Ціни на популярний продукт "стрибнуть" через блекаути. Експерти назвали причини

Читать на русском
Автор
Ціни на продукти Новина оновлена 24 листопада 2025, 15:54
Ціни на продукти. Фото Колаж "Телеграфу"

Експерти розповіли, чому саме преміум-випічка дорожчатиме найбільше

Блекаути та зростання собівартості загрожують новим подорожчанням кондитерських виробів. Експерти попереджають: ціни на торти, печиво та преміум-випічку можуть "скакати" значно сильніше, ніж на звичайний хліб. Особливо це стосується складних десертів, адже великі хлібозаводи частину витрат від виробництва масових сортів хліба перекидатимуть саме на кондитерську продукцію.

"Телеграф" з'ясував у виробників і галузевих експертів, наскільки можуть зрости ціни на солодощі, які фактори найбільше тиснуть на вартість кондитерки і чи дійсно варто робити запаси перед новорічними святами.

Кондитерка під тиском: що впливає на ціни

Економіст, виконавчий директор Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин в коментарі ЗМІ повідомив, що з метою стабілізувати ціни на хліб виробники можуть підняти ціни на кондитерку. "Ціни на цю продукцію (кондитерську, — Ред.) можуть дуже суттєво "скакати". Особливо якщо врахувати, що на великих хлібозаводах частину витрат, пов’язаних із виробництвом хліба масових сортів, перекидатимуть на кондитерку", — зазначив він.

Тим часом на переконання представників галузі кондитерські вироби зростають у ціні приблизно в межах загальної інфляції, проте ситуація може різко змінитися. Олександр Балдинюк, президент асоціації "Укркондпром", в ексклюзивному коментарі "Телеграфу" пояснив, що зростання цін на кондитерку за поточний рік вкладається в загальну інфляцію по країні.

Олександр Балдинюк

Ми бачимо, що воно (зростання цін, — Ред.) фактично вкладається в інфляцію в цілому в країні. Можливо, дещо вище зростання цін споживача саме в шоколадній групі, але воно виправдано тим, що було достатньо безпрецедентне зростання цін на какао-продукти, —

розповів Балдинюк.

За словами експерта, ціни на какао-боби за місяць зросли в кілька разів. Якщо раніше тонна коштувала близько 2,5 тисячі доларів, то зараз вона коливається біля позначки 10 тисяч доларів. Це спричинено кількома факторами: неврожаєм в Африці, де локалізоване основне виробництво, тривалим періодом низьких цін, що не заохочували інвестиції, та новими вимогами Європейського Союзу щодо виробництва.

Які фактори впливають на виробництво кондитерської продукції
Основні фактори, що впливають на виробництво кондитерської продукції

Борошняні кондитерські вироби також відчувають тиск через зростання вартості інгредієнтів. До складу входять борошно, цукор, жири та інші компоненти.

  • Цукор: експерти зазначають, що цього року ціна на цукор залишалася стабільною: виробництво становить 1,5–1,6 млн тонн при внутрішньому споживанні близько 900 тис. тонн, а в листопаді гуртова ціна на солодкий продукт просіла до 20 грн/кг. Але найближчим часом прогнозують зростання цін.
  • Борошно також подорожчало, хоча і не критично. Кілограм зараз коштує в супермаркетах у середньому 27 гривень. В цьому році значних коливань цін на зерно і борошно не було, на відміну від попередніх років, коли стрибки сягали 30-50%.
  • Вершкове масло: виконавчий директор Спілки молочних підприємств Арсен Дідур в ексклюзивному коментарі "Телеграфу" прогнозує, що масло може подешевшати приблизно на 10%. Але є чинники, які призведуть до здорожчання продукту.
  • Яйця: експерти дають різні прогнози щодо вартості яєць найближчими місяцями, але сходяться в одному — різких стрибків очікувати не варто, хоча в грудні ціни традиційно зростуть.

Блекаути додають лише 1-2% до вартості

Відключення електроенергії впливають на собівартість кондитерки значно менше, ніж здається. Балдинюк пояснив, що більшість виробників інвестували у власну альтернативну генерацію.

Багато компаній в галузі вклалися в якусь альтернативну генерацію, і різні проєкти були реалізовані. Хоча фінансовий стан в галузі не дуже гарний, але все-таки власними коштами багато чого вдалося провести, —

розповів експерт.

За його словами, зупинити виробництво під час блекаутів дуже дорого. Якщо вимкнути лінію, де знаходиться кілька тонн закладки продукції, доведеться викидати майже все, що там є, робити зачистку і по-новому запускати процес. У деяких виробництвах, де відбуваються процеси ферментації, одночасно може знаходитися тисячі тонн закладки.

Дійсно залежати від відключень ситуації не можна. Тому різні проєкти були реалізовані. Це може бути когенерація, інші технології, —

додав Балдинюк.

Ціновий вплив блекаутів становить десь 1-2% до вартості, залежно від групи товарів, виробництва і технології. Проте це усереднені показники, адже кожен вид продукції має різну маржинальність.

Фактори, які впливають на ціни на кондитерські вироби
Які фактори впливають на ціни на кондитерські вироби

Олександр Тараненко, віцепрезидент Всеукраїнської асоціації пекарів, в ексклюзивному коментарі "Телеграфу" підтверджує цю інформацію щодо борошняної продукції. За його словами, більшість офіційних підприємств включені до переліку об'єктів критичної інфраструктури, тому відключення для них мінімізовані.

Олександр Тараненко

Дорогі вироби, вироблені на енергії з генераторів, просто розчиняються у відносно дешевих, вироблених на державній електриці. Протягом місяця ми виробили, умовно, 10% дорожчих з допомогою власної електроенергії, 90% по стандартній ціні. І загальне здорожчання становить близько 1% на місяць, —

пояснив Тараненко.

Дефіцит водіїв і робочих рук б'є по галузі

Найбільшою проблемою для кондитерської галузі стала нестача кадрів. Балдинюк розповів, що ситуація катастрофічна.

Машини стоять, людей нема. Люди, які працюють на лініях виробничих, перевдягаються, розвантажують машини з сировиною. Потім проходять всі процедури згідно стандартів харчової безпеки: перевдягання, миття, очищення. І заходять знову, працюють далі на лініях. Нема кому навіть, —

описав експерт ситуацію.

За офіційними даними, не вистачає 40 тисяч водіїв на великотоннажному автотранспорті. Це змушує виробників суттєво підвищувати зарплати, що також закладається у вартість продукції.

Зарплата на 30 тисяч – водії просто сміються, кажуть, що жартують. Хоча ще рік назад це була конкурентна зарплата, —

зазначив Тараненко.

Жорстка конкуренція стримує ціни, але не завжди

В Україні дуже жорстка конкуренція у кондитерській галузі, що не дозволяє різко піднімати ціни. Балдинюк наголосив, що в кожній категорії є багато виробників, які випускають якісний конкурентний продукт.

Вони конкурують за ринок, який звузився в Україні. Конкуренція шалена. І ця конкуренція не дозволяє збільшувати ціни. Плюс ринок України відкритий для імпорту. Ми експортуємо набагато більше, ніж імпортуємо, але імпорт теж впливає на ціни, —

пояснив експерт.

Втім, є одна важлива деталь: вартість продукту на полиці не завжди визначається виробником. Торгові мережі самі встановлюють ціну, а їх націнка може становити 50-60% від заводської вартості.

Є націнка на сам продукт, а є прихована націнка, яка збирається через ретро-бонуси, різні послуги, які насправді нікому не потрібні, але суттєво впливають на кінцеву вартість, —

розповів Балдинюк.

Скільки подорожчає кондитерка і коли

Певне зростання цін на кондитерські вироби буде, але різкого стрибка не очікується. Балдинюк прогнозує, що подорожчання відбуватиметься поступово, приблизно на 1-2% щомісяця, в межах загальної інфляції.

Я не думаю, що буде якесь стрімке зростання. Динаміка зростання собівартості перевищує динаміку зростання ціни для споживача. Ми не можемо повністю компенсувати збільшення собівартості через підвищення ціни на полиці в магазині, —

пояснив експерт.

Якщо Держстат прогнозує річну інфляцію на рівні 15%, то кондитерські вироби можуть подорожчати приблизно на ту саму величину протягом року. Проте це розподіляється на довгий період, тому споживачі не відчують різкого удару по гаманцю.

Тараненко підтвердив, що подорожчання борошняної кондитерки не буде значним. За його словами, підстави для того, щоб ціни змінювалися в рази, немає.

Ринок зараз досить стабільний. Певне підвищення, певне збільшення собівартості, відповідно, причини для підвищення є. Але вони не настільки великі, щоб робити якийсь ажіотаж, —

зазначив експерт.

Проте є застереження: найвищі ціни на продукти слід чекати під Новий рік та Різдво через традиційне зростання попиту у святковий період.

Чи варто робити запаси кондитерки

Експерти одностайні: робити великі запаси кондитерських виробів недоцільно. Балдинюк пояснив, що кондитерські вироби — це продукція з обмеженим терміном придатності, особливо торти та тістечка з кремом.

Я не виключаю, можливо, тут є зв'язок психологічний, тому що кондитерка — це все-таки продукція насолоди більше. Люди споживають шоколад чи десерт, щоб знімати стрес від ракет і всього, що прилітає. Але робити якісь запаси, мабуть, що не варто, —

порадив експерт.

Тараненко також не бачить потреби запасатися. За його словами, вся продукція є і буде, в Україні достатньо і сировини, і ресурсів для виробництва кондитерки.

Якщо вже говорити про запаси, то є позиції, які більше зростають, на них краще звернути увагу. Та економія буде мізерною у порівнянні з тим, що доведеться заморозити кошти, носити, возити, складати. Це точно не той випадок, —

підсумував експерт.

Втім, навіть якщо кондитерка подорожчає, це не стане катастрофою для споживачів. Галузь розвивається, експорт зростає, а конкуренція тримає ціни під контролем.