"Угольок", "Верховина" та перший двоповерховий вагон: як виглядали поїзди в Україні півстоліття тому (фото)

Читать на русском
Автор
613
Поїзди в Україні Новина оновлена 08 вересня 2025, 14:53
Поїзди в Україні. Фото Колаж "Телеграфу"

Від паровозів до двоповерхових вагонів – історія українських поїздів у фотографіях

Ще п’ятдесят років тому українською залізницею курсували потяги, які сьогодні здаються справжньою історією з минулого. Прості поїзди, із зеленими металевими вагонами "без претензій", вони були відображенням цілої доби.

Але було серед них і щось особливе: наприклад, між Львовом та Ковелем уперше в Україні курсував унікальний двоповерховий пасажирський потяг. "Телеграф" зібрав цікаві фото на цю тему.

Наприклад, ще в середині 20 століття найпопулярнішим "засобом пересування" поїздів на залізниці був паротяг ІС20-184. Він призначався саме для швидкісних пасажирських поїздів.

Паротяг 1-4-2 серії ІС20-184, Південна залізниця. Харків,1950-ті рр.

Вагони ділилися кілька класів. Найпопулярнішим був плацкартний вагон – відкритого типу, з розміщенням спальних місць на полицях з боків та в середині.

Так виглядав плацкартний вагон

Купейні вагони мали окремі купе, що закривалися, з чотирма місцями, вони були комфортнішими та дорожчими. Були також вагони першого класу з двомісними купе та покращеними зручностями.

Вагони купе старого зразку
Вікна у купейних вагонах відкривалися
Інтер'єр старого купейного вагона

Інтер'єр старого купейного вагона був простим і водночас затишним. У купе розміщувалися чотири місця — два з боків уздовж вікон та два — над ними, на полицях для сну. Всередині вагонів панувала стримана естетика: дерев'яні панелі, тканинне обшивання сидінь та невеликі полиці для речей.

Вагон поїзда "Дніпро"

Так виглядали вагони фірмового поїзда "Дніпро" Дніпропетровськ – Київ. Сьогодні у нього типові для "Укрзалізниці" синьо-жовті кольори та напис.

Вагон поїзда "Дніпро" сьогодні
Потяг "Вугілля"

"Угольок" було легендарним швидким пасажирським поїздом на маршруті Донецьк – Київ і назад. Цей поїзд ходив точно за розкладом – за всю історію курсування був лише один випадок затримки. Інцидент стався у січні 1990 року і був пов’язаний із відомим цілителем Анатолієм Кашпіровським, який запізнився на потяг.

Потяг "Верховина" 1985 року

Верховина – це колишній нічний експрес Львів – Москва. Він складався із комфортабельних фірмових вагонів другого класу.

Але особливої популярності у пасажирів зажили плацкартні вагони. Їх любили за доступну ціну, але попри те, що комфорт був нижчим, ніж у купе, атмосфера в плацкарті була особливою.

Як виглядав плацкартний вагон
Атмосфера у плацкарті

Передовий поїзд

1961 року між Львовом та Ковелем вперше в Україні з’явився унікальний двоповерховий пасажирський потяг. Цей експериментальний склад був розроблений спеціально для СРСР у 1959 році та вироблений у Німецькій Демократичній Республіці на заводі "Аммендорф".

Пасажири першого двоповерхового поїзда в Україні

Потяг складався з чотирьох двоповерхових вагонів, що дозволяло вмістити майже вдвічі більше пасажирів – до 120 осіб у кожному вагоні. Верхній поверх мав великі вікна та столики, даючи можливість насолоджуватися панорамними краєвидами.

Як виглядали вагони поїзда Львів – Ковель

Попри технічні нововведення та зручності, двоповерховий поїзд Львів-Ковель проіснував близько 15 років і потім був знятий з маршруту через високу вартість обслуговування та складність ремонту.

Як виглядає потяг тепер

Раніше "Телеграф" розповідав, що тепер потяги "Укрзалізниці" виглядають більш сучасно і навіть плацкартні вагони обладнані розетками та новими полицями. Також оновлено системи вентиляції та освітлення, що робить перебування у вагонах комфортнішим.