Водночас якщо раніше середній чек поїздки по місту становив близько 200 гривень, то зараз — 270-290 гривень. Машини класу "Комфорт" обійдуться від 320 гривень.

Офіційні причини: пальне, мобілізація та попит

Сервіси таксі називають кілька офіційних причин подорожчання. Генеральний менеджер Bolt Україна Сергій Павлик ще влітку пояснював нестачею водіїв. За його словами, постійне зростання цін на пальне, а також вартості автомобілів, їхнього ремонту та обслуговування, суттєво знижує дохідність роботи водіїв, а отже, їх зацікавленість працювати у службі таксі.

Сергій Павлик

Ще одна "офіційна" причина підвищення цін на таксі — виїзд чоловіків за кордон, мобілізацію та відсутність бронювання.

За словами Павлика, щоб заохотити більше водіїв до співпраці, дійсно, з 1 жовтня Bolt оголосив про зниження комісії з них у Києві з 25% до 20%. Проте в інших містах вона залишилася незмінною. У Львові — становить 25%, в Ужгороді — 20%, у Чернігові, Чернівцях, Дніпрі, Івано-Франківську, Харкові, Одесі, Мукачеві, Вінниці, Запоріжжі — 18%. Найменша комісія — 10% — діє в Кам'янці-Подільському, Кропивницькому та Миколаєві.

Окрім того, Bolt оновив функцію price bidding: пасажир і водій узгоджують ціну в режимі реального часу.

Водії можуть запропонувати свою ціну на таке замовлення, а пасажир, своєю чергою, вирішує, чи погоджуватися із запропонованою водієм ціною, —

каже Павлик

А ще у застосунку з’явилася нова категорія Priority: її пасажир може обрати, якщо ніхто з водіїв не бере замовлення, а їхати йому дуже треба. Звичайно, ціна там одразу значно вища. За даними компанії, водії охочіше приймають такі поїздки, а час подачі авто скорочується на 10-15% порівняно з "Стандарт" чи "Комфорт".

Ідея полягає начебто в тому, щоб водії мали змогу більше заробляти й більш охоче йти у "лави" таксистів. Але що з цього виходить — розберемося нижче.

Що кажуть водії: заробітки не зросли, водіїв все одно мало

Самі ж водії таксі заперечують, що після підвищення тарифів та зниженні комісії їхні заробітки збільшилися. Один із таксистів прямо заявив:

Так, всі служби замовлення таксі підіймають тарифи, але сказати, що водії будуть більше заробляти — не можна. Через ускладнений трафік у Києві, наприклад, зараз витрачається на 20% більше часу. Тому для водіїв воно виходить те саме, а можна навіть у мінус піти

Водій іншого сервісу підтверджує, що таксистів справді мало і вказує на ще один нюанс, який суттєво провокує стрибок цін:

Мало хто настільки добре знає місто, що може їздити без навігації, яка не працює під час повітряної тривоги чи працює "криво" коли вимкнення світла і проблеми з мобільним зв'язком. Отож не всі можуть брати замовлення і довезти "по пам’яті" до місця призначення

У регіонах ситуація ще складніша. Наприклад, у Львові спостерігається великий дефіцит водіїв, оскільки багато хто не має бронювання. Тут таксі подорожчало найбільше серед усіх областей України. Менеджер однієї зі служб таксі повідомив, що зараз немає базового тарифу за кілометр поїздки. А ціна залежить від кількості авто в районі міста, погоди, заторів на дорогах та бажання водіїв прийняти замовлення. У середньому замовлення по місту коштує від 300 гривень.

"Секретна" схема агрегаторів, через яку поїздки стають "золотими"

Інженер і транспортний експерт Дмитро Беспалов пояснив, що популярні сервіси на кшталт Bolt, Uber чи Uklon — це не класичні таксі, а райдшерингові платформи. Вони не мають фіксованих тарифів, а автоматично визначають вартість поїздки залежно від попиту й пропозиції.

Дмитро Беспалов

Такі сервіси розраховують тариф, виходячи з кількості доступних авто, кількості людей, які хочуть їхати, і часу в дорозі. Ця формула комерційна таємниця, і жоден сервіс її не розкриє. Ба більше, я не думаю, що вона статична. Я думаю, що вони вносять в неї певні зміни, враховуючи додаткові чинники: погоду, якісь події чи свята, стан авто тощо. Скоріше за все, змінних і коефіцієнтів у цій формулі має бути багато, —

сказав Беспалов

Беспалов пояснив механізм зростання цін під час якихось транспортних проблем: "Коли в місті збільшуються затори, кожна машина стає менш ефективною. Тобто, якщо з помірним трафіком одна машина може виконати умовно три перевезення за одну годину, то в умовах заторів — лише одну. Відповідно, падає пропозиція, а попит збільшується".

Голова правління Всеукраїнської ГО "Українська таксомоторна асоціація" Андрій Антонюк взагалі різко розкритикував агрегатори таксі. Він заявив, що за законом, перевезення на таксі мають здійснювати тільки підприємці, а зареєструватися в агрегаторах можна навіть за правами сусіда і техпаспортом з інтернету.

Андрій Антонюк

Щодо формування "шалених" цін під час блекаутів, повітряних тривог або у години пік, Антонюк зазначив: "У легальних таксі ціна не змінюється, бо вони працюють по стабільному тарифу. Ви ж бачите, (у агрегаторів, — Ред.) алгоритм який? Все з метою заробляння грошей. Якщо сьогодні в цьому районі є 10 бажаючих поїхати, а всього одна машина, коефіцієнт буде в п'ять раз дорожче".

Він також спростував аргумент про подорожчання пального: "Нічого там не дорожчало. Вартість палива в поїздці складає не більше 20%, і це якщо на бензині, якщо на газу, там до 15%. Комісія 25-30% (агрегаторам таксі, — Ред.), от де основний грабіж, — каже Антонюк.

Ціни на бензин
Артем Куюн

Експерт паливного ринку Артем Куюн підтверджує, що ціни на пальне не зростали, а навіть дещо знизилися: "Не розумію про яке зростання мова. З 19 червня в нас стабільні ціни. Навіть знизилися на пів гривні".

Ціни на автогаз

Шукайте альтернативу, або готуйте 2000 грн за поїздку

Антонюк пояснив, що ніхто не може робити прогнози щодо цін на таксі до кінця року, бо все залежить від кількості водіїв. "Зараз основна проблема — водії, їх менше. Багато людей служить, багато загинуло, багато виїхало", — сказав він.

Водночас Беспалов попередив, що якщо Україна колись наведе лад у ринку таксі і почне контролювати законодавство, тоді послуги ще більше зростуть у ціні.

Ми будемо говорити не про 5 відсотків, не про 15 відсотків, а можливо це буде суттєвіше, —

зазначив він

Зараз законодавство щодо таксі в Україні доволі суворе, але Укртрансбезпека, яка за все це відповідає, не фокусується на перевірках. Також залишається питання податків — більшість водіїв, швидше за все, їх не платять.

Експерт наголосив, що українці страждають не через неадекватну ринкову вартість таксі, а через відсутність альтернатив.

Ми страждаємо через те, що у Києва немає нормальної пропозиції громадського транспорту, у нас немає просто альтернативи, окрім міської електрички, яка капітально виручає, —

сказав Беспалов

За його словами, щоб тарифи залишалися стабільними навіть під час тривог або блекаутів, мають бути незмінними три чинники: попит, кількість автомобілів і рівень заторів. Але це можливо лише тоді, коли є альтернатива у вигляді розвиненої мережі громадського транспорту.

Враховуючи, що під час блекаутів навіть добре розвинена мережа громадського транспорту може давати збій і не справлятися з пасажиропотоком, поки що українцям доведеться платити шалені ціни за таксі, або шукати інші варіанти. До речі, варто згадати, що окрім агрегаторів Uber, Uklon та Bolt в Україні є й інші служби таксі, завдяки яким можна їхати за більш адекватні гроші. Хоча в них є інша проблема — невідомо, чи машина взагалі приїде, адже водії в першу чергу будуть брати замовлення від агрегаторів із їх "секретним" коефіцієнтом.

Своєю чергою Сергій Павлик прогнозує подальше зростання тарифів. На цей раз причина — зимовий сезон.

Наприкінці року традиційно спостерігається певне підвищення вартості поїздок, що пов’язано зі зростанням попиту: осінньо-зимовим сезоном, погіршенням погодних умов, коротшим світловим днем та активним періодом свят. У цей час більше людей обирають таксі як комфортний і безпечний спосіб пересування, особливо під час дощу чи морозу, —

представник Bolt

Раніше "Телеграф" розповідав, що ціна на таксі в Києві обурює українців. Адже за поїздку в одну сторону треба заплатити понад 1 000 грн з лівого на правий берег.