Хусити перекрили газ: чим Україні загрожує напруженість в Червоному морі

Читать на русском
Автор
6190
Бурхливі події в Ємені мають прямий вплив на Україну
Бурхливі події в Ємені мають прямий вплив на Україну

Атаки хуситів на торговельні судна в Червоному морі починають досягати цілей Москви: антиросійська коаліція в деяких країнах ЄС втрачає міць.

Негаразди в Червоному морі починають створювати проблеми Україні. І справа не лише в тому, що наші союзники змушені відволікатись.

Хусити перекрили газ Італії

Тероризм в Червоному морі дотягнувся до Європи. Попри удари по хуситам, що наносять США та Велика Британія, судноплавство ускладнено. Італія стала першою країною в Європі, економіку якої торкнулися атаки хуситів на торговельні судна у Червоному морі. 23 січня компанія Edison, яка має довгостроковий контракт на постачання газу з Катару до Італії, повідомила, що вантаж газу не буде доставлений на термінал ЗПГ в Адріатичному морі через Суецький канал.

Можливо, це лише початок. Катар підтвердив Reuters існування проблем із доставкою зрідженого газу до Європи. За даними агентства, Катар, один із найбільших у світі експортерів ЗПГ, поінформував покупців у Європі, а також деякі британські термінали, що він затримає або перенесе постачання газу через атаки хуситів на судна в Червоному морі. Дані відстеження судів LSEG показують, що Катар не відправляв жодних партій ЗПГ до Європи через Червоне море з 14 січня і що щонайменше п'ять партій катарського ЗПГ, що прямують до Європи, наразі йдуть довгим маршрутом навколо Африки. "Не виключено, що постачання Катару до Європи скоротяться через проблеми Червоного моря", — цитує Reuters старшого аналітика Energy Aspects Джейка Хорслена.

Новий маршрут енергоносіїв

Італія змогла позбавитися російської газової залежності в 2022 році багато в чому завдяки, збільшенню поставок ЗПГ з Катару. Зараз уряд Джорджії Мелоні, яка твердо стоїть на боці України, просуває план перетворення Італії на енергетичний хаб у центрі Середземного моря, який пов'язує споживачів газу та нафти в Європі з країнами Перської затоки та Африки, де ці ресурси видобуваються.

Для цього є всі причини. Останніми роками трафік вантажів через Суецький канал та італійські порти до країн центральної Європи постійно збільшувався. Вартість тільки італійського морського імпорту-експорту, що проходить через Суецький канал, становить понад 150 мільярдів євро. Німецькі, австрійські, угорські та чеські компанії розвивають цей напрямок та інвестують величезні гроші в портову, транспортну інфраструктуру на Північному Сході Італії.

Останнім часом все змінилось. Хусіти, що підтримуються Іраном, атакуючи кораблі в Червоному морі, фактично шантажують італійців руйнуванням економічно вигідного транспортного маршруту і перспективою енергетичної кризи.

Тероризм в Червоному морі прямо впливає на логістику. "Якщо безпека (у Червоному морі – БТ) не буде забезпечена, у середньостроковій перспективі може відбутися структурна зміна маршрутів", — коментує наслідки кризи для італійських портів Зено Д'Агостіно, президент асоціації європейських морських портів (Espo). На його думку, судновласники, що систематично здійснюють плавання навколо Африки, не будуть зацікавлені в портах Середземномор'я і натомість направлятимуть судна безпосередньо в порти Північної Європи. Новий маршрут означатиме додаткові вісім-дванадцять днів навігації, більше споживання енергії, вищі витрати на страхування, а отже, вищі ціни на кінцеві товари.

Не витримали шантажу у Червоному морі

От що цікаво. Атакуючи судна різних країн, іранські сателіти не чіпають російські кораблі. 19 січня член політбюро хуситів ("Ансар Аллах") Мухаммед аль-Бахіті заявив, що його бійці гарантують безпеку російських та китайських суден. Таким чином він дав зрозуміти, хто може вплинути на них та припинити блокаду морського маршруту.

Натяк у Римі зрозуміли і вже 24 січня депутати від партії "Лега", яка входить до коаліційного уряду Мелоні, запропонували внести до порядку денного питання про зміну стратегії Італії щодо України.

Приводом стало голосування в Сенаті Італії продовження "дозвіл на передачу військової техніки, матеріалів та обладнання державним органам України". "Лега", яка входить до правлячої коаліції, вимагає від виконавчої влади "взяти на себе відповідальність у компетентних європейських органах за конкретну та своєчасну ініціативу, спрямовану на розвиток дипломатичного шляху, щоб добитися швидкого вирішення конфлікту". Депутати зазначають, що "двадцять три місяці бойових дій ясно показали, що жодна із сторін не має змоги здобути вирішальну військову перемогу над іншою, і тому неможливо думати про виключно воєнне рішення". Свою позицію партія Маттео Сальвіні пояснює зокрема тим, що росія "минула західні санкції, зміцнюючи партнерство з країнами глобального півдня (Північна Корея, Китай, Іран), яке загрожує нинішньому геополітичному балансу".