"Павутина", що переплела Росію, або Як СБУ обдурила ФСБ: потужні деталі легендарної операції, - WSJ
- Автор
- Дата публікації
- Автор
Під час операції СБУ уразила російські літаки Ту-95, Ту-22М3, Ту-160, а також унікальні літаки-розвідники А-50
Американське видання The Wall Street Journal випустило матеріал про легендарну спецоперацію Служби безпеки України "Павутина", де детально описує ураження 41 літака стратегічної авіації РФ. "Телеграф" своєю чергою публікує повний переклад статті.
Важливі факти:
- Підготовку до атаки координував Голова СБУ генерал-лейтенант Василь Малюк. WSJ називає його вмілим спецслужбістом, який застосовує нестандартні підходи
- СБУ створила спеціальні дрони з посиленою системою зв’язку та бойовим зарядом, що пропалював корпус літаків і вибухав усередині
- Чотири вантажівки прибули до точок запуску. Дахи будиночків піднялися — і 117 дронів одночасно злетіли в небо. Пілоти з Києва вели їх через стільниковий зв’язок прямо на російські аеродроми й літаки
Операція "Павутина"
Одна з найзухваліших таємних операцій у сучасній війні мало не зірвалася, коли російський водій вантажівки в паніці зателефонував українцю, який його найняв.
Дах збірного будиночка на причепі його вантажівки з'їхав, сказав водій, відкривши несподіваний і незаконний вантаж. "Це якась маячня, — сказав водій менеджеру з транспорту Артему Тимофєєву, – Під дахом дрони".
"Що за чорт?" — відповів Тимофєєв, вдаючи, що не знає.
Насправді, дрони були частиною таємної операції, спланованої Службою безпеки України (СБУ), спрямованої проти величезного бомбардувального флоту Росії, який тероризував українські міста. Тимофєєв, 37-річний українець, який проживає в Росії, був головним координатором спецоперації на місці.
У Києві планувальники операції наполегливо працювали, за словами людей, причетних до кампанії. Що, якби далекобійник не зміг знову встановити дах? Що, якби російські служби безпеки стежили за ним? Що, якби він розповів своїй дружині, а вона розповіла друзям?
Вони придумали майже правдоподібне пояснення, щоб передати його водієві: ці хатинки були мисливськими будиночками з дронами, які використовувалися для відстеження тварин на великих територіях.
Невдовзі водій надіслав Тимофєєву текстове повідомлення з фотографією даху, встановленого назад на будиночку, та одним словом: "Закрито". Операція "Павутина" продовжилася.
П'ять днів по тому, вранці 1 червня, понад 100 дронів вилетіли з будиночків на причепах чотирьох вантажівок і попрямували до чотирьох російських аеродромів. Для пілотів дронів за сотні миль у Києві беззахисні військові літаки були як риба в бочці. Коли операція завершилася через годину, десятки російських військових літаків були знищені або пошкоджені.
Ця операція підвищила світовий авторитет СБУ, яку довго називали корумпованим наступником радянського КДБ, пронизаного зрадниками. Генерал-лейтенант Василь Малюк, суворий і мускулистий кадровий офіцер Служби безпеки, очолив відомство невдовзі після вторгнення Росії у 2022 році. Він продовжив перебудовувати Службу, отримавши визнання за інновації та зухвалість у таких операціях, як підрив Керченського мосту в Криму за допомогою вантажівки, а також ліквідацію російського генерала через підрив самоката.
"Павутина" була найамбітнішою операцією СБУ, і ця стаття є першою, де міститься детальний опис її планування та виконання. Для проведення спецоперації знадобилося 18 місяців ретельного планування, зухвалих хитрощів, високотехнологічних гаджетів, холоднокровних нервів і трохи везіння.
"Цього недостатньо"
Була осінь 2023 року, коли президент України Володимир Зеленський викликав Малюка до свого кабінету. Росія обстрілювала українські міста ракетами, випущеними з військових літаків, що перебували поза зоною досяжності українських систем ППО. Київ мав обмежені перехоплювачі, щоб збити ці ракети.
Тож Зеленський доручив Малюку зайнятися літаками на землі. Малюк зарекомендував себе вмілим спецслужбістом зі смаком до нестандартних підходів. Під його керівництвом, наприклад, СБУ розробила революційну програму морських безпілотників, яка вивела із ладу Чорноморський флот росії.
СБУ почала використовувати далекобійні дрони, але вони мали обмежену дальність польоту, точність та вибухову силу, а також були вразливими для російської протиповітряної оборони.
Операцію потрібно було розпочати з території Росії. Нашвидку розроблений план передбачав контрабанду кількох дронів до Росії через мережу агентів та їх запуск з прихованих місць поблизу аеродрому, таких як висока трава. Але в такому випадку шкода російському бомбардувальному флоту, одному з найбільших у світі, була б мінімальною.
"Цього недостатньо, чорт забирай", – згадував один зі співробітників СБУ, який брав участь у плануванні спецоперації.
Їм потрібно було діяти більш масштабно. Це означало складнішу операцію, щоб доставити більше дронів на декілька аеродромів. Але їм потрібен був троянський кінь, щоб їх перевозити.
У співробітника СБУ, який займався плануванням операції, була ідея. Збірні будиночки розміром з транспортні контейнери, які перевозяться на вантажівках, могли б служити стартовими майданчиками для дронів. Завдяки електричній та інженерній майстерності було створено спеціальні замки для дахів, які були сконструйовані так, щоб відкриватися при дистанційному управлінні. Будинки були оснащені акумуляторами та сонячними панелями для підтримки зв'язку з Україною та заряджання дронів.
Самі дрони були більш простим завданням. СБУ потрібні були унікальні безпілотники, які цілком могла виготовити українська військова промисловість, що є лідером у технології дронів. Апарат, який з'явився, був квадрокоптером розміром приблизно з велику обідню тарілку з чотирма гвинтами, який міг перевозити чотири фунти вибухівки, котра запрограмована детонувати при ударі. Вибухова суміш була спеціально виготовлена так, щоб проникати крізь обшивку літаків і спричиняти загоряння палива в їхніх баках.
Дрони були розроблені для автономного польоту до цільового аеропорту, де пілот у Києві брав на себе управління, використовуючи з'єднання через місцеві вежі стільникового зв'язку та використовуючи сигнал з камери на дроні.
Для підготовки до операції СБУ залучила деяких зі своїх найкращих пілотів дронів. Вони тренувалися на безпілотниках, літаючи цілий день, щоб розвинути м'язову пам'ять. Їм не сказали, по яких цілях вони будуть працювати, що змусило деяких з них нарікати на те, що їх зняли з лінії фронту.
Лише декілька людей знали всі деталі операції, що запобігало витоку деталей.
"Той, хто робив будиночки, не знав, що будиночки поїдуть під аеродроми, так само і той, хто виготовляв дрони, не знав, що дрони полетять саме на ці літаки", – сказав Малюк у коментарях електронною поштою.
Далі дрони та будиночки потрібно було таємно перевезти до росії. Саме тут стала в нагоді ще одна з функцій СБУ: боротьба з контрабандою. Для цієї операції ролі помінялися місцями, і Служба безпеки доставляла свої вироби через кордон, використовуючи контрабандні схеми, в тому числі скориставшись корупцією у російських митних органах. Дрони були розібрані на частини для подальшої збірки. Будиночки мали документи, які хибно ідентифікували їхнє походження.
Після того як обладнання опинилося в Росії, СБУ потрібна була людина, якій можна було б довірити його ретельне складання та координацію відправлення, не викликаючи підозр. Вони не могли використовувати простака чи когось, у кому були невпевнені для операції такого масштабу.
Тож вони звернулися до колишнього діджея та його дружини-тату-майстра.
Подружжя
Мало що могло вказати на те, чим насправді займалися Артем Тимофєєв та його дружина Катерина Тимофєєва навесні в непримітному складі в промисловому російському місті Челябінськ.
Артем, який носив пишну козлячу борідку та колись крутив диски в київських клубах, переїхав до Челябінська у 2018 році на запрошення розпочати бізнес зі своїм батьком, який керував там борошномельним млином. Катерина, чиї сторінки в соціальних мережах заповнені фотографіями з губами "качечкою", працювала тату-майстром.
Тимофєєви брали участь у вуличних протестах у Києві у 2014 році, в результаті яких було усунено проросійського президента. Але подальша анексія Москвою Криму та приховане вторгнення на схід України підірвали економіку держави, і подружжя приєдналося до української діаспори в Росії, яка налічує мільйони людей, які значною мірою не відрізняються від корінних жителів через свої культурні схожості, включаючи вільне володіння російською мовою.
Для СБУ вони відповідали всім вимогам. Але відомство мало бути впевненим, тому їх привезли на захід України, до Львова, щоб перевірити на детекторі брехні. Переконавшись у їхній лояльності, СБУ поставила подружжя у центр операції. Тимофєєви жили і дихали своєю місією, швидко навчившись збирати дрони та будиночки.
Коли вони повернулися до Росії, їх допитували на кордоні співробітники федеральної служби безпеки (ФСБ). У подружжя були російські паспорти, але місцем їхнього народження була вказана Україна, що викликало підозру. Їх пропустили через три години.
Повернувшись до Челябінська, Артем створив логістичну компанію, орендувавши великий склад та офіс у промисловій частині міста.
Тимофєєв почав купувати вантажівки та наймати водіїв. Він розмістив оголошення на російському вебсайті та провів співбесіди з 20 кандидатами. Водії мали бути надійними, але не допитливими, пройшовши не лише перевірку Тимофєєва, але й таємну перевірку СБУ.
Тим часом Катерина продовжувала набивати тату, а також допомагала в операції. Коли обладнання почало надходити, пара годинами перебувала на складі, під кураторством аудіо- та відеодзвінків з України збираючи 150 дронів та вісім будиночків. Збірка дронів зайняла близько тижня, але будиночки були більшими і їх було складніше складати. Дах одного з будиночків постійно зривався з тонких петель, одного разу мало не вдаривши Катерину. Вони перемонтували його за інструкціями своїх кураторів з СБУ.
До кінця квітня все було готове. СБУ хотіла завдати свого удару приблизно на день перемоги в росії 9 травня, який святкували з палкою військовою помпою. Але операція зіткнулася з неочікуваною логістичною проблемою, спричиненою російськими національними традиціями: протягом тривалого святкового періоду на православний Великдень, День праці та День Перемоги через надмірне споживання алкоголю "із ладу" вийшли декілька водіїв.
Нарешті, з 23 по 26 травня п'ять вантажівок, які перевозили вісім будиночків, вирушили з Челябінська у кількаденні подорожі, прямуючи в різних напрямках. Водії не знали про свій справжній вантаж.
Все літає
Тимофєєви спали вдома у Челябінську, коли їх телефонним дзвінком розбудив водій, шокований тим, що виявив дрони. Дах будиночка на його причепі з'їхав і привідкрив дрони, що були всередині. Це відбулося, коли він проїхав 180 миль із його загальної дистанції у 2 000 миль.
Від такої події у подружжя зупинилося серце. Одне невірне слово, і їхнє прикриття могло бути розкрите, а фсб могло миттєво опинитися біля дверей. Заспокоївши водія, Тимофєєв зателефонував куратору від СБУ, який порадився з Малюком. Керівник СБУ придумав досить правдоподібне пояснення: хатинки — це мисливські будиночки з дронами, які використовувалися для відстеження тварин на великих територіях. Така версія виглядала ймовірною, адже на дронах не було видно вибухівки, оскільки вона була вмонтована у їхній корпус.
Водій повірив. Він полагодив дах за допомогою місцевого тракториста.
Це був той момент, через який СБУ найбільше хвилювалася, що їхні вороги у ФСБ можуть дізнатися про операцію. Але цього не сталося.
Співробітник СБУ, який займався плануванням операції сказав, що переоцінив свого ворога, але додав, що у цьому також проявився елемент Божого покровительства, яке допомогло їм пережити важкі моменти, оскільки він, Малюк та інші учасники спецоперації часто молилися разом.
Планувальники операції іноді користувалися природним небажанням росіян ставити під сумнів команди свого керівництва. Водії допомагали подолати інші проблеми на маршруті, зокрема необхідність замінити вантажівку після того, як на одній із них поламався компресор.
Українська команда зібралася в оперативному штабі в Києві на світанку 1 червня. Вантажівки мали прибути в непомітні місця поблизу аеродромів, такі як заправки, щоб випустити свій вантаж.
Малюк стояв перед пілотами і нарешті розкрив цілі їхньої місії: російський бомбардувальний флот. Він показав карти та схеми літаків з позначеними на малюнках слабкими місцями, щоб пілоти знали, куди завдавати ударів.
Пілоти, котрі звикли до шаленого тиску під час боїв на передовій, реагували спокійно.
"Не було жодної тривоги", – згадував один пілот. "У нас була конкретна мета, і ми знали, що її досягнемо".
Невдовзі виникла проблема: зв'язок із вантажівкою, яку замінили був нестабільним.
"Проблема з двома будиночками", – сказав Малюк.
Співробітники СБУ в Києві намагалися допомогти водієві налаштувати проводку всередині одного з будиночків, але вона, здавалося, не працювала. Потім він перестав відповідати на дзвінки. Пізніше в Інтернеті з'явилися зображення згорілих будиночків, що свідчить про те, що щось спровокувало пожежу, яка призвела до вибуху хатинок та їхнього вантажу, вбивши водія.
Тим часом інші чотири вантажівки прибули та були готові до місії.
"Давайте братися до роботи. Оператори, на свої бойові позиції", – наказав Малюк, обходячи кімнату.
Пілоти зайняли свої місця. За тисячі миль дахи будиночків розсунулися, і 117 дронів вилетіли до аеродромів. Пілоти управляли безпілотниками через монітори, і незабаром біля них збиралися групи, які спостерігали за подіями.
"Як тільки відбулися перші влучання, не було нічого складного з тим, щоб зрозуміти, куди летіти", – сказав інший пілот. "Ви просто набрали висоту, побачили чорний дим і зрозуміли, куди летіти".
Кімната наповнювалася оплесками, коли влучання йшли в літак за літаком.
"Це було так емоційно", – сказав пілот. "Коли чуєш, як хтось радісно кричить, розумієш, що все працює, все літає".
У Росії очевидці, включаючи військовослужбовців, та й самі водії вантажівок, з подивом спостерігали, як один безпілотник за другим злітав у небо.
Коли атака завершилася через годину, за даними України, 41 російський літак було пошкоджено, а щонайменше десяток знищено. Деякі аналітики, які вивчали супутникові знімки після атак, припустили, що ці цифри можуть бути завищеними, але СБУ наполягає на коректності своїх підрахунків.
Нагадаємо, раніше "Телеграф" писав про те, що Зеленський розповів, коли розпочалося планування операції "Павутина".