Нафтовий "зашморг" для Кремля: чи доб'є економіку РФ нова ціна нафти
- Автор
- Дата публікації
- Автор
- 775
Мільярдні втрати гарантовані
Нова цінова стеля на російську нафту може стати економічною петлею для Кремля. Зниження планки з 60 до 45-50 доларів за барель загрожує Росії втратою мільярдних доходів від нафтоекспорту. Країни G7 готові посилити санкційний тиск, однак США поки не підтримали цю ініціативу, посилаючись на небажання зашкодити можливим мирним переговорам.
Якими можуть бути втрати для російського бюджету у разі зниження цінової стелі на нафту до 45-50 доларів за барель, що потрібно, щоб отримати реальний ефект від санкцій та чи зможуть Європейські країни запровадити жорсткіші обмеження без участі США? На ці питання "Телеграфу" відповіли головний консультант Національного інституту стратегічних досліджень, кандидат економічних наук Іван Ус та керівник Центру громадської аналітики "Вежа" Валерій Клочок.
Іван Ус про втрати та логістику: "Десятки мільярдів доларів і проблеми з танкерами"
За словами Івана Уса, втрати Росії від таких санкцій можуть сягнути десятків мільярдів доларів. "27% доходу Росії на поточний рік – це те, що вони очікували отримувати від нафтогазової сфери", — зазначає він.
Російський бюджет передбачав отримання доходів від нафти за ціною 69,7 долара за барель. Фактично нафта коштує 52-55 доларів за барель, що значно менше від очікувань Кремля, каже Іван Ус.
Експерт підкреслює, що поточні світові ціни вже створюють серйозні проблеми для російської економіки. У російському медіапросторі навіть з'являються обговорення можливих скорочень пенсійних виплат через брак коштів у бюджеті.
Поточна цінова стеля 60 доларів діє з грудня 2022 року. Офіційні танкери не можуть перевозити нафту дорожче цієї суми через відсутність страхування, тому дорожчі завантаження перевозить тіньовий флот.
"Росія залежить від логістики, а логістика – це не лише трубопровід, це і перевезення танкерним флотом", — пояснює Іван Ус. Танкерний флот поділяється на офіційний та тіньовий залежно від ціни нафти відносно встановленої планки.
На думку експерта, зниження планки до 50 доларів означатиме, що офіційні танкери взагалі не зможуть перевозити російську нафту. Це змусить Росію повністю покладатися на тіньовий флот для експорту.
"Якщо буде паралельне зниження цього бар'єру цінового і підвищення контролю за тіньовим флотом, тоді ефект буде", — підкреслює Іван Ус. Частково боротьба з тіньовими танкерами вже відбувається через розширення санкцій проти неофіційних суден, які не отримують страхування від західних компаній.
Тільки поєднання зниження цінового бар'єру з підвищенням контролю за тіньовим флотом може дати реальний ефект від санкцій проти російського нафтового експорту, підсумував експерт.
Валерій Клочок: "Європа може діяти самостійно, але чекає на Трампа"
Керівник Центру громадської аналітики "Вежа" Валерій Клочок дає ще більш конкретну оцінку втрат. За його словами, якщо поточні втрати Росії від зменшення ціни на нафту становлять 3,8 трильйона рублів, то зниження до 45 доларів за барель може коштувати "можливо 5-6 трильйонів" рублів.
Експерт підкреслює, що у Росії є ще й внутрішні проблеми та санкційні процеси, які посилюють економічний тиск на країну-агресора.
Щодо можливості європейських країн діяти без США, Валерій Клочок переконаний: "Можуть". Однак на сьогодні всі дії узгоджені з американцями, тому європейцям треба дочекатися, щоб Трамп був готовий "драконити" Путіна.
"18-й санкційний пакет готовий, він дуже жорсткий. Деталі не розголошуються, проте там є низка заходів, що вони просто економіку Росії можуть помножити на нуль", — розповідає експерт. Але реально європейці не зроблять кроку до того часу, поки Трамп скаже "все".
Клочок зазначає, що є ще одна причина, чому поки не будуть вводити жорсткіші обмеження без участі США — тривають переговори між Росією та Україною. За його словами, Україна вже надіслала список умов, очікують документ від Росії, і переговори можуть відбутися в Женеві.
Нагадаємо, раніше "Телеграф" писав, що РФ втратить мільярди, якщо США введе 500% мита на імпорт для країн, що купують російські енергоносії. Економісти оцінили, наскільки реальна та впливова буде ця ідея