Нові штрафи для водіїв потягнуть лише мажори? Одні депутати хочуть ставити п'ятірки за обгін, інші - категорично проти

Читать на русском
Автор
2163
Зменшити рівень смертності та травматизму на дорозі - до цього мають призвести нові ініціативи, на думку Володимира Крейденка. Фото Колаж "Телеграфа" Новина оновлена 15 жовтня 2025, 10:28
Зменшити рівень смертності та травматизму на дорозі - до цього мають призвести нові ініціативи, на думку Володимира Крейденка. Фото Колаж "Телеграфа"

На обговоренні нардепів законопроєкти, що мають дисциплінувати водіїв

Українським водіям приготували сюрпризи – бальна система покарань та запровадження нової градації штрафів за перевищення швидкості. За відповідні законопроєкти незабаром можуть проголосувати у Верховній Раді України.

Автор ініціатив народний депутат від партії "Слуга народу", заступник голови комітету ВР з питань транспорту та інфраструктури Володимир Крейденко в коментарі "Телеграфу" пояснив: мета змін – виховання культури безпеки на дорозі.

Постійний ризик має відчуватись кишенею

- Наразі в мережі, серед водіїв жваво обговорюється ваша ініціатива введення штрафних балів для водіїв-порушників – якої мети хотіли досягти введенням такої системи?

- Мета проста зробити систему покарань більш справедливою та виховною. Сьогодні штраф сприймається як "відкупився і далі їдь, як хочеш". А штрафні бали це особистий облік дисципліни водія, який показує, наскільки часто він порушує правила.

Така система діє у більшості європейських країн. Якщо водій систематично порушує ПДР, то він не просто платить, а втрачає право керування і має повторно пройти навчання. Це не покарання заради покарання, а стимул навчитися їздити безпечно. Ми хочемо, щоб культура водіння змінилася, щоб на дорозі всі розуміли, що постійно ризикувати – невигідно й небезпечно.

П’ятірки завзятим порушникам: Водіям пропонують п’ятибальну систему

- Схожі системи вже працюють у Європі, в Україні вже визначили, якою вона буде? Як в Італії, де є на старті ліміт балів і за порушення їх знімають, чи як в Польщі – бали нараховуються за порушення і при досягненні ліміту позбавляють права керування?

- Ми пропонуємо модель, ближчу до польської. Тобто за кожне порушення нараховується певна кількість балів – від одного до п’яти, залежно від тяжкості.

Якщо за рік водій набрав 15 балів, або 10 балів, якщо він водій-початківець (має посвідчення менш як рік), то дію посвідчення тимчасово зупиняють. Щоб відновити право керування, потрібно повторно пройти навчання і скласти іспит. І це справедливо: якщо людина неодноразово порушує вона має довести, що знає правила і здатна керувати безпечно.

Мажорів не зупинити? Що в Раді думають про обурення водіїв

- Як ставитися до критики ініціативи, яку в коментарях називають "новою схемою заробітку" і висловлюють думку, що "мажорів та лихачів це не зупинить"? Також користувачі звертають увагу: дорогами пересувається багато машин на спецномерах, номерах прикриття, які не ідентифікуються? Чи є будуть у вашому законопроєкті прописані додаткові запобіжники проти таких випадків?

- Це дуже слушне зауваження. Ми чудово розуміємо, що всі закони повинні працювати для всіх без винятків. Тому в нашій ініціативі передбачено, що штрафні бали нараховуються конкретному водієві, а не просто на автомобіль. Дані про бали будуть зберігатися у реєстрі адміністративних правопорушень, який веде МВС. Там чітко зазначено, кому належить посвідчення, які порушення зафіксовано, коли й скільки балів нараховано.

Щодо "мажорів" і машин із прикриттям це окреме завдання для поліції та Мін’юсту, щоб реєстри власників і водіїв були повністю відкритими й синхронізованими. Ми також підтримуємо розширення системи автоматичної фіксації, бо камера не дивиться, хто за кермом, вона просто фіксує порушення. І це чесно.

- Коли плануєте реєструвати цей законопроєкт?

- Текст законопроєкту вже фактично готовий, зараз триває узгодження з профільними міністерствами та Нацполіцією. Зареєструвати його плануємо найближчим часом, щоби вже цієї сесії Верховна Рада могла його розглянути в першому читанні.

Їхати під 70 км/год в місті буде вже неможливо?

- Паралельно ви підготували з колегами й іншу законодавчу ініціативу – законопроєкт 13314. Документ передбачає внесення змін до адмінкодексу. Ключова, що покарання наступає за перевищення швидкості вже більш як на десять кілометрів на годину? А чи зростуть при цьому розміри штрафів?

- Так, цей законопроєкт спрямований на справедливу градацію покарання, щоб штраф відповідав ступеню небезпеки порушення.

Сьогодні штрафують лише за перевищення на 20 км/год і більше, і це фактично дозволяє їхати 70 км/год у місті без будь-якої відповідальності. Але саме цей "дозволений" люфт і призводить до найбільшої кількості смертей.

Тому ми пропонуємо:

  • за перевищення на понад 10 км/год штраф 340 грн;
  • на понад 20 км/год 680 грн;
  • на понад 30 км/год 1360 грн і так далі аж до 3400 грн за перевищення понад 80 км/год.

Тобто штраф зростає поступово, залежно від ризику. Це чесна і європейська модель: хто не створює небезпеки, той платить менше або взагалі не платить, а хто свідомо лихачить – несе серйозну відповідальність.

- Для реалізації обох ініціатив, які практичні кроки потрібно зробити, яким чином? Наприклад, як будуть фіксуватися порушення/бали – через камери фіксації? Чи виникне у зв'язку з цим необхідність збільшення їхньої кількості на дорогах?

- Так, ключову роль відіграватиме система автоматичної фіксації порушень. Всі дані про зафіксовані порушення потрапляють у єдиний реєстр, і саме звідти у систему нарахування штрафних балів. Звичайно, мережа камер має розширюватися, особливо у небезпечних ділянках, біля шкіл, пішохідних переходів, виїздів із населених пунктів тощо.

Але не менш важливою є цифровізація процесів. Водій зможе бачити свої бали і штрафи через портал "Дія" або інші електронні сервіси. Тобто вся система буде прозорою: видно, коли, за що і скільки балів нараховано.

Мета не в тому, щоб карати, а щоб виховати культуру безпеки на дорозі.

Не всі депутати вірять в успіх ініціативи з балами

Вже після виходу статті на сайті з нами зв'язався народний депутат Максим Бужанський, який скептично висловився щодо обговорюваної пропозиції колеги запровадити бальну систему покарань. На його думку, відповідний законопроєкт не те, що не буде ухвалений радою, але навіть не буде розглядатися в парламентській залі.

- Рада не запроваджуватиме систему штрафних балів для водіїв, навіть розглядати це питання не буде. Скільки б законопроєктів із цієї теми не вносилося. Не хвилюйтеся з цього приводу, – наголосив народний обранець.

Варто розуміти, що наразі це особиста думка депутата ВР, а рішення все-таки ухвалюватиметься в сесійній залі. Яким воно буде, наше видання повідомить додатково.

Як повідомляв "Телеграф", системи автоматичної фіксації порушень приносять до бюджету сотні мільйонів гривень. Найбільш результативні камери розташовані на трасі Київ–Чоп.