Дві згорілі автівки призвели до удару по імперії Васадзе: рахунки заблоковані, йде суд
- Автор
- Дата публікації
- Автор
Позивачі вимагають компенсації, у сервісної компанії власна версія інциденту
Печерський районний суд Києва 27 листопада арештував понад 30 банківських рахунків ТОВ "Українська автомобільна корпорація" ("УкрАвто"), що належить бізнесмену Таріелу Васадзе, в межах ціни судового позову. Причина — одна з філій компанії провела неналежним чином ТО автомобіля клієнта, внаслідок чого він згорів, а разом з ним і ще одна автівка. Відтак постраждалі позвалися до суду. "Телеграф" вирішив розповісти про подробиці цієї справи, нагадати, хто такий Васадзе та що відомо про його бізнеси сьогодні.
Як через підлеглих Васадзе згоріли чужі авто, а ті пішли "у відмову"
Як вбачається із фабули судового рішення, події розгорталися наступним чином. Восени 2024 року ТОВ "ЄВРОТРАНСГРУП" віддало свій автомобіль GEELY ATLAS PRO на планове технічне обслуговування до "УКРАВТО БЛІЦ" — дилерської та сервісної компанії, що є філією ТОВ "УкрАвто". Філія виконала роботи неналежним чином, і у результаті авто загорілося.
"Телеграф" зателефонував до "Євротрансгруп" з проханням про коментар, і з редакцією зв’язався представник керівництва компанії. Він розповів, що автівка загорілася після того, як її забрали після ТО, на парковці будинку, коли стояла поруч з іншими автомобілями.
"Я відразу ж набрав директора філіалу ("УКРАВТО БЛІЦ". — Ред.) після того, як це все відбулося. Але людина ніяк не прореагувала. Тоді вже ми порушили кримінальне провадження, провели експертизу", — пояснив у коментарі представник "Євротрансгруп".
За словами представника "Євротрансгруп", експертиза в межах кримінального провадження показала, що майстер, проводячи ТО, не закрутив шланг бензонасоса.
У результаті з нього усю ніч витікав бензин. І наступного дня, коли водій намагався завести авто, воно спалахнуло. Поруч стояла інша автівка, Nissan X-Trail, котра належала приватній особі. У результаті обидва автомобілі згоріли вщент. Ще диво, що не постраждав водій GEELY та інші люди, котрі могли перебувати поблизу.
За версією постраждалих, попри наявність експертизи щодо провини сервісної компанії, філія "УкрАвто" цілий рік "тягнула гуму" щодо компенсації шкоди. Тому власники на початку листопада 2025 року подали заяву про забезпечення позову.
В обґрунтуванні позивачі наголошували: відповідач всіляко намагається уникнути відповідальності. І така ситуація може свідчити про реальну загрозу невиконання "УкрАвто" майбутнього судового рішення про сплату коштів за згорілі автівки.
"Позивачі припускають, що наявне у відповідача майно, в тому числі грошові кошти, що розміщені на його рахунках, може бути відчужене/переведене ним на користь третіх осіб з метою уникнення виконання судового рішення по даній справі", — йдеться у тексті судової ухвали.
Відтак суд постановив арештувати кошти на 33 банківських рахунках "УкрАвто" в межах ціни позову.
"Вжити заходів забезпечення позову до набрання законної сили рішення по справі за позовом ОСОБА_1, товариства з обмеженою відповідальністю "ЄВРОТРАНСГРУП" до товариства з обмеженою відповідальністю "Українська автомобільна корпорація", третя особа: філія "УКРАВТО БЛІЦ" товариства з обмеженою відповідальністю "Українська автомобільна корпорація" про стягнення матеріальної та моральної шкоди, шляхом накладення арешту на грошові кошти товариства з обмеженою відповідальністю "Українська автомобільна корпорація", розміщені на його банківських рахунках, в межах ціни позову (5963426,96 грн) та можливих судових витрат у розмірі 200000,00 грн…" — йдеться, зокрема, у рішенні суду.
У компанії "УкрАвто", до якої редакція також звернулася по коментар, природно, власна версія. Там наполягають, що не винні у загорянні автівки (публікуємо відповідь компанії повністю).
Політичний "пострибунчик", котрий чи то розвивав, чи то "поховав" вітчизняний автопром
Таріел Васадзе, який, за даними системи YouControl, є одноосібним власником "УкрАвто", компанії-боржника у згаданій вище справі, вже давно був значною фігурою не лише в бізнесі, а й у політиці. Та сьогодні згадок про нього в політичному контексті майже не знайти. Можливо, він просто не хоче "світитися" після попередньої досить строкатої політичної кар’єри.
Політична кар’єра Васадзе:
- Колишній депутат: Блок "За Єдину Україну", БЮТ, Партія регіонів;
- Голосував за диктаторські закони 16 січня 2014 року;
- У 2014 році остаточно вибув з активної політики, не пройшовши в Раду з політсилою Тігіпка.
Колись він активно співпрацював із владними політичними силами. У 2002 році був радником тодішнього прем’єр-міністра Анатолія Кінаха, і того ж року пройшов у парламент від прокучмівського блоку "За Єдину Україну". А з 2006 року вже активно підтримував Юлію Тимошенко, пройшовши до парламенту у списках БЮТ.
У 2010 році Васадзе вигнали з парламентської фракції БЮТ за підтримку податкових ініціатив Януковича. І вже на нових виборах 2012 року він отримав прохідне 36-те місце у списку Партії регіонів. Васадзе був серед тих, хто голосував за диктаторські закони 16 січня. А у 2014 році намагався пройти до Верховної Ради за списком "Сильної України" Сергія Тігіпка, та цього разу до парламенту не потрапив.
Щодо бізнес-кар’єри Васадзе, вона повністю пов’язана з автомобілями. Ще за радянських часів він працював на інженерних і керівних посадах на автотранспортних підприємствах республіканського рівня. Після здобуття Україною незалежності він став президентом ВАТ "Українська автомобільна корпорація" ("УкрАвто") — компанії, яка мала розгалужену мережу сервісних центрів по всій Україні. З часом Васадзе повністю взяв під контроль "УкрАвто".
Хазяїн українського Детройту
Як свого часу Детройт в США вважався столицею автобудування, так в Україні цей титул гордо носило Запоріжжя, насамперед через роботу в місті Запорізького автомобільного заводу (ЗАЗ). Пострадянська історія заводу була досить непростою, спочатку його долею опікувалася сама держава, намагаючись залучити інвесторів (всі пам’ятають, як на завод прийшли корейці), а з 1999 року державною часткою ЗАЗ (на той час вже "АвтоЗАЗ-Деу") доручили керувати "УкрАвто". І вже у 2002 році після проведення дещо сумнівного, як писали ЗМІ, конкурсу (у ході якого ціна була знижена вдвічі) "УкрАвто" придбав цю частку за 54 мільйони.
Певний час справи в заводу йшли непогано – статистика свідчить, що, наприклад, у 2007 році завод виробив рекордні для вітчизняного ринку 282 тисячі авто (передовсім Daewoo Lanos). Але такий "розквіт" виявився не надто довгим – вже у 2009 році виробництво впало до 45 тис., а після 2014 року завод скотився до виробництва лише 4 тис. авто. Наступні роки на заводі й взагалі вироблялося кілька сотень автомобілів.
Таку ситуацію пов’язують у тому числі й з закінченням протекціонізму, який Васадзе через свої зв’язки в політичному середовищі регулярно протягував на рівні урядових рішень. Найпоказовіше з них – загороджувальні мита на імпортні авто з об’ємом двигуна понад 1000 та 1500 см³ та так званий утилізаційний збір, введені урядом Азарова у 2013 році. Вже у 2014 році, коли ці заходи було скасовано, ЗАЗ фактично "впав у кому". А у 2018 році щодо ЗАЗ було відкрито справу про банкрутство через серйозні борги (понад 3 млрд грн), з якими він не міг розрахуватися. Було введено процедуру санації. Втім, у 2019 році суд затвердив мирову угоду ЗАЗ з кредиторами.
Що зараз з бізнесами Васадзе
Попри проблеми на ЗАЗ, справи у самого Васадзе переважно завжди йшли непогано. Він регулярно потрапляв у рейтинги найбагатших українців зі статками від кількох сотень мільйонів до навіть 5 млрд доларів. У 2021 році український "Форбс" оцінював статки Васадзе у $135 млн, що забезпечило йому 88-ме місце серед найбагатших українців.
Якщо раніше, під час активного просування продукції ЗАЗ Васадзе був жорстким супротивником імпортних авто, то сьогодні навпаки – основою його бізнесу є якраз імпорт. Так, саме Васадзе на 54,99% належить українська компанія "АвтоКапітал", яка є офіційним імпортером Mercedes-Benz в Україні.
Forbes Україна (2021):
- Статки — $135 млн;
- 88-ме місце серед найбагатших українців;
- Васадзе — власник 54,99% компанії "АвтоКапітал" — офіційного імпортера Mercedes-Benz в Україні.
ТОВ "УкрАвто Груп":
- Статутний капітал — 468 млн грн;
- Ребрендинг у 2023–2024 роках;
- Найбільша мережа автосалонів, сервісів та продажу запчастин.
До групи входить страхова компанія:
- "Експрес Страхування" — уТОП-5 страховиків України у 2024 році.
Упродовж багатьох років "УкрАвто" вважалась однією з найпотужніших автомобільних груп країни — із дилерською мережею, логістикою, сервісом, імпортом, лізингом, страхуванням. Попри війну, бізнес продовжив працювати.
Тому ситуація зі згорілими авто та несплатою компенсації принаймні дивує. Для компанії такого масштабу ризикувати репутацією і фінансами здається непослідовним.
Втім, схоже, що подібні випадки з сервісами "УкрАвто" не такі вже й поодинокі. В Єдиному держреєстрі судових рішень, наприклад, є згадка, як власнику КІА NIRO, придбаного в "УкрАвто", компанія відмовила у гарантії після виникнення тріщини на склі, хоча вона утворилася без будь-якого зовнішнього втручання. А якщо проаналізувати відгуки про компанію в Інтернеті, то можна помітити, як люди скаржаться: компанія під час ремонту може завдати шкоди обладнанню, а компенсувати її відмовляється. Скаржаться люди також і на відмову виконання гарантійних обов’язків.
Редакція має намір слідкувати за розвитком подій і інформувати читачів, як розгортатиметься історія зі спаленими авто. Не перемикайтеся.