Київпастранс скасував мільярдний тендер на закупівлю тролейбусів: що це може означати

Читать на русском
Автор
1203
Поки столиця без нових тролейбусів. Фото Колаж "Телеграфа" Новина оновлена 13 жовтня 2025, 15:29
Поки столиця без нових тролейбусів. Фото Колаж "Телеграфа"

Тимчасово на стоп поставлена закупівля на круглу суму електротранспорту для столиці

Запланований на понеділок, 13 жовтня, тендер на закупівлю для Києва нових міських тролейбусів, про який писав "Телеграф" раніше — скасовано. Таке рішення ухвалило напередодні комунальне підприємство "Київпастранс".

"Телеграф" з'ясував, як пояснюють відмову від тендеру в комунальному підприємстві, та що кажуть про таке рішення в експертному середовищі.

Плани КП "Київпастранс" витратити 1 млрд гривень на оновлення рухомого складу викликали чималий резонанс. Експерти у сфері місцевих перевезень проаналізували запропоновані умови й звернули в першу чергу увагу на ціну, що виявилась на 20-25% вищою. Зокрема, в коментарі "Телеграфу" вони наводили приклади Івано-Франківська, Кременчука та Миколаєва – міст, де міська влада придбала нові тролейбуси з аналогічними характеристиками за ціною від 400 до 430 тис. євро/одиниця. В той час як столичні комунальники заклали в тендерній пропозиції вартість одного транспортного засобу 520 тис. євро.

Серед ключових недоліків тендеру громадські активісти називали також те, що "Київпастранс" зробив акцент на придбанні одиничних тролейбусів. Ця обставина у поєднанні з дефіцитом водіїв, на думку представників ГО "Пасажири Києва", не покращить якість перевезень. Адже з високою ймовірністю новий транспорт просто замінить старий, при цьому без змін лишиться кількість рейсів та інтервал руху.

Проблемними також могли стати:

  • закороткий період прийома пропозицій, що автоматично обмежувало доступ до тендеру мінімальною кількістю учасників;
  • авансування на рівні 70% від суми контракту, а це додатковий ризик не виконання умов договору або виконання не в повному обсязі;
  • зобов'язання для переможця поставити не менше 10 тролейбусів до кінця року – виконати таку умову можливо лише за наявності транспорту станом на зараз;
  • нерівномірна фінансова відповідальність сторін – 5-20% вартості товару для постачальника за порушення строків постачання на противагу 0,001% річних для покупця за невчасну оплату товару.

Всі ці пункти як ознаки обмеження конкуренції та можливої дискримінації учасників громадські активісти виклали у зверненні до Державної аудиторської служби. Та моніторинг ще не проводився. Натомість перспектива перевірки могла стати додатковим фактором, що змусив КП "Київпастранс" скасувати проведення тендеру. Таке припущення роблять в експертному середовищі.

Комунальне підприємство ситуацію публічно не коментує, як й досі не відповіло на запит, надісланий нашим виданням. На сайті Prozorro скасування тендеру пояснюється необхідністю внесення змін до технічних вимог тендерної документації, які "призведуть до зміни орієнтовної вартості закупівлі". Саме такі дії організатора торгів передбачені низкою законодавчих актів і нормативних документів у сфері публічних закупівель. Зокрема, ст. 32 Закону України "Про публічні закупівлі" та п. 54 Постанови Кабміну "Про затвердження Особливостей здійснення публічних закупівель".

Експерти, з якими спілкувався "Телеграф", наразі висловлюють обережні прогнози, що КП "Київпастранс" таки дослухається до голосу громадськості та при оголошенні нового тендеру змінить очікувану вартість закупівлю в сторону зменшення. Хоча попередні торги, проведені підприємством й ставлять під сумнів такі сподівання. Наприклад, на початку цього року "Київпастранс" придбав за 288,3 млн гривень три пасажирські трамвайні вагони, тобто за ціною 96,1 млн гривень/одиниця.

Умови торгів викликали критику серед виробників, про що свідчать питання на сторінці тендеру на сайті Prozorro. Зокрема, обмеження габаритної довжини вагона до 28 м та кількості секцій – не більше трьох тощо. Це на думку авторів звернень звузить кількість учасників, на що в КП відповіли: технічні характеристики обирали з огляду на особливості району, де будуть експлуатуватися вагони, а саме історичної частини Подолу. А також власними ремонтними можливостями. В результаті переможцем торгів стало ТОВ "Татра-Юг", а оскільки вони буди безконкурентними ціна знизилась аж на 63,94 грн.

"Телеграф" й надалі слідкуватиме за перебігом закупівлі нових тролейбусів для столиці та повідомить, яку суму все-таки витратить КП на оновлення парку.