"В мене немає неприбуткових бізнесів": Кріппа розповів, чому придбав NAVI та скільки вона заробляє
- Автор
- Дата публікації
- Автор
Угода виглядала доленосною
Українська кіберспортивна організація NAVI перетворилась зі збиткової на дуже прибуткову. Цей бізнес приносить мільйони доларів чистого прибутку на рік.
Про це в інтервʼю Forbes розповів український бізнесмен Максим Кріппа. Він купив NAVI ще 2018 році.
"Коли я познайомився з Сашою Кохановським, дізнався, що він продає NAVI. У 2018 році це виглядало чимось доленосним. У кінці 2018 я придбав у нього 100% NAVI, яка на той момент вже була легендарним клубом. Це перша організація, яка виграла перший International по Dota, безліч чемпіонатів світу з CS 1.6 та CS:GO тощо", — зазначив бізнесмен.
За його словами, у 2018 у NAVI працювало 30 людей, зараз – 200. Кріппа наголосив, що NAVI – це його справжня пристрасть.
Він розповів, що до повномасштабної війни NAVI сприймалася в світі, як найбільша кіберспортивна організація СНД. На той час, близько половини гравців були росіяни, адже РФ – найбільша країна СНД, де NAVI зокрема скаутила гравців.
"Коли почалась війна, ми це обрізали по живому. NAVI пройшла трансформацію: повністю відмовилася від російських гравців, російської мови, перейшли на англійську як в професійній in game комунікації, так і в продакшені контенту. Ми отримали змогу скаутити гравців зі всього світу і взагалі забути про Рашку, стали по-справжньому глобальним клубом. З 2022 року усі наші ростери, весь контент на YouTube, Twitch, всюди – повністю англомовний. Це дало фантастичні результати. Глобальні спонсорства – це зовсім інші гроші", — підкреслив Кріппа.
За його словами, з 2022 року NAVI є амбасадором платформи United 24. А вже у 2024 році організація повернули здобутки. Тільки поточна команда з Counter-Strike виграла чотири з шести Чемпіонатів світу CS2, ще два рази була у гранд фіналах.
"Це дуже прибутковий бізнес. Мільйони доларів чистого прибутку на рік. Аудиторія кіберспорту зростає на 30-40% щороку. Якщо порівнювати казуальний спорт та кіберспорт, то пройде якийсь час і ці аудиторії будуть на еквілібріумі, оскільки триває зміна поколінь. За рахунок цього, у нас глобально зростають перегляди", — пояснив бізнесмен.
Кріппа розповів, що за останні сім років NAVI входить п'ятірки кращих світових кіберспортивних клубів за кількістю годин перегляду матчів за її участі: за період з 2017 по 2024 рік матчі за участі NAVI згенерували 571 млн годин.
"Коли купував NAVI, це була збиткова організація, яка дотувалася приблизно на $1,5 млн в рік. Мені казали тоді: з цього неможливо зробити бізнес. "NAVI не може стати прибутковою. Те, що ви просите неможливо", – казав мені СЕО клуба Женя Золотарьов, якого я дуже люблю й поважаю. Я відповів: "Женя, в мене немає неприбуткових бізнесів". Вже за рік ми стали прибутковими", — зазначив бізнесмен.
Раніше "Телеграф" писав, що Максим Кріппа розповів, чи окупився S.T.A.L.K.E.R 2.